Productiviteit
Productiviteit

april 5, 2016

Wake-up call: een goede ochtendroutine

Door: Linda Roos


De zomertijd is ingegaan, tijd voor een wake-up call! Niet iedereen is een ochtendmens en niet iedereen springt vrolijk fluitend uit z’n bed. Maar een goed begin is het halve werk! Hoe dan? Door een goede ochtendroutine voor jezelf te ontwikkelen. Met een beetje structuur in de ochtend kan jouw dag veel beter en productiever uitpakken. Krimp je nu ineen en denk je: ‘Nee, hè?!’ Geen zorgen, een goede ochtendroutine ziet er voor iedereen weer anders uit. Bovendien werkt een ochtendroutine pas echt wanneer deze voor jou goed werkt (en oké, wanneer je ook nog op tijd bent voor je afspraak/werk/les natuurlijk).

 

Ready? Let’s go!

 

Stel een doel
Een plan werkt alleen als je een stip op de horizon zet. Waarom zou jij een goede ochtendroutine willen hebben? Wat zou dit voor jou kunnen toevoegen aan je dag, jouw week of jouw levensstijl? Zijn er bijvoorbeeld dingen die je wilt aanpakken of verbeteren? Wil je graag een nieuwe gewoonte aanleren? Of heb je in het algemeen wat meer structuur nodig, omdat je ’s ochtends nu eenmaal niet superscherp en fris bent (lees: als een zombie uit bed rollen, niet aanspreekbaar zijn en alleen tijd hebben om je nog veel te hete koffie in een minuutje achterover te slaan)?

 

Om iets concreter te zijn, zijn hier een paar voorbeelden van doelen: je kunt een rondje joggen of yogaoefeningen doen. Of misschien wil jij juist je ochtend in alle rust beginnen en starten met mediteren. Je kunt ook ’s ochtends de tijd nemen om even je to-do-lijst voor de dag uit te werken, of – wanneer je ambitieus bezig bent met je eigen boek – tijd vrijmaken om te schrijven. Weet in ieder geval waarom je iets doet. Dit maakt de stap om het daadwerkelijk te doen veel kleiner.

 

Werkzoeker of freelancer?
Je hebt een doel gesteld, je weet waarom je een goede ochtendroutine wilt. En nu? Misschien denk je stiekem nog: “Ik ben nog op zoek naar werk of ik mag als freelancer zelf bepalen waar en hoe laat ik ergens moet zijn. Is een ochtendroutine dan wel nodig of nuttig?” Ja, echt wel! Juist als je week erg ongeorganiseerd is of wanneer je werktijden altijd wisselen is een goede ochtendroutine mega belangrijk. Dit zal zorgen voor meer rust en structuur. Nee, dat klinkt niet echt sexy. En ja, dat hebben we toch stiekem echt wel nodig.

 

Je begint door elke ochtend rond hetzelfde tijdstip op te staan. Of dit nu om 7 uur of 10 uur ’s ochtends is, rhythm is key. Daarnaast is het belangrijk om een dag buiten de deur te plannen. Kruip niet in pyjama achter je laptop op de bank, maar pak je spullen en ga naar een café of andere fijne werkplek. Tot slot helpt het om anderen bij jouw ochtendroutine te betrekken. Ontbijt samen met je huisgenoot of partner die wel vaste werktijden heeft of plan een ontbijtafspraak met iemand die ook naar werk zoekt, iemand waarmee je kunt netwerken of met andere freelancers.

 

Er zijn nog veel meer manieren om jouw ochtend zo smooth mogelijk te laten verlopen. Een aantal simpele, maar wel heel doeltreffende tips die elke ochtend weer makkelijker maken (jep, zelfs als je een echte nachtbraker bent).

 

Stop met snoozen
Heel moeilijk en eigenlijk weet je het zelf al: stop met snoozen! Niet alleen krijg je er geen uitgeslapen gevoel van als je telkens weer vijf minuten langer mag slapen, je hijst jezelf ook nog eens veel te laat uit bed. Zonde! Sta in plaats daarvan – ook al is dit geen prettig idee – meteen op zodra je wekker gaat. Als je er eenmaal uit bent is het veel makkelijker om de dag te beginnen. Toch verslaafd aan snoozen? Leg je wekker dan buiten handbereik of koop een wake-up light om het hele wakker worden-proces wat prettiger voor jezelf te maken.

 

Drink een glas water
Zo simpel kan het zijn. Je lichaam moet ook wakker geschud worden, want na een nacht geen water is je lichaam wel weer toe aan wat vloeistof. Bovendien is het een win-win situatie: je zorgt er meteen voor dat je stofwisseling op gang komt. Moet je dan meteen een glas lauw citroenwater of een glas klei drinken á la Rens Kroes? Nee hoor, een ouderwets glas kraanwater will do.

 

Maak tijd vrij voor je doel
“If it’s not scheduled, it’s not real!” Een mooie uitspraak van Marie Forleo. Het hangt er natuurlijk van af wat je precies wilt bereiken, maar nadat je bent opgestaan en een glas water hebt gedronken kun je een aantal minuten ‘blokken’ om datgene te doen waar jij graag aan wilt werken. Een halfuur hardlopen, tien minuten mediteren of een kwartiertje schrijven. Zorg dat je echt tijd vrijmaakt en je niet alsnog halsoverkop de douche induikt of gehaast een boterham naar binnen propt.

 

Neem een ontspannende douche
Zeker aan te raden na een rondje hardlopen, maar ook een fijne manier om de dag fris en fruitig te beginnen. Douchen kan een goede manier zijn om te ontspannen, helemaal wanneer je een hectische, lange dag voor de boeg hebt. Laat je to-do-lijst juist even los, denk nog niet aan de eerste vergadering en maak je geen zorgen over wat er allemaal moet. Relax!

 

Eet een vullend ontbijt
Je weet dat het niet goed is, maar toch doe je het: je ontbijt overslaan. Want je hebt ‘echt geen tijd’, of ‘gewoon nog geen trek’. Geen goed begin van de dag! Een goed ontbijt geeft je een vol gevoel én geeft je genoeg energie om er weer tegenaan te gaan. Een vullend ontbijt hoeft ook niet mega ingewikkeld of minder smaakvol te zijn. Wat dacht je van havermout of bananenpannenkoekjes? Hier kun je eindeloos mee variëren en als je het combineert met flink wat fruit heb je daar je dagelijkse dosis ook weer van binnen. Probeer in ieder geval iets te bereiden waar je ‘s avonds al naar uitkijkt!

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Reacties

Laat een reactie achter