Carrière / Solliciteren
Carrière / Solliciteren

maart 3, 2017

Just Google me! Zo kun je de zoekresultaten van Google voor jou laten werken

Door: Caecilia Rasch


Het eerste wat een potentiële werkgever doet, nadat hij jouw sollicitatie heeft doorgenomen? Googlen! Daarom een aantal tips om de Google zoekresultaten voor jou te laten werken.

 

Jouw online presence

 

Je hoeft niet alles te weten van SEO. Maar de volgende aandachtspunten kunnen jou helpen je eigen ‘brand’ op de kaart te zetten online.

 

Een online zoekactie is vaak bevestigend voor je beoordelaar. Stel, je schrijft een fenomenale brief. Maar je ervaring is nog niet voldoende. Je Google search kan een dealbreaker zijn bij twijfel. Zorg er daarom voor dat jouw resultaten consistent zijn met hoe jij jezelf presenteert. Dus neem even een stapje terug en bekijk eens hoe jij uit de verf komt met een simpele Google-actie. Bekijk wat jij kunt doen om jouw eigen online merk en jouw portfolio optimaal voor je te laten werken én jouw zichtbaarheid te vergroten.

 

1. Poets je LinkedIn profiel op

 

LinkedIn is hét netwerk om je professionele kant te laten zien. Laten we beginnen bij de foto.

 

Profielfoto

 

LinkedIn is niet de plek voor die leuke foto van jou met je blote voeten in het zand op een festival. Kies een professioneel ogend headshot als profielfoto. Als je er geen hebt, kun je er zelf een maken, of rondvragen in je netwerk of iemand je daarbij kan helpen.

 

Headline

 

Hoe verleidelijk het ook is om in je headline een creatieve omschrijving van jezelf te gebruiken (“vrolijke duizendpoot op zoek naar nieuw avontuur”) is het voor SEO-doeleinden beter om hier te kiezen voor iets dat heel helder jouw talent omschrijft, bijvoorbeeld “creative branding and storytelling”. Als je termen gebruikt die gangbaar zijn in jouw industrie, is de kans dat je gevonden wordt veel groter.

 

Samenvatting

 

Je hebt 2000 tekens. Gebruik ze. Licht je ambitie en je voornaamste prestatie uit. Uit het raam met formele taakomschrijvingen. Laat jezelf hier maar van je beste kant zien. Beantwoord hier vragen als: Waarom ben je goed in wat je doet? Hoe onderscheid jij je van de rest?

 

Wil je gek doen? Claim je persoonlijke URL. Dat moet zo. Wanneer je een link op je CV of sociale media plaats staat die custom URL veel netter.

 

2. Gebruik SEO trucs om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines

 

Helaas heb je niet alle controle over de content die over jou online staat. Bijvoorbeeld omdat je niet gemachtigd bent deze te verwijderen, of omdat je er niet meer kunt inloggen door een e-mailadres uit de steentijd.

 

Vrees niet! Benader eerst zelf de webmaster van de betreffende website. Als die je niet verder kan helpen bij het verwijderen van de content, kun je in sommige gevallen bij google een aanvraag indienen om specifieke zoekresultaten te verwijderen.

 

Maar er is nog een andere optie.

 

‘Je kunt op de tweede pagina van Google een lijk verstoppen, zonder dat iemand het snel vindt.’ Kijk je zelf wel eens op de tweede pagina van de zoekresultaten? Dat dacht ik al. Wanneer je een zoekresultaat niet offline kunt halen, kun je wél proberen het te laten zakken in het google-algoritme.

 

Dit doe je door andere relevante pagina’s te laten stijgen. Maak bijvoorbeeld een persoonlijke website. Dit kan een eenvoudige pagina zijn met je CV, een blog en links naar social media. Niet zo’n webdesigner? Maak een Flickr-account of Youtube kanaal aan om je werk te showen.

 

Blijf. Updaten.

 

Het kan dus een tijdje duren voordat een nieuwe website in de zoekresultaten komt te staan. Het algoritme van Google verandert voortdurend. ‘Bots’ speuren het hele web af naar nieuwe pagina’s. Let op! Als je een pagina lange tijd niet update, zakt deze in de zoekresultaten.

 

Hoe zorg je dat je pagina’s up to date blijven? Je kunt blogs schrijven en uitgebreide updates op LinkedIn plaatsen, maar zo nu en dan reageren op berichten in je feed of het delen van bepaalde content draagt al bij aan een sterkere SEO. Succes!

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Laat een reactie achter