“Een beetje bluffen heeft mij ver gebracht”

“Goedemorgen allemaal!” Al filmend komt Juliëtte het klaslokaal van De Upstarter binnen gewandeld. “Ja, het leek me leuk om dit vast te leggen, kan ik het vandaag delen in mijn Instagram story”. Vrolijk, open en meteen vol energie begint Juliëtte de dag bij de opleiding Content Creation, waar ze vandaag een 5 uur durende Branding Bootcamp geeft.

Sinds haar 5e is ze al bezig met ondernemen. Haar eerste bedrijf? ‘De zussen-beurt’. Samen met haar zus waste ze auto’s, terwijl haar vader koffie uitdeelde aan de klanten. Pas 26 jaar later besefte ze zich hoe fout de naam eigenlijk was. Met haar bedrijven Brand-It-Forward, #diybrand & Green School Nederland houdt ze zich inmiddels al 10 jaar bezig met ondernemen op het gebied van duurzaamheid en branding strategy.  

Wat is haar geheim? Hoe start je een goede onderneming? Waar moet je op letten en wat zou ze nu anders doen? Tijdens de lunchpauze vraag ik haar het hemd van het lijf, met als resultaat een aantal waardevolle golden nuggets voor beginnend ondernemers. Ready? Go!

Laten we bij het begin beginnen. Hoe ziet je ochtendroutine eruit?

Ik heb het gevoel dat ik een routine heb gevonden die bij mij past. Één van de dingen die ik probeer aan te houden is het `Circadium Rhythm’. Wat eigenlijk betekent dat je lichaam werkt met interne en externe klokken. Deze regelen bijvoorbeeld je stoelgang, slaap, focus en creativiteit. Ik sta elke dag om 5 uur op en gebruik de tijd van 5 tot 7 uur ’s ochtends voor mijn ‘focus-uurtjes’. Alles waarvoor ik pure focus nodig heb, zoals administratie, of belangrijke beslissingen maken, probeer ik in deze uurtjes te doen. 

Daarna ga ik sporten of wandelen. Tijdens het wandelen doe ik een aantal oefeningen, gebaseerd op het concept ‘priming’ van Tony Robbins. Eerst focus ik op mijn ademhaling, vervolgens benoem ik (in gedachten) een aantal dingen waarvoor ik dankbaar ben. Als laatste visualiseer ik waar ik over 5 jaar wil zijn. Door dit in de ochtend al te doen stimuleer ik mijn brein zich gedurende de dag (onbewust) te focussen op het behalen van mijn doelen. 

Wat ik verder doe is koud douchen. Dit heeft allerlei gezondheidsvoordelen. Afgelopen zomer was ik met mijn vriend met de camper op vakantie waardoor we noodgedwongen vaak koud moesten douchen, het is even wennen, maar je raakt eraan gewend!

Dan begint dus je dag, hoe zorg je voor balans in je drukke bestaan?

Ik geloof er heel erg in dat je nooit in balans bent. Als je in het één investeert, blijft het ander achter. Deze beweging accepteren zorgt ervoor dat je energie gaat geven aan de dingen waar je van nature energie aan wil geven. Zie het als een hartslag. Je schiet wel eens uit, en dan weer zit je onder de ‘flatline’. Maar zolang je op en neer gaat, blijf je leven.  

Hoe voorkom je dan dat te veel hooi op je vork neemt?

Daar moet je heel erg voor waken. Als je voor jezelf begint, begin je voor jezelf. Niet voor iemand anders. Het gaat om goed aanvoelen wat jij aankan, en ook hoe leuk je iets vindt. Ik vind mijn werk echt heel leuk, en sta dus eigenlijk altijd AAN. Dus als mijn vriend bijvoorbeeld naar bed gaat denk ik soms: ‘oh lekker, ga ik nog even werken’. Dat af en toe doen is niet erg, maar ik wil voorkomen dat ik mijn hele biologische cyclus in de war schop. 

Veel beginnende ondernemers vinden het spannend om zichzelf naar buiten toe te presenteren. Hoe zit dat eigenlijk? Waar ligt die grens tussen ‘liegen’ en een beetje bluffen?
Die grens moet je inderdaad bewaken! Ik kan niet precies benoemen waar die ligt, maar je mag jezelf altijd iets meer beloven, zodat je blijft groeien. Zelfvertrouwen en ondernemerschap gaan hand in hand met elkaar. Een beetje bluffen heeft mij ver gebracht.

Oke, vol zelfvertrouwen zeg ik dus: ik ben ondernemer. En nu?

