Carrière / Solliciteren

Hoe wij het huidige sollicitatie-systeem omdraaien

Toen ik me een jaar geleden bij voor het Content Creation programma aanmeldde herkende ik mezelf niet terug in het stelsel van vacatureswebsites, CV's en angstige sollicitatiegesprekken. Wie voelt zich hier tegenwoordig eigenlijk nog wél goed bij? Inmiddels zijn we een jaar verder, werk ik als programmacoördinator van Content Creation bij De Upstarter. Één van de onderdelen van het Content Creation programma is het Matching Event, waar deelnemers en potentiële stagebedrijven met elkaar in gesprek gaan - op zoek naar een klik op persoonlijk niveau.     Upstarter Matching Event Het Matching Event is een afspiegeling geworden van wat wij graag de “Upstarter-mentaliteit” noemen. Geen sollicitatiebrieven, geen hard-to-get spelletjes, geen bewijsdruk. Wel persoonlijke ontmoeting, gelijkwaardige gesprekken en een goeie borrel achteraf. Wij zetten het huidige sollicitatiesysteem op zijn kop: we zetten een persoonlijke klik en eigen intuïtie centraal.   Vorige week mochten we er weer één organiseren en het was een goeie.   Een gelijkwaardige dialoog De basis van het Matching event zijn de speeddates. De deelnemers gaan in drie rondes van 20 minuten met onze partnerbedrijven in gesprek. Wie tussen de regels kijkt ziet meer: drie kansen om tegenover een medewerker van een bedrijf te zitten en op gelijkwaardig niveau een gesprek aan te gaan.   Tijd om diep in te gaan op CV’s of eerdere ervaring is er dus niet. Waar je het dan wel over hebt? Hoe je werkt, wat je belangrijk vindt om te bereiken met je werk, wat je ambities zijn, waarom je een bepaald bedrijf tof vindt. Alle dingen die ervoor zorgen dat jij een persoonlijke klik voelt met een bedrijf. Klikt het niet? No worries! Dan heb je een leuk gesprek gevoerd en kom je elkaar misschien later nog eens tegen.     Ik heb veel verschillende mensen ontmoet- daar krijg ik altijd energie van! - Linse, deelnemer van Content Creation #6   Een deelnemer zal nooit geplaatst worden bij een stagebedrijf waar hij of zij zelf niet achter staat. Je mag nee zeggen. Iets wat onze deelnemers lange tijd niet hebben gevoeld: ze zijn gewend geraakt aan eindeloos sollicitatiebrieven schrijven, afgewezen worden op basis van te weinig ervaring en teleurstelling.   Bij het Matching Event is die spanning eraf. Je schrijft van tevoren geen brief maar een creatieve bio over jezelf, je kunt niet afgewezen worden want wij gaan uiteindelijk over de definitieve match én je mag erop vertrouwen dat je, wanneer jij de opleiding doorloopt, een stage gaat vinden waar je mag leren en werkervaring op doet. Pfiew!   Waarom bedrijven kiezen voor het Matching Event   Bedrijven zien steeds meer de waarde van een goede Content Creator in. Een content creator doet meer dan alleen social posts inplannen en SEO-teksten knallen. Een goeie content marketeer is de stem van een merk, begrijpt wat de klant van een bedrijf nodig heeft en weet dit te brengen op een manier die het bedrijf uniek maakt in een overvolle markt. Maar waar vind je precies deze mensen?   Het gaat ons niet om een diploma of bepaalde skills, maar om een gedeelde missie en een klik met de trainee. - Ruud Vonk, Hustle Creatives   Een bedrijf kiest voor De Upstarter omdat ze op zoek zijn naar iets unieks, iets dat niet te vangen is in een sollicitatiebrief: een persoonlijke klik.   Tijdens de borrel vullen de deelnemers een top 3 in van bedrijven waar zij zichzelf zien werken. In mijn hoofd beginnen de eerste puzzelstukjes van de grote matching-puzzel in elkaar te vallen. Ik pak een biertje en ben trots op onze deelnemers, onze bedrijven, en op het beetje Matching Event-magic dat we vanavond samen hebben gemaakt.     Bij ons volgende Matching Event aanwezig zijn? Schrijf je in voor meer info over de opleiding Content Creation of meld je aan als leerbedrijf! Read More

Door: Caecilia Rasch