Experts / Interviews
Experts / Interviews

maart 27, 2018

Koffiedate Joy met Mals Media

Door: Joy Rikkers


Anna Jordans is het brein en de motor achter filmproductiebedrijf Mals Media. Die video’s mogen er best wel een beetje lekker uitzien, vandaar de naam ‘mals’. Ze is het bedrijf begonnen uit noodzaak: ‘Als freelancer voelde ik me dakloos, steeds een klus bij een andere organisatie. Ik miste een lijn in mijn werk.’ Die lijn heeft ze uitgestippeld met Mals Media: kunst toegankelijk maken voor een breed publiek.

 

Op die manier heeft zij samen met partner in crime Else Siemerink en veel jonge mediamakers in de afgelopen drie jaar bijna honderd video’s gemaakt voor verschillende opdrachtgevers in de culturele sector. Van commercials, trailers en documentaires tot opdrachtvideo’s voor in de klas.

 

Een praatje bij het koffiezetapparaat heeft haar ooit een baan bij de AVRO opgeleverd waar ze haar liefde voor media ontdekte. Tegenwoordig drinkt ze voornamelijk cappuccino met nieuwe jonge makers en opdrachtgevers waar ze mogelijk mee gaat werken.

 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
 
‘Bellen, regelen, inhoudelijk voorbereiden van producties, delen wat we hebben gedaan en netwerken- dat is wat ik op een gemiddelde dag doe. Er zijn draaidagen en kantoordagen. Op draaidagen is het met het team uitrukken, plan uitvoeren, planning bewaken en interviews doen.’

 

‘Op kantoordagen werk ik in mijn studio aan de Oudeschans waar ik voor het grootste gedeelte van de dag aan de telefoon hang.’ Dan overlegt ze met opdrachtgevers, huurt ze apparatuur voor de draaidagen of bespreekt ze interviews voor met kunstenaars. En maakt ze draaiboeken en scripts. Netwerken is essentieel in het werk dat Anna doet: naar openingen gaan, evenementen bezoeken en koffiedrinken. Jong talent spot ze op de filmacademie.

 

Wat is typisch voor jullie video’s?

 

‘Mals is voortgekomen uit de behoefte om kunst toegankelijk te maken voor een breed publiek dus dat is wat alle video’s verbindt. Elke video is op z’n eigen manier toegankelijk of het nou een documentaire is of een commercial. En het moet lekker zijn om naar te kijken.’

 
 

Doordat ik me vanaf het begin alleen heb gefocust op de culturele sector heeft Mals Media snel kunnen groeien. Het is voor opdrachtgevers duidelijk waar we voor staan.

 
 

‘Als iets mooi is dan wil je het dichtbij laten komen en dan ga je er een verbinding mee aan. Daar proberen we altijd veel aandacht aan te geven: mooie shots draaien, rust nemen om ervoor te zorgen dat alles klopt. Doordat ik me vanaf het begin alleen heb gefocust op de culturele sector heeft Mals Media snel kunnen groeien. Het is voor opdrachtgevers duidelijk waar we voor staan.’

 

Hoe vertelt Mals verhalen?

 

‘Omdat onze video’s voor een groot publiek begrijpelijk moeten zijn moeten soms ingewikkelde concepten heel helder uitgelegd worden. Dan is dat het doel, het verhaal overbrengen, dus dan laat je de franjes weg en is de stijl meer documentair. Maar als het gaat om het gevoel of de ervaring zoals bijvoorbeeld bij een commercial voor een tentoonstelling is het tegenovergesteld. Dan gaat het bijna richting fictie. De focus ligt dan meer op artdirection, licht, cast, muziek. Met al die elementen zet je een sfeer waardoor de informatie bijna ondergeschikt wordt.’

 

Werkt een opdracht bevrijdend of juist beperkend voor Mals Media?

 

‘Ik geloof dat er in een keuze heel veel vrijheid kan zitten. Op het moment dat je kaders hebt kan daar binnen zoveel. Het is wel belangrijk dat je je eigen handtekening ontwikkelt. Je profileert op een bepaalde manier en niet alleen uitvoert wat de ander wil. Dat je net die stap verderzet dan alleen plannen van anderen uitvoeren, dat is waardoor je je onderscheidt.’

 

In Anna’s werk is plezier de motor voor succes: ‘Als je je team laat floreren dan werkt dat door in alle onderdelen van het maakproces en zie je dat ook terug in het eindresultaat. Het is voor mij vooral belangrijk dat ik de mensen met wie ik werk de ruimte geef om te doen waar ze goed in zijn.’

 


 

Dit artikel is geschreven door Joy Rikkers als onderdeel van het Content Creation programma. Ook je netwerk vergroten en zo je kansen op de arbeidsmarkt aanzwengelen, in combinatie met lessen in visual design, copywriting en digital marketing? Schrijf je snel in voor onze volgende Content Creation programma (start: 9 mei) of mail naar aafke@deupstarter.nl voor meer info. Er zijn nog maar een paar plekjes vrij!

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Laat een reactie achter