Inspiratie / Skills
Inspiratie / Skills

november 23, 2018

Zo word je een Insta-kunstenaar: zeven tips voor influencers of instagram lovers

Door: Dwight Gefferie


Het wordt soms bijna verheven tot kunst, maar net zoals elke kunstvorm is het absoluut te leren: jezelf goed profileren op Instagram. Waarom ga je op instagram en hoe zorg je ervoor dat jouw profiel eruit springt? In dit artikel krijg je zeven tips.

 

Instagram is een laagdrempelig medium om jouw boodschap te vertellen. Je deelt jouw verhaal van mens tot mens. Het is makkelijk, snel en ziet er aantrekkelijk uit.  Of je het nu gebruikt om je vakantie/party foto’s te delen met (verre) vrienden, omdat je influencer wil worden of je bedrijf meer zichtbaar wil maken. Er is altijd iemand die het interessant vindt wat jij te vertellen hebt.

 

Tip 1: Hello world! – Maak jezelf zichtbaar
Er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen de digitale en werkelijk wereld, maar er zijn zeker ook parallellen. Je kan de meest kleurrijke persoonlijkheid hebben, maar als jij een huisfeestje betreedt en met niemand een praatje maakt dan onteem je mensen de kans om jou te leren kennen. Ditzelfde geldt in zekere zin ook voor Instagram. Het gaat er niet alleen om wat je te zeggen hebt, maar zeker en vooral ook erom dat mensen je te zien krijgen. Dat begint op instagram o.a. met andere mensen volgen.

 

Tip 2: If you got it, flaunt it – Kies een stijl
Om een echte Insta-connaisseur te worden, is het belangrijk dat de boodschap die je vertelt helder is. Eigenlijk zou je in één oogopslag moeten zien of voelen wie je voor je hebt.

 

Dit bereik je door voor een persoonlijke huisstijl te kiezen. Waar mogelijk gebruik je dezelfde filters, kleuren, fonts en foto/video-stijl. Als je een bedrijf hebt dan kun je Instagram zien als een verlengde van je website, als je visuele visitekaartje. .

 

Tip 3: Keep your friends close – Like & comment
Het is handig om te weten wie je concurrenten zijn en belangrijker nog, door wie zij gevolgd worden. Er bestaat namelijk een grote kans dat jullie dezelfde doelgroep hebben. Door deze doelgroep te volgen, bij hen likes en comments te plaatsen vergroot je de kans dat zij jou ook gaan volgen.

 

Je kunt het zien als een strategisch schaakspel. Een comment (koningin) is meer waard dan een like (pion).

 

Tip 4: And your competition closer – Gebruik Hashtags
Een andere slimme manier om traffic naar je pagina te genereren is door handig gebruik te maken van hashtags. Neem vooral een kijkje in de keuken van je concurrenten om te zien welke hashtags het goed doen. Je kunt hashtags gebruiken in je lopende tekst of ze eronder zetten als comment. Voor het aantal volgers maakt dit niet uit, het gaat meer om wat je zelf een betere uitstraling vindt hebben.

 

Tip 5: Perfect imperfections – Bij twijfel niet doen
Niemand is perfect en dat moet ook geen streven zijn op Instagram, maar zorg ervoor dat die imperfecties wel perfect worden weergegeven. Elke foto, video of geschreven stuk moet voor jouw gevoel perfect zijn. Als je vertelt over een misgelopen deal, een nieuw kledingstuk dat niet past of een zelfgemaakte soep dat naar karton smaakt, dan is dat perfect geschreven of geschoten. Mocht je twijfelen over de kwaliteit, dan is het waarschijnlijk niet de moeite waard om het te posten.

 

Tip 6: Timing is everything – Deel op het juiste moment
“Eindelijk, lunchtijd!” Dit is voor veel mensen het perfect moment om Instagram even af te struinen. Je doelgroep staat op dit soort momenten met open armen op te wachten. Onderweg naar school/werk/huis, pauzes en na het eten zijn momenten dat wij het meest actief zijn op onze telefoon. Het beste moment om je verhaal te vertellen dus. The floor is yours!

 

Tip 7: Choose your battles – Durf te kiezen
Waarom hebben sommige mensen duizenden volgers en andere een handje vol? Terwijl beide accounts er op het eerste gezicht goed uitzien? Tijd speelt een rol -de early adaptors zitten op de eerste rij- maar ook als je later in de game springt kun je nog genoeg bereik genereren.

 

Wat wij zien: durf één duidelijk thema te kiezen zoals food, life-style, vegan, fitness, design, etc. Schiet met scherp en niet met hagel. Of zoals Marie Forleo het zegt: if you are talking to everybody your talking to nobody.

 

Volg jij De Upstarter al op Instagram? Dit is ons account!

 


Klinkt dit jou als muziek in de oren en wil je meer leren over dit soort social media content tips? 30 januari 2019 start er een nieuwe Content Creation Opleiding. Vind jij het leuk om bedrijven met een mooie en echte boodschap te laten groeien? Wil jij hen helpen om een connectie te maken met het juiste publiek? Of wil je je eigen content skills laten groeien? Er zijn nog twee plekjes voor deze opleiding dus meld je snel aan!

 

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Laat een reactie achter