Zorg dat je why duidelijk is. Als dit duidelijk is trek je de juiste mensen aan. Je moet er natuurlijk wel actief mee aan de slag, want als je gewoon thuis gaat zitten gebeurt er niks. Maar als duidelijk is waar jij voor staat en je dit naar buiten toe uitdraagt, ga je mensen die dezelfde ideeën hebben als jij aanspreken in hun ‘limbic brain’. Dit is het gedeelte van de hersenen waarin emotie wordt aangesproken, je mensen activeert en waar beslissingen worden genomen. Zoals dus de beslissing om met jou in zee te gaan.

Zorg verder dat je je portfolio opbouwt, dit kan betekenen dat je in het begin misschien wat werk tegen een lager tarief uitvoert. Hierbij is het heel belangrijk dat je alleen projecten aanneemt die bijdragen aan jouw ‘why’ en waar jij naartoe wil. Zoek deze projecten dus heel specifiek uit!

Je zegt dus eigenlijk ook dat je niet alle projecten zomaar moet aannemen?

Zeker! In het begin is dat eng, maar naarmate je langer bezig bent weet je dat wanneer je een opdracht afwijst, er altijd wel weer een ander voor op je pad komt die beter bij je past. Het gevaar schuilt erin dat je met ‘verkeerde’ klanten afwijkt van waar je naartoe wil. Probeer jezelf dus te dwingen om met klanten te werken die in jouw hoek zitten. Daarmee kun jij jezelf weer positioneren.  Als jij bijvoorbeeld staat voor duurzaamheid, maar allemaal klanten hebt die daar niks mee doen, kun je ze niet op je portfolio zetten als je je op dit gebied wil profileren. Blijf bij je keuze. Neem bij wijze van spreken een bijbaantje om je ondernemerschap te kunnen ondersteunen tot je er van kunt leven.

Dat is inderdaad wat veel mensen doen. Starten met ondernemen vanuit een 9-tot-5 baantje. Hoe zorg je dat je hierbij genoeg focus houdt op je onderneming? 

Het is een kwestie van hoe dedicated je bent. Als dat betekent dat je nu je weekenden investeert zodat je uiteindelijk 2 dagen minder kunt gaan werken, dan is dat zo. Je kunt het natuurlijk ook heel abrupt doen en in 1 keer de pleister eraf trekken en ontslag nemen, maar dan moet je natuurlijk wel een financiële zekerheid hebben om een tijdje vooruit te kunnen.

En dan? Hoe zorg je dat je blijft groeien?

Er is niet één pad om te volgen. Wat ik altijd heb gedaan is iets meer aan mezelf en de klant beloven dan ik kan, waardoor ik continue ruimte creëer om te moeten groeien. Dat kun jij ook doen als je begint.

Heb je die belofte wel eens niet kunnen waarmaken?

Nee, daar zorg ik wel voor. Als dat betekent dat ik hulp moet inschakelen omdat ik het niet zelf kan, dan moet dat maar. Maar als ik de hele tijd zeg ‘dat kan ik niet’ dan ga ik het ook nooit doen. 

Heb je tips voor beginnend ondernemers?

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar leer van de mensen die het al bewezen hebben. Zoek ook rolmodellen die jou inspireren, om jou daarin vooruit te helpen. Dat kan online zijn, je kunt boeken lezen of podcasts luisteren. 

Wie zijn jouw rolmodellen?

Mijn vriendin Anne Miltenburg (founder van The Brandling), Oprah, Tim Ferriss, Babette Porcelijn, Tony Robbins… het verandert wel hoor, maar dit is het even op dit moment. 

Ik zie veel mensen struggelen met succesvol worden, omdat ze óf vooral creatief zijn óf zakelijk. Ik laat me graag inspireren door ondernemers die zowel het creatieve als het zakelijke op orde hebben, omdat dat iets is waar ik het meeste van kan leren!

Afsluiting

Ik kijk even op de recorder, waar inmiddels al ruim een uur aan interview op staat. We zouden nog makkelijk 3 uur kunnen volkletsen, maar de workshop gaat weer verder. Geïnspireerd fiets ik die middag vanuit De Upstarter weer naar huis. Ik plof op de bank en open mijn Instagram. Voor ik het weet zie ik opeens mijn eigen hoofd voorbijkomen, vergezeld door een inmiddels bekende stem die vrolijk roept: ‘Goedemorgen allemaal!’. @storiesbyjuliette staat inderdaad altijd AAN.