Facebook Content 1.01: een mini-training Edgerank

“Hé Michael, kun je maandag een Facebook-content training geven aan één van onze klanten?”, zegt Koen, één van de oprichters van Jalt, het social media bureau waar ik mijn traineeship voor Content Creation volg. “Uiteraard!”, zeg ik. Een mooie kans om mijzelf te bewijzen.

 

Facebook training geven aan vrijwilligers bij KWF

De training geef ik aan vrijwilligers bij KWF Kankerbestrijding van de afdeling Amsterdam en Amstelveen; ze beheren de lokale Facebookpagina’s. Na een generale repetitie op kantoor, pak ik mijn fiets richting Amsterdam-West. Terwijl de weergoden mijn nieuwe winterjas op de proef stellen, neem ik de training nog eens door in mijn hoofd.

 

Ik heb al wat ervaring op het gebied van Facebook marketing, maar training geven is nieuw. Direct in het diepe in mijn eerste weken bij Jalt. Aangekomen klap ik mijn laptop open en de training begint. Ik leg de vrijwilligers uit hoe het algoritme van Facebook werkt en we nemen de learnings van het afgelopen jaar door.

 

Zo werkt Facebook’s algoritme

Door de contentexplosie op Facebook is het organisch bereik van posts de afgelopen jaren drastisch gedaald. Volgens Facebook staan er gemiddeld ruim 1.500 berichten voor je klaar wanneer je inlogt op het netwerk. Als reactie heeft Facebook een algoritme ontwikkelt, Edgerank, dat ervoor zorgt dat jij alleen de content te zien krijgt die voor jou het meest relevant is.

 

Facebook wil haar gebruikers zo vaak en zo lang mogelijk op het platform te houden. Wanneer je wordt overspoeld met content die voor jou niet relevant is, gaat dit ten koste van de gebruikerservaring. Dit kan ertoe leiden dat mensen en uiteindelijk ook adverteerders Facebook de rug toekeren. De gebruikerservaring staat dus voorop voor Facebook.

 

De formule achter het algoritme bevat drie factoren die het meest bepalen welke content jij te zien krijgt in je newsfeed: affiniteit, gewicht en tijd.

 

edgerank

 

Affiniteit
De factor affiniteit gaat over jouw interacties met een bepaalde pagina uit het verleden. Stel je hebt wel eens een post geliket van een pagina of een comment geplaatst onder een post. De kans is dan groot dat je een volgende post van de pagina ook te zien krijgt. Op basis van deze interacties denkt Facebook dat een volgende post wellicht ook interessant voor je is.

 

Gewicht
De factor gewicht bestaat uit twee categorieën. Allereerst het gewicht van de post zelf. Een video weegt zwaarder dan een foto. Facebook wil de strijd aangaan met YouTube en videoplatform #1 worden. Pagina’s die video’s op Facebook plaatsen worden als het ware beloond met extra bereik.

 

Dan is er nog het gewicht van de interacties op de post: een share weegt zwaarder dan een comment en een comment weegt weer zwaarder dan een like. Wanneer een post snel veel verschillende interacties krijgt, ziet Facebook dat als een relevante post en stijgt het bereik.

 

Tijd
Hoe ‘verser’ de post, hoe groter de kans is dat je de post te zien krijgt. Stel een pagina die je volgt post iets om 9:00 uur en je scrollt ’s avonds pas door je newsfeed, dan krijg je de post waarschijnlijk niet meer te zien. Scoort de post goed en is er veel engagement, dan verschijnt hij, afhankelijk van je affiniteit met de pagina, alsnog bovenaan in je newsfeed.

 

 

Tips! Wat kun je doen om te scoren?

Paginabeheerders kunnen content ‘tunen’ voor het algoritme en zo meer bereik halen. Door vragen te stellen lok je discussie uit en stijgt de affiniteitscore. Verder is het belangrijk om regelmatig iets te posten. Dit heeft een positieve invloed op je bereik. Ook is het slim om in te zetten op video, omdat dit voorrang krijgt boven andere type content.

 

Lastig om een video te maken? Nee hoor. Als het onderwerp ervoor geschikt is, maak je gemakkelijk een slideshow van een aantal foto’s. Tot slot, check ook vooral in de paginastatistieken wanneer je fans op Facebook zitten. Zo weet je precies hoe laat je moet posten voor meer bereik.