Ondernemen vanuit je essentie: 3 vragen die je dichterbij je purpose brengen

Onze wereld verandert; het collectief bewustzijn groeit. Steeds meer mensen willen op hun manier een positieve verandering teweeg te brengen. Jij bent waarschijnlijk ook gaan ondernemen omdat je een positief verschil wilt maken. Omdat je iets wil bijdragen aan het leven van anderen en de wereld om je heen. Of misschien voel je al een tijdje dat jouw kwaliteiten nog meer tot hun recht mogen komen, maar hoe pak je dit aan? 

 

Ondernemen vanuit essentie

Ondernemen vanuit je essentie vraagt om heel dicht bij jezelf te blijven en te weten wat je echt wilt. Een ontzettend belangrijke (en vaak onderschatte) factor of jij en je bedrijf op de lange termijn slagen, is de motivatie achter wat je doet. Als jij met jouw business impact wilt maken, leidinggeven in een bepaalde richting, of het anders wilt doen, is het essentieel dat je weet waarom je dit doet. Zodat je met hart en ziel aan jouw bedrijf kunt werken en de obstakels op jouw pad kunt overwinnen. 

Misschien herken je dat gevoel wel dat iets van wezenlijk belang voor je is; je kunt niet goed in woorden uitleggen waar het vandaan komt, maar voor jou voelt het als het juiste pad. Iets in jou wil het anders doen, misschien wel volledig anders dan hoe de dingen tot nu toe gedaan zijn. Dit kan een resultaat zijn van jouw eigen ervaringen, of doordat je dingen in je omgeving ziet die je wilt veranderen. Het gaat niet puur om geld, status of jezelf willen bewijzen. Het komt van een plek diep vanbinnen: vanuit je kern.  Gevoelsmatig komt dit ‘uit de lucht vallen’, maar vaak gaat er een heel proces aan vooraf en kun je achteraf de stappen zien die je tot dit punt gebracht hebben. 

“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backward. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever.”

— Steve Jobs

Drie vragen die je dichterbij je purpose brengen

De volgende vragen kunnen je helpen om hier verheldering in te brengen en je dichter bij de essentie te brengen, bijvoorbeeld d.m.v. een free-writing oefening. 

  1. Wat zou je graag anders zien in de wereld? Wat wil jij graag veranderen? 
  2. Wat is/was voor jou de allerbelangrijkste aanleiding om je bedrijf te starten?
  3. Wat zorgt ervoor dat jij niets liever doet dan jouw bedrijf succesvol te laten zijn? 

Als pionier is het pad nog niet voor je uitgestippeld; je moet je eigen weg vinden. Dat is niet altijd makkelijk. Misschien merk je dat je niet altijd de klanten aantrekt die je graag wilt aantrekken, of vind je het lastig om te bepalen welk businessmodel goed bij je past en hoe dit allemaal op elkaar aansluit. Heel helder weten waarom je doet wat je doet is de eerste stap om jouw bedrijf op holistische wijze te laten groeien. 

De ontwikkeling die je doormaakt met je bedrijf is bijna altijd een directe afspiegeling van je persoonlijke ontwikkeling. Wanneer jij namelijk een sterke, liefdevolle verbinding met jezelf hebt en bewust bent van wat jij nodig hebt, kun je dit ook veel beter bepalen voor je bedrijf.

_______________________________________________________________________________

Onderneem jij vanuit je purpose en wil je met je bedrijf de volgende stap zetten? Schrijf je dan in voor de wachtlijst voor de ondernemers mastermind. Mariëtte geeft deze mastermind 1x per jaar en werkt met een select groepje ondernemers. Ze bekijkt de aanmeldingen en wanneer ze een match ziet zal je een uitnodiging ontvangen.