MSC Koffie Schenken: Wanneer gaat de universiteit ons wel opleiden voor de arbeidsmarkt?

“De universiteit is er om academici op te leiden. Werkervaring of  beroepsgerichte vaardigheden opdoen hoort daar niet bij; we zijn geen HBO opleiding. We verwachten dat studenten na de universiteit zichzelf redden.”

 

Tegenover me zit een professor met inmiddels grijzend haar. Mijn mond valt open. Heeft hij dit zojuist echt gezegd? Ziet de universiteit het niet als haar verantwoordelijkheid om studenten op te leiden het werkende leven in te stappen? Ik sta met mijn mond vol tanden.

 

In mijn omgeving zijn er veel mensen opzoek naar een baan. Er is genoeg werk, toch stijgt de jeugdwerkloosheid nog steeds. Kijk maar eens op Monsterboard; er staan voldoende vacatures online maar voor starters voelt het als zoeken naar een speld in de hooiberg. Ze zijn enthousiast en klaar om aan de slag te gaan. Dit grenzeloze enthousiasme slaat al snel om in frustratie en demotivatie als zij meerdere malen te horen krijgen dat zij ‘niet genoeg ervaring’ of ‘geen geschikt profiel’ hebben.

 

Bedrijven zijn opzoek naar mensen met specifieke praktisch toepasbare kennis en vaardigheden daar waar de universiteit studenten breed opleidt. Vaardigheden en werkervaring zijn op de universiteit ondergeschikt aan vakkennis. Terwijl bedrijven juist opzoek zijn naar mensen die waarde kunnen toevoegen aan hun bedrijf. Het is daarom belangrijk dat mensen weten wat ze kunnen en wat ze willen. De enige manier om hier achter te komen is door dingen te gaan doen.

 

Het is niet gek dat in vacatures voor starters standaard gevraagd wordt om 2 à 3 jaar relevante ervaring, maar wanneer krijg ik als starter de kans om deze ervaring op te doen?

 

Ik zie dat  er een grote kloof is tussen het ‘product’ dat de universiteit aflevert en de vraag vanuit het bedrijfsleven. Maar wat als bedrijven en universiteiten met elkaar gaan samenwerken om een arbeidsmarkt te creëren die toekomstbestendig is  en de werkloosheid zal verkleinen?

 

Zo missen starters zoals ikzelf de juiste skills. Vaardigheden waar bedrijven behoefte aan hebben en waarmee starters waarde kunnen toevoegen aan een bedrijf. De ‘World Innovation Summit of Education’ (WISE) heeft dit jaar onderzoek gedaan naar deze skills gap. Uit dit onderzoek is gebleken dat 96% van de universiteiten denkt dat ze hun studenten goed tot erg goed voorbereiden op de arbeidsmarkt. Dit staat echter lijnrecht tegenover het beeld dat bedrijven hebben van voorbereide studenten.

 

Slechts 11% van de werkgevers is van mening dat studenten goed voorbereid zijn.

 

Uit de aanmeldingen voor De Upstarter zien we dat vooral studenten van brede opleidingen als psychologie, sociologie, media en cultuur, Europese studies, geschiedenis en communicatie deze vaardigheden missen. Sociale studies waarbij specifieke  vaardigheden en praktijk ervaring goed van pas zouden komen, maar die niet verkregen wordt op de universiteit.

 

Bij mensen om mij heen die een studie hebben gedaan die veel praktischer is, zoals geneeskunde of bouwkunde zie ik een veel betere aansluiting tussen de studie en bedrijven. Ik vind dat sociale studies hier een voorbeeld aan zouden moeten nemen. Wanneer ik het heb over de Universiteit, heb ik het over een instituut dat gefinancierd wordt vanuit de overheid om mensen voor te bereiden en op te leiden voor de toekomst. Universiteiten voelen het niet in hun portemonnee wanneer hun lesprogramma voor zowel studenten als het bedrijfsleven niet de gewenste resultaten oplevert. Toch is het gevolg een stijgende jeugdwerkloosheid.

 

Een supermarkt blijft ook geen roze koeken in de schappen leggen wanneer ze merken dat dit niet meer verkoopt. Wordt het niet hoog tijd om te kijken naar de werkelijke vraag vanuit het bedrijfsleven om de schappen van de universiteit hierop aan te passen?

 

Gemiddeld investeert de overheid €28.000 per student aan het hoger onderwijs wanneer deze zijn of haar studie binnen 4 jaar afrondt. Het duurt vervolgens 12 jaar voordat een student dit bedrag heeft terug betaald door middel van inkomstenbelasting als de student direct aan de slag gaat na het afstuderen. Daarover zegt Tom McDonald van de universiteit van Wisconsin-La Crosse heel mooi:

 

“Het is de plicht van de universiteit om met de tijd mee te gaan en de student de waarde te terug te geven voor hetgeen waarin zij investeren.”

 

Daar sluit ik me helemaal op aan. Studenten investeren geen duizenden euro’s om vervolgens met hun slimme hoofd koffie te blijven schenken of om in de bijstand terecht te komen. De focus van de universiteit ligt te erg op het behouden van het instituut en dit gaat ten koste van hun eigen studenten.

 

Het is tijd dat de universiteit en bedrijven met elkaar om tafel gaan en moeten kijken hoe het onderwijssysteem en de praktijk  aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo zouden studenten al tijdens de studie 2 à 3 jaar werkervaring op kunnen doen.

 

Laten we daarnaast onszelf als starter proactief opstellen. Kijk buiten de gebaande paden, wees nieuwsgierig en ga ontdekken. Er zijn echt bedrijven die op jou zitten te wachten en je willen helpen. Maar je vindt ze niet op Monsterboard. Begin bij je eigen netwerk en vraag om hulp.