Je kan eigenlijk nooit een verkeerde keus maken
Excentriek, creatief en eigenwijs zijn een aantal associaties die bij mij opkomen als ik kijk naar het werk van Joy Chiquita. Joy en ik – Dwight- komen uit dezelfde Content Creation lichting van De Upstarter. Nu, Twee jaar later, zitten we in het restaurant Heilig Boontjes in Rotterdam, zodat ik kan achterhalen hoe het sindsdien met haar is verlopen. Joy werkt tegenwoordig als creatief social-media strateeg bij de Universiteit Leiden en één dag in de week heeft zij haar zzp-dagje. Ik ben benieuwd welke stappen zij heeft genomen om te komen tot waar ze nu is en wat haar inspireert tijdens het creëren.
Een klassieke grafische ontwerper die boekjes en posters maakt ben ik niet.
Je hebt de kunstacademie gedaan, hoe zag je werkwereld er daarna uit?
Ik ben afgestudeerd als grafisch ontwerper en ben daarna mijn eigen bedrijfje begonnen. Wat ik alleen vrij snel merkte, was dat ik nagenoeg nooit alleen aan het grafisch ontwerpen was. Ik maakte customized photo booths voor evenementen, begeleide brainstormsessies en deed eigenlijk alles waar creativiteit voor nodig was. Een klassieke grafische ontwerper die boekjes en posters maakt ben ik niet. Het liefst ontwikkel ik creatieve concepten voor campagnes. Het lastige is echter dat bedrijven huiverig zijn om grote campagnes te laten ontwikkelen door een zzp-er. Ze kiezen dan toch eerder voor een groter bureau.
Je koos op een gegeven moment voor het Content Creation programma, waarom maakte je die keus?
Ik heb getwijfeld om voor een creatief bureau te werken, alleen wist ik niet zeker of mijn portfolio daar goed op aansloot. Bij Content Creation zag ik de kans om mij verder te ontwikkelen als creatief conceptontwikkelaar, gericht op sociale media en dus ook voor kleinere ondernemers. Daarbij hebben mensen sneller vertrouwen als je een opleiding hebt gedaan op dat gebied. Met een content creation opleiding op zak kom je toch anders binnen bij een klant of bureau.
Mijn creativiteit, gaan-met-die-banaan-mentaliteit en mijn “Waarom? waarom? waarom?” werden gewaardeerd.
Wat ik tijdens de opleiding merkte en heel fijn vond, was dat ik over veel dingen een bevestiging kreeg dat ik qua werk op het juiste niveau zat. Als eindopdracht schreef Awesome Utrecht een pitch uit voor een campagne. Tijdens het ontwikkelen van het concept moest ik na lange tijd weer in een groep werken. Het fijne daarvan was, was dat ik snel kon achterhalen waar mijn kracht lag en waar andere beter in waren dan ikzelf. Mijn creativiteit, gaan-met-die-banaan-mentaliteit en mijn “Waarom? waarom? waarom?” werden gewaardeerd. De waaromvraag creëert zoveel meerwaarde tijdens het ontwikkelen van een product en dat merk ik elke keer weer.
Na de opleiding heb ik contact opgenomen met Awesome Utrecht om de campagne ook daadwerkelijk uit te voeren. De campagne was wijd verspreid in Utrecht, van bierfiltjes in de kroeg, fietstoeters en posters op straat tot aan filmpjes op Utrecht Centraal en sociale media. Dat geeft je zelfvertrouwen natuurlijk een boost! En ik kon weer iets moois toevoegen aan mijn portfolio.
Ik ging naar mijn sollicitatiegesprek in een roze pak en de casus die ik moest maken heb ik lekker excentriek gemaakt.
Je werkt nu in bij de Universiteit Leiden. Voel jij je als creatief nomade niet beperkt om in loondienst te zijn?
