Experts
Experts

oktober 3, 2018

Doe een Design Interventie met Afdeling Buitengewone Zaken

Door: Christel Willers


Wij houden van bedrijven met de missie om de wereld beter te maken via innovaties. Afdeling Buitengewone Zaken, A/BZ, is me ‘dr een. Want: A/BZ is meester in het neerzetten van het innovatieproces. Zij nemen de toekomst als uitgangspunt en ontwerpen de weg ernaartoe. Hoe zoiets gaat? Nou, ze gaan het experiment aan en vinden antwoord op een vraag als: Hoe ziet de toekomst van de stad eruit, waarin inwoners een zo aangenaam en efficiënt mogelijk leven leiden?

 

Dat doen ze via een design interventie. Een fysiek en vooral FUN onderzoek die inspeelt op de behoefte van de mens.

 

A/BZ, geeft het vak Design Thinking bij onze opleiding Human Centered Design – daar laten zij zien hoe jij zelf een design interventie kunt doen. Omdat deze workshops van A/BZ vol lof worden ontvangen konden we het niet laten om de achtergrond van de term Design Thinking met jullie te delen zodat jij zelf een design interventie kunt doen.

 

Wat is Design Thinking? Vanuit de gebruiker!

  1. Een manier van denken, een ontwerpmethode met als doel om het welzijn van mensen te verbeteren;
  2. Een van de uitgangspunten van Design Thinking is dat je niet alleen kijkt naar het formuleren van een nieuwe oplossing maar ook naar het herdefiniëren van een probleem;
  3. Ook wel User Centered of Co-Creatie genoemd: een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces. Want: je gaat samen met je klant en eindgebruiker ontwerpen;
  4. Door te praten met de doelgroep ontdek je pas écht waar de behoefte ligt. In plaats van Top-Down innovaties te ontwerpen, waar het bedrijf zelf het idee bedenkt. Want: een design thinker wil deze creatieve manier van denken en ontwerpen toepassen in het het bedrijfsleven;
  5. Je brengt de reis van de klant in kaart (bijvoorbeeld via de methode customer journey).Welke stappen zijn er in de customer journey, waar doen ze het al goed en waar kunnen ze de ervaring verbeteren? Daaruit kun je concrete (kleine) acties bedenken om de klantervaring te verbeteren.

 

Hoe zet je met Design Thinking de mens aan het denken?

Met bovenstaande punten in je achterhoofd kun je creatief aan de slag! Check ter inspiratie de projecten die A/BZ gedaan heeft: zo maakten zij een rijdend boekenconcept met de NS, gingen in India aan de slag met slimme energie en lanceerden de Rotjeknor game.

 

Afdeling Buitengewone Zaken

 

Doe een design interventie

Je kunt zelf een design interventie opzetten en/of ons traject Human Centered Design volgen, deze start weer op 1 februari 2019! 

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Laat een reactie achter