Carrière / Experts / Inspiratie
Carrière / Experts / Inspiratie

mei 17, 2017

Dorit in influencerland: Keepin’ it REAL met influencer marketing

Door: Madelon Tiemens & Margot van der Kroon - Foto: Catharina van Duijn


“Goede koffie is één van de leukste dingen aan meetings buiten de deur”, zegt Dorit Roest (27) stralend. Als oprichtster van The Influencers Movement (TIM) en Bloggers Network (BN) kan Dorit alles vertellen over de wereld van bloggers, vloggers, Instagrammers en hun volgers. Madelon Tiemens interviewde haar over influencer marketing. 

 

Dorit’s droom: Ondernemen en enthousiaste verhalen maken

 

Met beste vriendin en toenmalig compagnon Myrthe Stapper richtte Dorit in 2013 een online marktplaats op waar influencers en marketeers elkaar kunnen vinden: Bloggers Network. Samen waren ze ‘gefascineerd door blogs’ en droomden ze ervan om iets gaafs op te zetten. In 2015 besloten ze dat het tijd was voor een volgende stap, en ontwikkelden het matching platform TIM, wat staat voor The Influencers Movement.

 

Mijn plan om te reizen, schoof ik aan de kant voor het ondernemen!

 

Het ondernemen is Dorit’s droom. Na haar Master stopte zij al haar spaargeld in Bloggers Network. “Mijn plan om te reizen, schoof ik aan de kant voor het ondernemen!” Ze lacht, “en dit was nog voordat de term ‘influencer marketing’ überhaupt bestond!” Inmiddels is het bedrijf bijna verkocht en kan Dorit zich helemaal richtten op TIM.

 

Waar Bloggers Network zich richtte op het geven van advies en het uit handen nemen van alle aspecten van campagne, ligt bij TIM de nadruk op technologie die helpt bij het vinden van de juiste match bij campagnes. Inmiddels zijn er meer dan 2000(!) influencers actief in het netwerk uit Nederland en België. Marketeers posten een briefing voor een campagne en vervolgens kunnen influencers hun eigen verhaal pitchen. ‘Vanuit eigen motivatie en enthousiasme’, dé twee belangrijkste ingrediënten voor een invloedrijk verhaal.

 

In de komende jaren hoopt Dorit de wereld van de influencer marketing verder op zijn kop te zetten. ‘We zien dat influencer marketing een volwassen vakgebied is geworden met zijn eigen grillen en gevoeligheden’. Sterker nog, er is een enorme wildgroei aan bemiddelaars ontstaan en daar wil zij graag structuur in aanbrengen zodat de matches ontstaan op basis van oprecht enthousiasme in plaats van welke influencer maar voorhanden is.

 

Kortom, als content strateeg kan ik er niet om heen. We zitten inmiddels bij De Ysbreeker in Amsterdam. Dorit neemt een slok van haar latte macchiato met sojamelk en knikt, “zo, deze is goedgekeurd!”. *Het sein om los te barsten met vragen.

 

MT: Hoe omschrijf jij het vakgebied van influencer marketing? En wat maakt de visie die jij hierop hebt bijzonder?

 

DR: “Influencer marketing gaat over de impact die een persoon heeft op een bepaalde doelgroep. Wat mij onderscheidt van veel andere partijen in dit vakgebied, is dat ik niet focus op de ‘ouderwetse’ metrics: het meten van impact in bereik en conversie.

 

Ik kijk naar wat content gevoelsmatig teweegbrengt. De kracht van influencer marketing zit in beleving en brand awareness. Je gaat niet scoren als content op een ongeloofwaardige wijze wordt aangeboden. Bij TIM en BN noemen we dit REAL influencer marketing; samenwerkingen die voortkomen tussen merken en influencers uit ‘echt’ enthousiasme.

 

Als de REAL-factoren bij een campagne goed zitten is de impact enorm – de impressies, clicks en likes schieten door het dak

 

REAL staat voor Relevantie, Engagement, Authenciteit en Likeability. De influencer moet een relevante doelgroep bereiken en een bepaalde engagement hebben met zijn volgers, de boodschap moet authentiek zijn en de vorm van de content en de keuze van de kanalen moeten likeable zijn. Houd je geen rekening met deze factoren, dan verdwijnt de geloofwaardigheid van de influencers en op den duur in influencer marketing als geheel.