Nee eigenlijk niet, want ik heb hier bewust voor gekozen. De vacature kwam via via op m’n pad terecht en eerst leek het mij een saaie baan. Ik had stiekem ook wel een vooroordeel bij het idee van werken bij een Universiteit. Maar nadat ik meer informatie kreeg over de vacature heb ik toch gesolliciteerd. Ik ging naar mijn sollicitatiegesprek in een roze pak en de casus die ik moest maken heb ik lekker excentriek gemaakt. Ik dacht, als ze mij aannemen moeten ze wel echt weten wie ik ben en wat ik graag maak. Ik had nooit gedacht dat een universiteit met iemand zoals ik in zee zou gaan, dus toen zij mij opbelde om te vertellen dat ik het was geworden, was mijn eerste reactie dan ook: “echt?”.
In het verleden heb ik weleens voor een pitch of sollicitatie mijn werk teveel aangepast aan de klant en dat heeft nooit geresulteerd in succes. Vaak werd het gedeelte dat echt Joy was, het meest gewaardeerd. Sindsdien blijf ik veel dichter bij mezelf in het werk dan ik maak en dat wordt door mijn collega’s gelukkig nog steeds gewaardeerd.
Ik vond het soms heel moeilijk om mijn échte prijs te benoemen en daarbij te blijven als ik de opdracht heel leuk vond. Je bent dan wel onderdeel van een mooi project, maar uiteindelijk ben je er zoveel tijd aan kwijt dat het totaal niet in verhouding staat met wat je eraan verdient.
In de fase waar ik nu in zit, vind ik het ook wel fijn om in loondienst te zijn. Ik heb elke woensdag nog steeds mijn zzp-dagje en die koester én ik ben niet afhankelijk van losse opdrachten. Ik doe alleen opdrachten die bij mij passen. In mijn fulltime zzp-tijd had ik ook het gevoel dat ik altijd aan het werk was. Daar heb ik nu beter een balans in gevonden. Ik vond het toen ook moeilijk om mijn échte prijs te benoemen en daarbij te blijven als ik de opdracht heel leuk vond. En eerlijk, de huur moest natuurlijk ook gewoon betaald worden. Je bent dan wel onderdeel van een mooi project, maar uiteindelijk ben je er zoveel tijd aan kwijt dat het totaal niet in verhouding staat met wat je eraan verdient.
Vervolgens gebeurde het ook weleens dat die klant mij dan voorstelt aan een andere klant want “ze is goed en lekker goedkoop”. Je graaft een beetje je eigen financiële graf op die manier. Dikke tip dus voor de beginnende zzp-ers, sta achter wat je waard bent!
Ik streef naar een wereld waar alle reclame-uitingen online en offline aanvoelen als een openlucht museum.
Waarom is jouw zzp-dagje zo belangrijk voor je?
Dan kan ik de wereld van reclame uitingen een stukje mooier maken. Ik bedenk namelijk Instagram strategieën en campagnes voor ondernemers die gedurfde visuele content willen neerzetten om hun klanten aan te spreken. Veel reclames vind ik lelijk, schreeuwerig en niet inspirerend en dat is zonde want reclame is overal! Reclames zouden moeten inspireren, je moeten laten lachen of iets met je doen zoals kunst dat ook kan doen. Ik vind dat een veel sympathiekere manier van verkopen. Ik streef dus naar een wereld waar alle reclame-uitingen online en offline aanvoelen als een openluchtmuseum. Daarom werk ik graag met mensen die er net zo tegenaan kijken.
Welk advies zou je andere willen geven?
Ik heb ooit een onderzoek gelezen waarin stond dat als mensen een keus maken die onomkeerbaar is, wij als mens zo geprogrammeerd zijn om die keus te beschouwen als de beste die ze hadden kunnen maken. En uiteindelijk zal je de keuze beschouwen als de keuze die je exact heeft gebracht waar je moet zijn. Je kan dus nooit echt een verkeerde keuze maken. Dus loop je vast… kies een pad om in te slaan en blijf niet te lang twijfelen. Het zal toch de goede keuze zijn en je bent in ieder geval in beweging!