Carrière / Experts / Inspiratie
Carrière / Experts / Inspiratie

juli 5, 2019

Me-time: hoe creëer je rust in het drukke bestaan van een creatieve geest of ondernemer? 

Door: Dwight Gefferie


Het brein van een creatieve geest of ondernemer heeft dezelfde onuitputtelijke energie als van de zon. Je loopt dagelijks over van nieuwe ingevingen en strategieën en kan niet wachten om deze in de praktijk toe te passen. Terwijl je meerdere ballen in de lucht probeert te houden, voel je dat het steeds lastiger wordt om je hoofd leeg te maken. De scheidingslijn tussen werk en privé wordt steeds vager en verdwijnt op een gegeven moment zelfs. Dit is het moment om iets te veranderen en opzoek te gaan naar je oase.

 

Onaangename trend

Ik zie steeds vaker de woorden burn-out, oververmoeid of stress de revue passeren tijdens gesprekken met mijn vrienden. Zijn we minder weerbaar tegen stress en/of hebben we meer prikkels te verwerken dan de generatie voor ons? De wereld is op technologisch en sociaal vlak enorm veranderd ten opzichte van 30 jaar geleden. Die verandering lijken wij niet bij te kunnen benen. Rustig je carrière opbouwen lijkt passé te zijn. Het doel is om zo succesvol mogelijk te zijn, binnen zo’n kort mogelijke periode. Stilstaan is geen optie. Maar is de prijs die wij daarvoor betalen te groot?

 

Uit onderzoek blijkt dat 100.000 jongeren onder de leeftijd van 35 lijden aan burn-out symptomen. Ruim 72.000 jongeren onder de 25 jaar zitten thuis vanwege arbeidsongeschiktheid. En 85 procent daarvan heeft te kampen met stress of depressies.

CBS, 2015.

 

Boilingpoint

Ik bezocht laatst een vriend die vanwege een burn-out terug is gegaan naar zijn ouderlijk huis op Terschelling. Amsterdam, zijn bedrijf en sociaal leven werden hem teveel. Diezelfde ochtend dat ik hem bezocht, kreeg hij een paniekaanval. De reden daarvoor was dat hij allerlei gedachtes had die ik eventueel over hem en zijn situatie zou hebben. ‘Verwachtingen van m’n omgeving en mezelf’, zei hij toen ik vroeg wat de oorzaak was van zijn burn-out. Zijn antwoord verbaasde me enigszins, aangezien ik nagenoeg niks van hem verwachtte en zeker niet op carrièregebied. Ik hoopte eigenlijk vooral dat hij gelukkig was met hetgeen dat hij deed. Hij had in korte tijd zijn onderneming tot een succes gemaakt en had een bruisend sociaal leven, totdat het noodlot toesloeg.

 

Ik stond voor mijn gevoel ineens in een winkelstraat en wist niet hoe ik daar terecht was gekomen of daar kwam doen.

 

Automatische piloot, uit

Je wilt jezelf en je omgeving trots maken en pusht jezelf tot het uiterste. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet over je eigen grenzen gaat? Niemand lijkt het perfecte antwoord te hebben, omdat er waarschijnlijk geen sluitend antwoord bestaat dat voor iedereen geldt. Toch is het van essentieel belang dat we rust vinden in de chaos die erin sluipt als een dief in de nacht. Begin als eerst met je automatische piloot knop uit te schakelen. Plan elke week een (vaste) dag in voor jezelf waarop je geen afspraken maakt. Durf “nee” te zeggen, ook wanneer de uitnodiging nog zo spannend of leuk lijkt. Besteed die dag volle aandacht aan de belangrijkste persoon in je leven, jijzelf. Mijn vriend zei dat het cliché “voorkomen is beter dan genezen” absoluut van toepassing was in zijn geval. Hij weet namelijk niet wanneer hij weer de oude is.

 

Het voordeel van een gebroken been is dat ik weet dat ik na acht weken uit het gips mag. Nu moet ik elke ochtend kijken hoe ik me voel, zodat ik m’n activiteiten daarop kan aanpassen

 

The magic hour

De kunst is om een mellow mindset te combineren met de juiste arbeidsethos. Het eerste uur dat je wakker bent (the magic hour)  is jouw moment en daar mag niemand negatieve invloed op hebben, ook jijzelf niet. Neem de tijd om te douchen, ontbijten en reizen je naar werk. Hiermee zet je de toon voor de rest van je dag.

 

De wereld draait door, ik niet

Je zal vroeger of later waarschijnlijk weer in diezelfde sneltrein terecht komen. Om toch te ontsnappen aan alle hectiek, moet je temidden van alles een moment voor jezelf creëren. Zonder je een aantal minuten af en doe wat ademhalingsoefeningen, mediteer of loop buiten een rondje voor wat frisse lucht. Deze aantal minuten kunnen een enorm verschil betekenen voor je gemoedstoestand.

 

 

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Reacties

comments for this post are closed