 

Influencer marketing maakt een advertentie ‘op natuurlijke wijze’ relevant. Advertenties worden vandaag de dag toch alleen maar gezien als stoorfactor. Als de REAL-factoren bij een campagne goed zitten is de impact enorm – de impressies, clicks en likes schieten door het dak.”

 

MT: We kennen natuurlijk allemaal de beauty en foodbloggers. Maar we zien steeds meer influencer campagnes voor andere producten en campagnes, die minder tastbaar zijn. Kun je een voorbeeld noemen van een influencer campagne waarbij dit succesvol is?

 

DR:Bohemia Amsterdam deed het onlangs heel goed met een campagne voor Stichting Proefdiervrij. Ze postten op TIM een campagne tegen het gebruik van proefdieren bij aidsonderzoek.

 

Ik stond met mijn handen boven mijn hoofd te juichen toen ik zag dat de influencers toch voor deze campagne kozen.

 

De vergoeding voor de campagne was klein én dat kan zaken soms lastig maken. Influencers kunnen maar een ‘X’ aantal keer per maand een samenwerking aangaan om geloofwaardig te blijven. Ik was daarom bang dat zij de minder goed betaalde campagnes lieten schieten.

 

Toch kregen wij tientallen pitches binnen van influencers die uitlegden waarom het toch zo belangrijk is om je in te zetten voor dit doel. De verhalen waren ontzettend persoonlijk, gemotiveerd met oprechte betrokkenheid! Ik stond met mijn handen boven mijn hoofd te juichen toen ik zag dat de influencers toch voor deze campagne kozen.”

 

MT: Kortom, geloofwaardigheid en authenticiteit zijn super belangrijk, dus! Wat is de grootste missie met TIM en de rode draad in jouw ondernemerschap?

 

DR: “Nou, marketeers staren zich nog steeds vaak blind op resultaten en de boodschappen die zij zelf naar buiten willen brengen. Dat is zonde! Daarmee vernietigen ze eigenlijk de influencer markt, iemand die géén geloofwaardig kanaal meer heeft, verliest waardevol bereik.

 

Het is een fijngevoelige, maar ook een harde wereld – waarbij een ‘bubbel zomaar kan barsten’. Daarom, als het niet ‘REAL’ is begeef je je gauw op glad ijs.

 

Ik kwam daar snel achter bij mijn eigen food blog Dolly’s Dish. Ik werd al snel benaderd voor samenwerkingen door merken. Daarin sloegen ze eigenlijk volledig de plank mis! Ze kwamen met aanbiedingen die totaal niet bij mij – als blogger – pasten! Dit leverde mij uiteindelijk wél het idee op voor een marktplaats voor influencers: ‘het moest toch anders en beter kunnen!’ ”

 

 

MT: Wat is je meest waardevolle les in het ondernemerschap en wat wil je in de toekomst van TIM bereiken?

 

DR: “Door te ondernemen zie je hoe snel iets kan veranderen. Met de verkoop van Bloggers Network lieten we een hoop zekerheid achter ons. We hadden inmiddels een bedrijf opgebouwd met 12 man. Daarbij kwam er ook veel concurrentie op van andere bureaus in Nederland.

 

Met TIM zijn we terug gegaan naar de basis, met een team van 4 en volle focus op technologie en schaalbaarheid – zodat we écht het verschil kunnen maken. Myrthe is vorig jaar uit het bedrijf gestapt. Maar we zijn op een hele goede manier uit elkaar gegaan. Het is belangrijk dat je beiden plezier in het avontuur van ondernemen blijft houden.

 

Dit jaar voelde als een frisse doorstart waarbij ik alleen maar kon winnen! Als je niets meer kan verliezen krijg je zekerheid over alles wat je wél hebt en weet je precies waarvoor je het doet. De afgelopen maanden vliegen voorbij, een ‘extreme rollercoaster’. Ik werk nu met een duidelijke visie aan de The Influencers Movement 2.0; we zoeken investeerders en/ of seed funders voor ons nieuwe product. In de toekomst hoop ik van REAL influencer marketing een echte beweging te maken!”

 

 

Dit artikel is gemaakt voor het keuzevak Redactie. Wil jij ook onder professionele begeleiding inspirerende blogs en interviews produceren, om zo je portfolio uit te breiden? Schrijf je in voor meer informatie over onze opleiding Content Creation. 

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Laat een reactie achter