Zeg op (bijna) alles JA!

Sanne Kemner maakte een nieuwe wending in haar carrière: van promoveren binnen Neuropsychologie naar Manager Marketing bij digitaal mediabureau Bannerconnect. Zelf stapte ik ook over van Psychologie naar Marketing en daarom hoor ik graag meer over hoe zij deze verandering beleeft.

 

Over Bannerconnect

Sanne is manager van het marketing team bij Bannerconnect. Bannerconnect is gespecialiseerd in programmatic advertising: de geautomatiseerde verkoop van advertentie- en mediaruimte. Het voordeel van programmatic advertising is dat het snel werkt en gebaseerd is op persoonlijk data, waardoor je relevanter kunt adverteren.

 

Bannerconnect heeft eigen technologische toepassingen ontwikkeld waardoor zij flexibeler en transparanter kunnen werken. Naast het technologische aspect van adverteren, bieden zij ook consultancy aan; zij geven onafhankelijk advies over welke tools het beste gebruikt kunnen worden en hoe campagnes het beste ingericht kunnen worden. Vervolgens kunnen zij deze campagnes ook voor hun klanten inboeken.

 

Wat doe je daar als Manager Marketing?

Als manager marketing is Sanne verantwoordelijk voor het aansturen van het marketing team. ‘Het team bestaat uit een grafisch designer, webdesigner, marketeer en communicatie manager. Samen verzorgen wij de marketing van Bannerconnect naar buiten toe.

 

Tot een jaar geleden deed Bannerconnect niets aan eigen marketing, dus aan ons de taak om de brand awareness te verhogen.’ Zij doen dit door het ontwikkelen van een nieuwe website, het maken van sales decks en sales collateral, aanwezig te zijn op events en zelf campagnes te voeren.

 

Ik vind het bewonderenswaardig om te horen hoe Sanne in korte tijd, vanuit haar promotieplek in het ziekenhuis, zich de rol van Marketing Manager eigen heeft gemaakt. Daar wil ik graag meer over weten!

 

Hoe maakte je die carrièreswitch?

‘Het contract bij mijn promotieplek liep af en ik wist dat ik niet verder wilde in de stoffige en trage academische wereld. Toen ik ging solliciteren voor een functie als campagne manager voelde ik me meteen op mijn gemak in die omgeving.’ Deze rol werd het uiteindelijk niet, maar snel belandde Sanne bij Bannerconnect.

 

‘Ik denk dat mijn persoonlijkheid daarin een rol heeft gespeeld, ik ben makkelijk in contact leggen. Toch is ook mijn achtergrond belangrijk. Als je hebt gestudeerd – en/of gepromoveerd bent – heb je een bepaald manier van denken en werken.’ Samen trekken we de conclusie dat je studierichting minder belangrijk is dan de vaardigheden die je opdoet tijdens je studie. Specifieke kennis kun je altijd nog ‘on the job’ opdoen.

 

Zeg ja! Gewoon doen! 

Sanne’s advies voor mensen die ook een carrièreswitch willen maken: ‘Zeg op (bijna) alles ja, ook al vind je het spannend. Door een uitdaging aan te gaan kom je erachter waar je kracht ligt en wat je echt leuk vindt. Als je deze confrontaties uit de weg gaat, dan zal bijvoorbeeld een leidinggevende je de volgende keer niet meer vragen om een presentatie te geven en dan is je kans voorbij. Als je het wel gewoon doet leer je meer en ontdek je sneller wat je wel en niet al goed kunt.’

 

Deze instelling brengt Sanne waar ze nu is. Hoewel ze ook toegeeft dat ze mazzel heeft gehad met haar baas, Rutger Tuit. ‘Hij gaf me vrijheid, liet mij m’n gang aan en stuurde me slechts bij waar nodig.’ Daarom is hij ook een inspirator. ‘Hij is echt het tegenovergestelde van mij. Ik heb een perfecte academische carrière doorlopen en hij heeft nooit een opleiding afgemaakt, maar het is een van de meest intelligente mensen die ik ken. Zo kom je er dus ook.’

 

Een andere bron van inspiratie is Sanne’s nicht: ‘Ik heb altijd tegen mijn nicht opgekeken. Ze is iemand die ergens haar zinnen op zet en vervolgens alles achterlaat. Zij pakte haar spullen en vond een baan in Londen, maakte een wereldreis en werd kampioen roeien.’ Goede voorbeelden van een uitdaging aangaan dus!

 

Deel jezelf op in compartimenten

Naast haar baan bij Bannerconnect, promoveerde Sanne en heeft ze inmiddels een marketing opleiding gevolgd. Hoe bezwijk je niet onder alle uitdaging? ‘Jezelf en je tijd opdelen in compartimenten’. Sanne kiest er bewust voor om haar leven in hokjes in te delen. ‘Werk is werk en niet thuis nog even mijn laptop openklappen. Als ik aan mijn scriptie moet werken, dan blok ik daar een paar uur tijd voor mij in mijn agenda. Wanneer deze tijd om is dan ben ik er ook klaar mee en wil ik tijd voor mezelf.’ Dit betekende misschien dat haar promotie wat langer duurde, maar dit voorkomt dat ze zichzelf overhoop loopt. Flink staaltje tijdmanagement dus!