Founder fuck-up: Hoe een burn-out en vertrekkende collega’s tot succes hebben geleid.

Het is makkelijk je succesverhaal te delen. Social media staat er niet voor niets bol van. Wat moeilijker is: met trots en humor vertellen over een enorme fuck-up of misser waar je je nog steeds een beetje voor schaamt. Een gemiste kans, want faalverhalen kunnen voor mooie inzichten zorgen en anderen inspireren. Daarom lanceren wij een artikelreeks over Founder fuck-ups, om als ondernemers en freelancers elkaars fouten te vieren.

Neem een handjevol filmmakers en doe daar wat editors, webdesigners, fotografen, conceptontwikkelaars en grafische vormgevers bij. Hussel dit door elkaar en laat het marineren. Resultaat? Hustle Creatives. Voor ons Founder fuck-up segment ging ik het gesprek aan met Thijs Tuijt, co-founder van Hustle Creatives. Hustle Creatives bestaat uit een groep freelancers die samen een collectief vormen. Er wordt een “You could’ve been anywhere in the world. But you’re here with us” filosofie aangehouden. Het enige “contract” dat hen met elkaar verbindt, is de gezamenlijke passie die zij delen om werk te maken met een flinke dosis schoonheid en lef.

We zijn eigenlijk op een ongedwongen en organische manier bij elkaar gekomen.

What is a man to a mob?

Deze bijzondere samenstelling is tot stand gekomen doordat een paar gelijkgestemde creatieven een visie hadden op wat mooi is. Ik vroeg aan Thijs hoe de fundering voor dit creatieve huis tot stand is gekomen. “Ik werkte voor bepaalde opdrachten eigenlijk al samen met de meesten die nu een onderdeel van Hustle zijn. Sommige opdrachten waren te groot om in m’n eentje uit te voeren of ik had een specialist nodig zoals een grafisch vormgever of animator. De opdrachten werden groter en ook de regelmaat waarmee ik gebruik maakte van die verschillende specialisten. Op een gegeven moment bereikten meerdere freelancers in mijn omgeving een plafond en moest er iets veranderen als we wilden groeien. Zodoende besloten we om als één geheel naar buiten te treden in plaats van als één persoon, omdat dat naar klanten een sterkere en professionelere uitstraling had. Dit was de geboorte van Hustle Creatives”

Wij besloten vanaf het begin af aan dat we een organisatie wilden hebben waarin iedereen naast elkaar staat, in plaats van boven elkaar. De juiste vorm bleek uiteindelijk een coöperatie te zijn waarbij freelancers zich heel makkelijk kunnen aansluiten.

Opstartproblemen

Er ging veel tijd zitten in de opstart van Hustle. Het was nog geen geoliede machine waarbij het geld binnenstroomde. Er moest dus veel werk verricht worden, zonder dat daar een directe beloning tegenover stond. Dat zorgde voor een aantal problemen binnen het bedrijf en zo ontstond de eerste grote fuck-up. “We hadden moeite om ons eigen gemaakte planning aan te houden. Dat is een gevolg van een groep creatieven bij elkaar plaatsen, zonder dat er een echte opdrachtgever is met een harde deadline. Er werden fantastische luchtkastelen gebouwd, maar eens moet er wel een paal in de grond worden geslagen.”

Doordat alles zo traag ging en Hustle moeilijk van de grond kwam, ging de sjeu er een beetje van af met als gevolg dat er een collega’s vertrokken en kozen voor jobs met meer zekerheid

Feniks

Thijs heeft de volwassenwording van Hustle vanaf het begin meegemaakt en ik was benieuwd hoe hij dat persoonlijk heeft ervaren. Zo kwam ik erachter dat de fuck-up van Hustle Creatives, parallel liep met Thijs z’n persoonlijke fuck-up. “Ik maakte minimaal 60 uur in de week en zei op teveel dingen ‘dat doe ik wel’. Op een gegeven moment betaalde ik daar met mijn gezondheid de prijs voor. Ik kreeg, mede door de vele werkuren, een burn-out. Het was een pijnlijk, maar belangrijk moment in mijn leven omdat ik het roer rigoureus heb kunnen omgooien. Ik werk nu slimmer in plaats van harder, zonder dat ik inlever op kwaliteit van het product. In plaats van 60 uur in de week, werk ik nu 30 uur. Op de juiste manier delegeren is een essentieel aspect geworden. Dat is nou eenmaal nodig als je een bedrijf op een gezonde manier wil runnen. Een andere verandering die ons een efficiënter bedrijf heeft gemaakt, is dat we de rol van projectmanager nu als een estafettestok door het bedrijf laten gaan. Iedereen heeft voor een bepaalde periode de verantwoordelijkheid voor Hustle en dat werkt perfect voor ons. Het is tenslotte een kind van ons allemaal.

Wij beseffen heel goed dat iedereen zomaar bij ons zou kunnen vertrekken en kan kiezen voor een baan in loondienst. Het feit dat we na al die jaren nog steeds als een collectief bij elkaar zitten en mooie dingen kunnen maken waarbij we de grenzen durven op te zoeken, geeft aan dat de geest van Hustle zich nog steeds in ons allemaal bevindt.