Een ondernemende millennial die haar hart volgt

Op een regenachtige grijze ochtend praat ik met Mariëtte Ruggenberg, oprichter en eigenaar van De Upstarter. We zitten in haar prachtige ruime en lichte woonkamer. Een enorme raampartij laat de woonkamer overgaan in het houten terras aan het water. De woonkamer met veel houttonen straalt rust uit. In een design roomwitte waterkoker borrelt het water voor een kopje kruidenthee. Mariëtte straalt zelf ook rust uit met haar vriendelijke stem, haar zachtrose mono-pak van een soepel vallende stof en zachte vrouwelijke bewegingen. Achter dit rustige voorkomen is de kracht van deze vrouw niet direct zichtbaar. Zoals zo vaak blijkt; schijn bedriegt.

 

Leren van andere “eigenwijze” ondernemers die mij voor gingen, luisteren naar hen, ervaren dat het anders kan en mezelf herkennen in hen.

Het geheim van succes

Ik volg bij De Upstarter de laatste cursus Content Creation en leer blogposts schrijven. Hiervoor interview ik mensen die mij inspireren over hun carrière. Mariëtte is zo iemand. Hoe heeft zij het voor elkaar gekregen een bloeiend bedrijf te maken van De Upstarter? Mariëtte werkte eerst zeven jaar in het onderwijs en merkte steeds meer dat zij niet paste in het systeem. Ze wilde haar passie voor leren inzetten voor anderen op een eigen manier. Ze zei haar baan op en begon. “Ik ben begonnen met koffiedates. Leren van andere “eigenwijze” ondernemers die mij voor gingen, luisteren naar hen, ervaren dat het anders kan en mezelf herkennen in hen.

In die gesprekken sterkte ik mijn geloof in mijn eigen idee en ook het vertrouwen in mijzelf. Ik vroeg hen naar wat hun reden voor succes was en destilleerde uit de gesprekken een strategie. Je kunt nog zo’n goed idee hebben, zonder strategie kom je er niet. Als je kijkt naar de fases van manifesteren “See it, believe it, act on it, is wat mij betreft believe it de belangrijkste!” Met een strategie kun je dat believe it in de wereld zetten.

 

Met minder energie meer doen

“Als type Projector (human design) heb ik van nature weinig energie. Dus moet ik er slim en efficiënt mee omgaan; ik moet meer bereiken met dezelfde energie. Dat was de basisvraag voor mijzelf bij het ontwikkelen van het bedrijf. Daarnaast is een belangrijke drijfveer om zoveel mogelijk tijd voor mijzelf vrij te spelen: zijns-tijd. Tijd waarin ik kan schilderen, wandelen in de natuur, bakken, vrienden ontmoeten… de dingen waarvan ik oplaad. Dat is de brandstof die je als creatief nodig hebt. En de quality time die ik mijzelf gun.

Ik merkte, dat klanten bereid zijn te betalen voor skills, een unieke ervaring of een oplossing voor een prangend probleem. Toen ik dat doorhad, wist ik waaraan de opleidingen moesten voldoen. Door dingen uit te besteden en slim aan te pakken kon ik mijn energiebalans bewaken. Uitbesteden is na Geloof (opleidingen geven op mijn manier) en Strategie (met minder energie meer bereiken) een derde sleutel tot succes.”

 

Hij is een van de samenwerkingspartners aan wie ik werk uitbesteed en die er met zijn hart in zit. Wij kunnen beide relaties goed scheiden en goed combineren.”

Aan wie besteed je uit?

“Ik geloof in autonomie en zelfstandig werken, dus ik werk samen met zelfstandigen. Ik heb scrum en agile bestudeerd om daar de essentie van te leren en dat pas ik toe in het bedrijf. We werken met zelfsturende teams. Wat ons bindt is dat mensen waar ik mee werk met hun hart in wat ze doen en De Upstarter zitten.” Via de website weet ik dat haar partner ook werkzaam is in het bedrijf en ik vraag hoe ze als liefdespartners ook zakelijke partners kunnen zijn.

Mariëtte krijgt een glimlach op haar gezicht en vertelt: “We hebben elkaar leren kennen als zakelijke partners. Dion gaf een training voor De Upstarter. Pas een jaar later is de liefdesvonk overgesprongen, toen we allebei net zonder partner waren. Vervolgens heeft hij enkele jaren niet voor de Upstarter gewerkt en sinds 1,5 jaar weer wel. Hij is een van de samenwerkingspartners aan wie ik werk uitbesteed en die er met zijn hart in zit. Wij kunnen beide relaties goed scheiden en goed combineren.”

 

The company of one

Mariëtte heeft nog meer lessen te delen en glunderend vertelt ze verder. “Een andere manier om ervoor te zorgen dat ik niet teveel energie kwijt ben, is door mijn bedrijf lean te houden. Iedereen die er werkt is eigen baas. Dus ik heb geen personeel. Daarnaast ben ik lean in kosten en ik heb zo eenvoudig mogelijke werkprocessen. Geen strakke procedures. Omdat iedereen zelfstandig is en de mensen in zelfsturende teams zitten, ben ik binnen het bedrijf daar weinig energie aan kwijt.”

 

Ik gunde mezelf het geluk niet en hield me daardoor kleiner dan ik was, ik droeg in verhouding meer bij en spaarde de ander.

Wat is een belangrijke les voor jou geweest?

“Hm, ja… (zwijgt even en denkt na)… dat was een moeilijke les. Ik heb een samenwerkingsrelatie gehad en dat liep niet goed. Uiteindelijk is het een rechtszaak geworden op initiatief van de andere partij. Het was enorm leerzaam want ik kwam erachter, dat ik mezelf had weggecijferd in die samenwerking. Ik gunde mezelf het geluk niet en hield me daardoor kleiner dan ik was, ik droeg in verhouding meer bij en spaarde de ander. Daardoor ontstond een scheve werkrelatie. Ik heb geleerd om meer voor mezelf te kiezen.”

 

Heb je nog een laatste wijze les?

“Haha, jazeker wel! In feite gaat het helemaal om je mindset. Ik heb altijd een stip op de horizon en dan begin ik. Tijdens de weg er naartoe stuur ik bij. Ik begin met een pilot-versie en verbeter die telkens opnieuw. Ik volg daarin de stappen van design thinking; je inleven in je klant, definiëren, oplossingen genereren, een prototype maken, testen en dan het proces weer opnieuw doorlopen. Telkens op een verbeterde manier.”

 

Ik denk vaak wel dat ik me inleef, maar als ik eerlijk ben, maak ik dan in mijn hoofd een klant die op mij lijkt, dus daar kan ik nog een slag maken.

Wat neem ik mee uit dit gesprek?

De tijd met Mariëtte was veel te kort, we hadden nog wel uren kunnen praten. Wat ik meeneem uit haar wijze lessen, zijn er drie die ik bewust wil toepassen. Allereerst het meer resultaat met minder energie. Zelf ben ik zo’n werkpaard en verzet bergen; dat wil ik graag anders doen. Ten tweede het inleven in de klant; wat wil je klant en kun je dat bieden? Ik denk vaak wel dat ik me inleef, maar als ik eerlijk ben, maak ik dan in mijn hoofd een klant die op mij lijkt, dus daar kan ik nog een slag maken. Als laatste het toepassen van design thinking. Starten met een pilot, leren leren leren en bijsturen. Volgens mij noemden we dat in mijn tijd learning by doing ;). Ik steek het graag in een modern jasje.

Mariëtte, bedankt voor je wijze woorden!