Alumni story: Myrthe vertelt over haar werkdag bij creatief bureau Johnny Wonder en hoe het komt dat ze na jaren ‘zoeken’ nu weet wat ze wil.

Met Alumni stories laten we het verhaal zien achter onze Upstarter Alumni. We vertellen hoe hun werkdag eruit ziet, waar ze nu staan, en wat ze concreet aan hun opleiding bij ons hebben gehad. Deze week gaan we in gesprek met Myrthe Wind, die na haar stage bij Johnny Wonder werd aangenomen als Content Creator.

Ik kwam het Content Creation programma binnen met een hart voor duurzaamheid, maar ik wist nog niet goed hoe ik dat kon vormgeven.

Het leuke gesprek met Johnny Wonder op het matching event én de mededeling dat ze een kantoorhond hebben trok me over de streep om daar aan de slag te gaan, en ik heb het zo geweldig naar mijn zin! Ik schrijf voornamelijk social media copy voor onze klanten, bijvoorbeeld de NS, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland en Milieucentraal. Stuk voor stuk bedrijven die een maatschappelijke doelstelling hebben.

Hoe ziet een werkdag er bij jou uit en wat vind je het leukste?

Wat vroeger het zondagochtend ontbijt bij mijn ouders was is nu de maandagochtend geworden bij Johnny Wonder.

Tijdens de weekopening bespreken we de vorige week en de bijzondere dingen van deze week. Daarna hebben we met het social team een vergadering over de projecten die we hebben lopen, waar ik vervolgens voor aan de slag ga. Soms begin ik meteen met schrijven, maar het kan ook zijn dat ik een fotograaf moet regelen, of dat er een interview gepland staat.

Het leukste onderdeel van mijn werk vind ik de conceptontwikkeling. We houden brainstormsessies waarbij we in het wilde weg ideeën bedenken met een stel creatievelingen.

Iedereen vult elkaar aan en er ontstaat in zo’n sessie zo’n bijzondere energie dat de gekste ideeën op tafel komen. Daarna wordt een idee natuurlijk bijgeschaafd, maar de initiële vrijheid vind ik te gek. In de toekomst denk ik dat de balans tussen creatieve vrijheid en rust voor mij een essentieel onderdeel in mijn werk blijft.

Wat heb je vandaag gedaan?

Vandaag heb ik gewerkt aan mijn eerste freelance copy opdracht voor Klooker, een platform dat duurzaam consumeren zo makkelijk mogelijk voor je maakt. Ik schrijf de wekelijkse mailing, die elke keer een ander thema heeft. Vorige keer ging het over barbecueën, deze week over kamperen. Wat ik tof vind is om met een nieuwe bril in dit thema te deepdiven, en mensen via de mailing de beste producten aan te bieden, met informatie, kortingscodes en tips & trics om een kampeertrip zo duurzaam mogelijk te maken.

Welk baantje waarin je toentertijd dacht minder impact te maken helpt jou verrassend genoeg tóch binnen de functie waar je zit?

Leuke vraag! Ik denk toch de horeca. Bij mijn eerste werkplek leerde ik multitasking en daarbij het overzicht te behouden. Mijn tweede werkplek was een biologisch restaurantje, waar ik veel heb geleerd over duurzaam ondernemen. Ik werd omringt door mensen die duurzaamheid tot prioriteit maakten in hun leven, en daar best wat voor inleveren. 

Ik vraag me nu vaker af waar mijn producten vandaan komen, en maak hierin meer bewuste keuzes.

Wat heb je op jouw reis meegenomen uit het Content Creation programma?

Nou ten eerste wat Content Creation is, want dat is best een vaag begrip. Het is me duidelijker op wat voor manier ik het kan toepassen en hoe ik mijn eigen weg daarin kan vinden. In de Creative Confidence lessen noteerden we waar we energie van kregen, en vroegen ons toen 5x af ‘waarom’.

Die manier van reflecteren bracht me dichter bij mijn kernwaarden, en dat is gaan na-sudderen. Daardoor weet ik nu wat ik wil, en daar heb ik jaren géén idee van gehad. 

Je zou kunnen zeggen dat dit proces van ‘weten wat ik wil en kan als creatief’ afgelopen half jaar een behoorlijke versnelling heeft genomen, dus dat is eigenlijk écht wel chill. Door de stage bij Johnny Wonder kon ik direct voor mijzelf voelen of dat wat ik denkt dat ik wil doen klopt, en gelukkig was daar in mijn stage alle ruimte voor. Ik kan het iedereen aanraden!