Christel, Yoni & why
“Vorig jaar was ik nog volop bezig met mijn scriptie over het ‘ondernemen vanuit je why’ (de Golden Circle) – daarna op reis richting Centraal Amerika en de Caribbean – en nu ben ik creative & content trainee bij Yoni. We hebben het over biologische tampons, maandverband, inlegkruisjes én over een duurzaam initiatief, taboes en vrouwen. Waarom Yoni? Dit is een start-up die scherp voor ogen heeft waarom het ondernemen vanuit je why essentieel, efficiënt én erg leuk is.
Vliegensvlug
Het afgelopen jaar is zo onwijs snel omgevlogen. Sinds dat ik mijn diploma op zak heb, ben ik een halfjaar richting Centraal Amerika geweest, waar ik een tijdje vrijwilligerswerk bij een duurzame textielweverij, voor vrouwen deed in Guatemala. Daarbij werkte ik overal en nergens (zolang ik maar internet had) voor Blendle om magazines à la Blendle style op de website te zetten. Dit doe ik nog steeds, want hoe heerlijk is het om overal te kunnen werken: vanuit huis, cafés of vanuit Guatemala. Maar nu ik eenmaal op kantoor bij Yoni zit kan ik je vertellen hoe fijn het is om dagelijks voor deze start-up te mogen werken.
Sinds juni maak ik content voor Yoni en denk ik (op creatief vlak) mee over het uitdragen van het verhaal. Ik schrijf blogs, houd me bezig met social media (Twitter een aantal keer per dag) en ik heb een ‘create a buzz’ document voor het buitenland gemaakt. Sinds een week ben ik aan de slag gegaan met een idee voor ‘Yoni leesvoer’ voor op het toilet – en daarbuiten!
Durf je why te veranderen
Yoni bestaat uit een klein team: de twee oprichters Wendelien en Mariah, office manager Ellen en ik als trainee. Hierdoor zijn allemaal betrokken bij de ontwikkeling, inspiratie, verandering en groei. Dat is super leerzaam.
Deze zomer hebben we hard gewerkt om de why van Yoni nóg meer aan te scherpen naar rethinking periods – in plaats van the toxic-free option. Meer vertellen over het verhaal en de impact, minder over de ingrediënten. Dan pas merk je hoe lastig het is om een nieuw verhaal te maken en een oud verhaal los te laten. Tijdens mijn scriptie onderzocht ik de Golden Circle en hoe ik mezelf hierin kon plaatsen als creatief ondernemer. Nu zie ik hoe het in de praktijk werkt. En dit gaat allemaal niet 123 hupsakee… Bij Yoni schakelden we bijvoorbeeld ook een copywriter uit de UK in om ons verhaal aan te scherpen. Zo krijg je je why te pakken. Laatst kwam zelfs de oprichter van Snappcar langs om met Wendelien in gesprek te gaan over je why en hoe Yoni dit aanpakt.
Oftewel: blijf opzoek gaan naar je why, persoonlijke doelen en drijfveren, maar ook naar inspiratie en ga verandering en groei niet uit de weg. Wat ik geleerd heb is dat inspiratie het mooiste is wat er bestaat, maar dat het omzetten tot iets echts nóg mooier is.
Why en women
Tijdens het schrijven van deze tekst realiseer ik me hoe alles het afgelopen jaar bij elkaar is gekomen. In mijn scriptie schreef ik bijvoorbeeld over Dopper (en bij Yoni zijn we enorme Dopper fans). Of de duurzame textielweverij voor vrouwen aan de andere kant van de wereld, waar ik hielp. Toen ik terugkwam in Nederland werkte ik 2 weken in een Lush winkel, maar miste een stukje creativiteit, het creëren van content en hetgeen waar ik voor was afgestudeerd: een functie als creatief manager. En dat doe ik nu bij Yoni: als content & creative trainee creëer ik verhalen vanuit het why voor women.
Dan de vraag: waarom Yoni? In april ben ik de cursus Content Creation via De Upstarter gaan doen. Een combinatie tussen trainingen en een traineeship. Tijdens de cursus kreeg ik daarbij o.a. les van Ine en Sanne, die The Cycle Series voor Yoni maakten en Willa Stoutenbeek die met W.Green de communicatie voor Yoni doet. Goed nieuws! Ik heb net te horen gekregen dat ik vanaf november officieel ben aangenomen bij YONI!”
Er zijn nog een aantal traineeships beschikbaar voor de Content Creation course die start op 27 september! Kijk hier voor meer info en meld je snel aan.