Community management

Community building: hoe doe je het en waarom is het in deze tijd zo belangrijk

Steeds meer merken, bedrijven en platforms bouwen aan community’s. Er is een groeiende behoefte om onderdeel uit te maken van een tribe. Een groep mensen met een gemeenschappelijk doel en identiteit. Het resultaat van een community: je gebruiker wordt een fan die het verhaal van jouw bedrijf nóg beter vertelt dan jijzelf. Dat klinkt simpel, maar je hebt tijd (en geduld), middelen en een strategisch stappenplan nodig om een community te bouwen. In dit artikel lees je hoe.

 

Stap 1. Content – Stop selling, start sharing
Als merk, bedrijf of platform bied je een product of dienst aan. Mensen gaan pas tot verkoop over als ze vertrouwd zijn geraakt met jouw bedrijf, als er sprake is van een ‘relatie’. Door relevante content te maken kan jouw potentiële klant alvast kennis maken met jouw bedrijf en je visie. Het is een manier om te bouwen aan een relatie. Stel jezelf de vraag bij het maken van content: voor wie is dit interessant en hoe helpt dit mijn publiek verder?

 

Neem bijvoorbeeld Qommunity; een community die specifiek ZZP’ers bij elkaar brengt. Ieder kwartaal organiseren zij een netwerkevent met ruimte voor netwerken maar-dan-net-een-beetje-anders. In de tussentijd bouwen zij een website & social media die echt past bij ZZP’ers.   

 

Wanneer je een product of dienst creëert, heb dan duidelijk voor ogen voor wie dit interessant is. Dan zul je merken dat het makkelijker is om te kijken naar het doel van de content. Wil je website conversie? Wil je inspireren? Doe je dit online of ook offline en organiseer je een event? Wil je kaartjes verkopen? E-mailadressen verzamelen? Denk in stappen, om zo stap voor stap een community te bouwen.

 

Ga eerst voor een inspirerende instagram-post of advertentie waarbij je jouw doelgroep target. Link naar een websitepagina waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten om vervolgens een persoonlijke mail te sturen. Zo werk je stap voor stap naar het verkopen van je product of dienst, bijvoorbeeld kaartjes voor het Qommunity event.

 

Stap 2: De weg naar vertrouwen is commitment
Wanneer de content goed is uitgedacht en uitgewerkt, is het tijd om in de community te duiken: vragen te stellen en simpelweg ‘gewoon’ te reageren. Waarbij taken zoals ‘Nodig leden uit’, ‘Start discussies’, en ‘Bouw relaties op met leden’ eenvoudig lijken, blijkt in praktijk dat weinig bedrijven of platformen hiermee uit de voeten kunnen. Community management vergt tijd en energie, maar het helpt als je van nature goed bent in het activeren van mensen. Oftewel; combineer charisma met commitment.

 

Je bent letterlijk de leider van de tribe, wat betekent dat mensen tegen je opkijken, nieuwsgierig zijn en naar je willen luisteren.

 

Zorg dat je dit goed inzet, jezelf blijft en jezelf durft laten zien. Neem leiders als Mandela of Martin Luther King Jr. bijvoorbeeld. Welke overeenkomst hebben zij? Naast dat ze beide charismatisch zijn, waren zij onwijs betrokken en stond commitment op nr. 1. Simpelweg door er te zijn voor hun community.

 

Stap 3: Bouw lokaal aan een community, trek online de aandacht
Via een community breng je groepen mensen bij elkaar die misschien wel 100-duizend kilometer bij elkaar vandaan wonen. Waar vroeger je buurman of buurvrouw tot je community behoorde, is dit nu een insta-vriend die in New York woont met precies dezelfde interesses of een event-friend die je vorig jaar tijdens een evenement ontmoet hebt.

 

Deze mensen komen bij elkaar omdat ze voelen dat ze gelijkgestemden zijn. Ze hebben misschien dezelfde levensmotto’s, doen hetzelfde werk of zijn verslingerd geraakt aan dezelfde hobbies.

 

Als merk, bedrijf of platform is het zaak om daar naar te luisteren; wie zijn zij, waar zijn zij & wat speelt er bij hen?  

 

Een mooi voorbeeld: de afgelopen 10 jaar zijn er een heleboel platformen voor vrouwelijke ondernemers ontstaan. Neem in Nederland Ambitieuze Meisjes, Hashtag Workmode en Creative Women Collective. In Amerika heb je de women-only coworking spaces; The WingDeze vrouwen-community’s werken goed lokaal, maar vallen ook online wereldwijd op.

 

Via hashtags zoals #businesswoman, #femaleentrepreneur en #womensupportwomen staan deze community’s dichter bij elkaar dan ooit.

 


Wil je meer leren over het bouwen aan een community & jezelf tegelijkertijd onderdompelen in onze community? Connect With Us op 8 januari met Upstarter (Human Centered Design) Alumni & gastspreker Awura Abena Simpe, Founder van The Creative Women Collective & The Creative Women Agency. Zij deelt haar tips & tricks over community management voor beginnende ondernemers. Kom naar het Connect With Us event. Tickets zijn 15 euro en er is een beperkt aantal plekken!