Carrière / Inspiratie
Carrière / Inspiratie

maart 11, 2019

Mariette Monday: Waarom ik ervoor kies mijn bedrijf niet met winst te verkopen

Door: Mariette Ruggenberg


Het is tijd voor Mariette Monday; eerlijke verhalen met Mariette’s gedachten, overpeinzingen en passie voor pijnlijke en herkenbare situaties in de maatschappij van nu. Met vandaag; Waarom ik ervoor kies om mijn bedrijf niet met winst te verkopen maar trouw blijf aan mijn initiële doel. Benieuwd naar dat doel en waarom ik daar zo sterk in geloof? Lees snel verder.

 

Van liefde je werk maken

Ben ik gek of is de wereld gek? Ik vraag het me best vaak af. Laatst weer. Ik sprak met Ben, een member van de Economic Board. Hij is naast deze club lid van nog tig andere ‘invloedrijke-mannetjes-verenigingen’.

‘Nee, eigenlijk heeft mijn carriere me niet gelukkig gemaakt’.

Er valt een pijnlijke stilte. Ik neem de man die voor me staat in me op. Een paar grijze haren, verzorgd kapsel, merkkleding, leren schoenen, duur horloge. Zijn kleding zegt: ik ben succesvol. Zijn eigen woorden niet. Verward kijkt Ben me aan.

‘Jullie generatie is toch zo wonderlijk.’ Zijn stem klinkt zacht en gemeend.

‘Je wilt je bedrijf dus niet met winst verkopen?’

‘Nee’ zeg ik beslist, dat is niet mijn doel.

‘Maar wat dan wel?’

Ik glimlach ‘zoveel mogelijk mensen bereiken en activeren om van liefde hun werk te maken.’

 

Organische groei

Ik hoor het mezelf zeggen. Tegelijkertijd is het een feit dat Ben in de positie staat om via zijn netwerk en platforms tienduizenden levens te beïnvloeden en ik -letterlijk en figuurlijk- steentje voor steentje bouw aan een platform voor een nieuwe manier van werken. Een platform dat gestaag maar organisch groeit; een groei van honderden ipv tienduizenden mensen per jaar. Met name in de beginjaren van mijn bedrijf baalde ik daarvan. Ik hoopte dat we sneller zouden groeien. Inmiddels ben ik trots dat we meer dan 500 mensen via onze opleidingen de tools, het netwerk en de ondersteunde community hebben geboden om een (creatieve) carrière te bouwen waar zij voldoening uit halen.

 

Verbonden blijven met je initiële doel

Organische groei is duurzame groei omdat de ziel van mijn bedrijf behouden blijft, ik blijf verbonden met mijn initiële doel. Ik ben naast Ben ook door andere investeerders gevraagd om mijn bedrijf te verkopen. Via hen kon ik direct in-pluggen op bestaande platforms en zou ons bedrijf heel snel groeien. Toch wilde ik dat niet. Ik geloof in een systeem waar geld verdienen een gevolg is van het leveren van betekenisvol werk. Als ik blijf doen wat ik het liefst doe zullen de nummers met me meegroeien.

 

Liefdes-injecties

Vroeger wilde ik vechten tegen het huidige systeem. Nu geef ik het prikjes, gezonde injecties met liefde. Ik blijf trouw aan mijn eigen missie: mensen activeren om van liefde hun werk te maken. En dat gaat niet vanzelf. Daarvoor moet je knokken. Paulo Coelho noemt het ‘de Goede strijd’ in zijn boek De weg naar het zwaard. De goede strijd is de strijd die gevoerd wordt in naam van onze dromen. Wanneer die het sterkst zijn, in onze jeugd, zijn we heel moedig, maar hebben we nog niet leren vechten. En als we uiteindelijk met veel moeite hebben geleerd, is het helaas voor een groot deel gedaan met onze moed.

 

En dat is wanneer we elkaar nodig hebben. Om elkaar te herinneren dat onze dromen niet naïef zijn. Dat liefde werkt, als jij ervoor werkt. In je carrière én je relatie. Door te leren van elkaars expertise en ervaring, door tips en connecties uit te wisselen helpen we elkaar op weg. Zo verander je het systeem van binnenuit en bouwen we met elkaar aan iets nieuws. En daar zitten mensen op te wachten. Ben bijvoorbeeld.

 

 

 


Mariette Ruggenberg is de founder van Us Creatives. Zij staat aan het roer van de strategie, coördineert de programma’s Coaching & Agile Coaching en deelt regelmatig haar Mariette Monday verhalen met haar kijk op maatschappelijke thema’s en meer. Heb jij een vraag of heb je (ook) iets vertellen? Deel het met Mariette via mariette@deupstarter.nl en volg Mariette op Instagram & LinkedIn.


Ps. We zijn achter de schermen bezig met een rebranding van De Upstarter. Ook komt er een nieuw platform aan waarbij we onze krachten bundelen met andere creatieve ondernemers: Make Love Work. Omdat wij geloven dat je meer (geld) verdient als je werkt maakt van dat wat jij het liefst doet. We willen deze boodschap duidelijker uitdragen. Doe je mee?

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Reacties

Laat een reactie achter