Waarom ik ervoor kies mijn bedrijf niet met winst te verkopen
Toen ik zes jaar geleden met mijn bedrijf begon geloofde ik heilig dat je van je passie je werk kan maken’. Sterker nog. Ik geloofde dat je meer zou verdienen, in levensgeluk én geld als je de moed hebt om je hart te volgen. Om te kiezen voor een baan die je energie geeft. Dat geloof is niet elke dag even sterk geweest. Er waren meerdere momenten dat ik mijzelf afvroeg ‘is mijn manier van denken naïef?’ ‘Ga ik dit wel volhouden?’. En precies op dat soort momenten komt er een verleidelijk aanbod op je pad…
Mijn grootste struggle
De grootste struggle in mijn begintijd was de vraag: ‘streef ik een kleine meisjes droom na en mag ik volwassen worden?’ ‘Of klopt dit stemmetje in mijn hart? En mag ik het pad dat voor mij juist voelt volgen?’. Ik hinkte dan van het ene been op het andere. Om toch maar steeds opnieuw te concluderen dat het spenderen van 80.000 uur van je leven aan een job die je geen energie of vervulling geeft in mijn ogen ‘dommer’ is dan kiezen voor de route die ik was ingeslagen. Ik wist dan misschien nog niet precies hoe het me zou lukken om een bloeiend bedrijf neer te zetten op basis van passie en liefde. Maar ik wist wel dat ik het wilde proberen. En dat ik alles zou doen wat in mijn macht lag.
‘Ik voelde me trots dat iemand mijn bedrijf wilde kopen. Trots dat ik blijkbaar zoveel waarde had opgebouwd. Tegelijkertijd voelde ik enorm veel onzekerheid’.
De eerste uitdagingen op mijn pad
Steeds als ik twijfelde aan mezelf of De Upstarters kernboodschap, kwamen er uitdagingen op mijn pad. Zo was een duidelijke verleiding het aanbod van een groot concern om De Upstarter met winst over te kopen. Als je onderneemt, zo is mijn ervaring, dan is de energie die je uitzendt de energie die je terug krijgt. Innerlijke twijfels manifesteren in externe twijfels. Elke situatie is een spiegel. In dat gesprek voelde ik me heel trots. Trots dat iemand mijn bedrijf wilde kopen. Trots dat ik blijkbaar zoveel waarde had opgebouwd. Tegelijkertijd voelde ik enorm veel onzekerheid. Kan ik een goede leider zijn en blijven van De Upstarter? Of kan ik mijn bedrijf beter in handen leggen van degenen die al tientallen jaren verstand hebben van business? Ik keek mijn gesprekspartner aan. En voor ik het wist floepte mijn antwoord eruit. Zijn reactie was een verwonderde blik:
‘Jullie generatie is me er toch wel eentje.’ Zegt hij lachend. En tegelijkertijd klinkt zijn stem zacht en gemeend.
‘Je wilt je bedrijf dus niet met winst verkopen?’
‘Nee’ zeg ik beslist, dat is niet mijn doel.
‘Maar wat dan wel?’
Ik glimlach ‘zoveel mogelijk mensen bereiken en activeren om hun werk en leven vanuit liefde en passie vorm te geven.
Organische groei
Ik hoor het mezelf zeggen. Tegelijkertijd is het een feit dat ik via dit grote concern een netwerk en platform ter beschikking zou krijgen, waarmee ik tienduizenden levens kon beïnvloeden. Terwijl ik nu -letterlijk en figuurlijk- steentje voor steentje bouw aan een platform voor een nieuwe manier van werken en leven. Een platform dat gestaag maar organisch groeit; een groei van honderden in plaats van tienduizenden mensen per jaar. Met name in de beginjaren van mijn bedrijf baalde ik daarvan. Ik hoopte dat we sneller zouden groeien. Inmiddels ben ik trots dat we met De Upstarter al bijna 1000 mensen via onze opleidingen de tools, het netwerk en de ondersteunde community hebben geboden om een (creatieve) carrière te bouwen waar zij voldoening uit halen. En dat we via Make Love Work binnen anderhalve maand zijn uitgegroeid tot een community van 700 leden.
De belangrijkste les is dat ik nu weet dat de mensen die ik met mijn energie aantrek, de mensen zijn die bij mijn energie en de missie van De Upstarter/Make Love Work passen. Daarmee is mijn impact dieper en authentieker dan wanneer ik mij ga richten op de aantallen via grotere bestaande platforms. Organische groei is duurzame groei omdat de ziel van mijn bedrijf behouden blijft, ik blijf verbonden met mijn initiële doel. En daarmee blijf ik dus ook verbonden met een gevoel van trots, liefde en passie voor wat ik doe.