Carrière / Freelancen / Solliciteren
Carrière / Freelancen / Solliciteren

augustus 30, 2016

Breng je social channels op orde en vergroot jouw online presence

Door: Margot van der Kroon


Alhoewel social media vaak wordt gebruikt voor privé-zaken en je jouw foto’s vooral “privé” wilt houden, zijn er super veel voordelen wanneer je jouw online profielen inzet om je werk te promoten en te connecten met collega’s of potentiële werkgevers. Het internet is van onschatbare waarde om mensen en bedrijven te verbinden, en om als onbekende ondernemer, blogger of merk zichtbaar te worden. Als jij wilt kijken of je alles uit jouw social media accounts haalt, gebruik dan dit artikel als jouw handleiding voor zelf-promotie en organisatie van jouw social media.

 

Maak onderscheid tussen privé en zakelijk op je Facebook profiel
Facebook is natuurlijk de manier om foto’s met je vrienden te delen, te laten zien naar welke feestjes je bent geweest en wat voor gekke dingen je hebt meegemaakt. Dit is echter niet de informatie die je ook met je potentièle nieuwe werkgever wilt delen. Zorg er daarom voor dat jouw Facebook pagina privé is, en dat je profiel- en coverfoto een beetje degelijk zijn. Houd ook in de gaten of je posts zichtbaar zijn voor ‘public’, ‘friends’ of ‘only me’.

 

Interessante artikelen die laten zien waar jij voor staat of status-updates waaruit blijkt hoe maatschappelijk betrokken jij bent met de wereld kan je natuurlijk delen met iedereen, maar die festivalfoto waar je met je in je ene hand een biertje, de andere hand een sigaret en misschien ook wel iets te grote pupillen op staat, kun je beter voor jezelf houden.

 

Werkgevers zullen niet toegeven dat zij jou stalken via social media, maar er wordt zeker gegoogled én beoordeeld op jouw online profiel voor het versturen van een uitnodiging op gesprek. Een makkelijke manier dus, om jouw online presence veilig te houden.

 

Zorg dat je LinkedIn profiel up-to-date is
Een LinkedIn profiel is tegenwoordig een must voor elke professional. Zorg dat deze up-to-date is en besteed er aandacht aan om jezelf juist te profileren. Een leuke foto waar je (glim)lachend op staat geeft jouw profiel meteen een goede uitstraling. Vermijd ook hiervoor de feestfoto. De functietitel die bij je naam verschijnt is ook erg belangrijk. Heb je nog geen baan, ben je net afgestudeerd of in-between jobs? Zet dan je titel van de functie waarin je graag zou willen werken neer. Heb je die droombaan of functie al voor ogen? Pas hier je profiel op aan. Met een verouderd LinkedIn profiel zal je niet benaderd worden voor de baan die je juist wel wilt hebben.

 

Kies de juiste kanalen
De social media kanalen vliegen ons om de oren. Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Snapchat, Pinterest, LinkedIn, het houdt niet op. Kies voor jouw functie de juiste sociale media. Werk je als fotograaf of maak je video-content? Investeer in je eigen website waar je je werk publiceert, post mooie foto’s en video’s op Instagram of maak je eigen pagina aan op Facebook. Ben je een webmarketeer of redacteur? Verspreid dan je kennis via Twitter met dagelijkse korte updates, links naar interessante artikelen of blogs of retweet mensen die jou inspireren. Kies het medium dat bij jou past!

 

Netwerken kan ook online!
Netwerkborrels, veel mensen krijgen er al bij de gedachte de kriebels. Hoe relaxt is het dat we dit tegenwoordig ook online kunnen doen? Netwerken kan eigenlijk via vrijwel alle sociale media. Volg op Instagram merken of personen die je inspireren, en reageer op hun posts. Word op Facebook lid van groepen of like pagina’s van interessante bedrijven. En vergeet vooral niet dat je vrienden en kennissen kring ook een zeer belangrijk netwerk is. Maak hier gebruik van!

 

Retweet tweets die je inspireren op Twitter en ga de dialoog aan. Maar vooral LinkedIn is voor je professionele netwerk erg belangrijk. Via bedrijfpagina’s kun je erachter komen wie er werken bij dat bedrijf waar jij zo graag wilt werken. Misschien kan je wel connecten met de persoon in jou droomfunctie. Je wordt zichtbaar en makkelijker vindbaar voor derden. Maak ook gebruik van groepen. Elk onderwerp of regio heeft wel een eigen groep. Word lid, reageer, en start discussies! Wie weet breng je jezelf onder de aandacht bij iemand die jouw scherpe visie en inzichten wel kan gebruiken. Welk medium je ook kiest, engage!

 

Heb geduld en houd vol!
Die honderden of duizenden volgers en fans heb je niet binnen een week. Daar kan soms veel tijd overheen gaan. Blijf posten, blijf innoveren en blijf connecten. Zie het als een investering in jezelf. Uiteindelijk zal het zijn vruchten gaan afwerpen.

 

En verder….
Durf te hashtaggen. Vooral op Instagram en Twitter is de hashtag heel waardevol. Door een simpele hashtag word je zichtbaar bij mensen of bedrijven waar je anders nooit zichtbaar bij zou zijn. Ook al ben je net gestart, zorg ervoor dat je vindbaar bent en post regelmatig een update. Kijk vooral af bij andere bedrijven, en google voor tips. Deel bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen met je volgers of interessante artikelen uit jouw branche. Social media kan een heel goed middel zijn om je te verbinden met je klanten, om gerichte campagnes te doen, maar ook om vragen te stellen.

 

En de final check: google jezelf. Is alles op orde? Komen er geen ongewenste foto’s of updates bovenaan de zoekresultaten? Dan ben jij er klaar voor! Vraag ook gelijk even of iemand anders zijn ongezoute mening over jouw online presence wilt geven!


Wil jij alles uit jouw online presence halen?

 

28 september starten wij een nieuw trainingsprogramma: (Re)start your career. Hier gaan we dieper in op de mogelijkheden van online marketing en hoe je dit in kunt zetten als individu of bedrijf. Na afronding ontvang je het et officiële Google-certificaat voor online marketing.

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Reacties

Laat een reactie achter