Spraakmakende kunstenaars, corporate bedrijven, brute barbiers en Hans van der Togt

Binnen de opleiding Content Creation was een van de lessen die me het meest aansprak die over Copywriting en PR. Voor de koffiedate opdracht besloot ik dan ook mijn oud studiegenoot Floor Boogaart te benaderen. Floor timmert namelijk flink aan de weg als copywriter en auteur. We ontmoeten elkaar op een bizar warme februari dag op het balkon van haar nieuwe appartement. Een fles cava wordt ontkurkt. Het is wel even wennen voor Floor daar in het lieflijke Watergraafsmeer omringd door gezinnen met kleine kinderen. De geboren Friezin zoekt al haar hele carrière juist de rauwe randjes op.

 

Dat ze in een wereld vol rock ’n roll zou eindigen had Floor nooit kunnen vermoeden toen ze op haar 18e plaats nam in de collegebanken van de faculteit Kunstgeschiedenis. Een academische wereld waarin wollig taalgebruik eerder regel was dan uitzondering. ‘Daar heb ik zo’n hekel aan, dat je in kunstrecensies een zin wel drie keer moet lezen tot je begrijpt wat er staat.’ Het schrijven van kraakheldere toegankelijke teksten zou haar grootste drijfveer worden.

Ik wilde in Amsterdam gaan wonen, maar had daar nog geen baan. Dezelfde dag dat ik een huis ging kijken, belandde ik op een feestje. Daar raakte ik aan de praat met een gast en hij bood me spontaan een baan aan als copywriter op een reclamebureau.

Tijdens haar scriptie lonkte voor het eerst dat idee van schrijven. Voor haar afstuderen deed Floor onderzoek naar Atelier Van Lieshout, in 1995 opgericht door Joep van Lieshout. AVL maakt op internationaal niveau furore met spraakmakende handgemaakte polyester sculpturen en installaties die het midden houden tussen kunst, architectuur en design. Genoeg stof voor een boek dus, maar het ontbrak Floor nog aan de juiste skills op schrijfgebied. Met haar doctoraal op zak bleef ze in eerste instantie in de Groningse kunstwereld werken als docent en tentoonstellingsmaker tot ze geen weerstand meer kon bieden aan het avontuur in de hoofdstad. ‘Ik wilde in Amsterdam gaan wonen, maar had daar nog geen baan. Dezelfde dag dat ik een huis ging kijken, belandde ik op een feestje. Daar raakte ik aan de praat met een gast en hij bood me spontaan een baan aan als copywriter op een reclamebureau. Het was de tijd waarin elk bedrijf een website moest hebben. Wij maakten die voor kleine bedrijven die tot dan toe alleen in de Gouden Gids stonden.’

 

Gedreven als ze was, wilde Floor niet alleen goede copy schrijven, maar zich ontwikkelen tot een ware woordkunstenaar. In haar vrije tijd begaf ze zich regelmatig in de muziekwereld en schreef gratis recensies van optredens voor muziekbladen. De recensies publiceerde ze ook op haar eigen Facebookpagina. Dit leverde haar een baan op als nieuwsredacteur bij het toen ongekend populaire Hyves en uiteindelijk bij muziekgoeroe Eric Corton. ‘Zo oefende ik mijn schrijven. Tijdens de studie had ik natuurlijk ook al veel geschreven. Het is belangrijk jezelf uit te dagen en muziek vond ik leuk. Dat ik bij een reclamebureau kwam te werken was natuurlijk meer random, maar ik ben heel dankbaar dat dat is gebeurd. In de kunst verdien je weinig, nu werk ik in een business die goed betaalt.’

Ik loop altijd net een stapje harder, stap overal op af en pak alles aan. Echt een hands on mentaliteit om maar even in vacaturetaal te spreken.

Floor heeft inmiddels een flink portfolio (met namen als Tempo-Team, AkzoNobel, Nyenrode, Gemeente Amsterdam en BMW) en breed netwerk opgebouwd. Dat heeft ze te danken aan haar gedrevenheid. ‘Ik loop altijd net een stapje harder, stap overal op af en pak alles aan. Echt een hands on mentaliteit om maar even in vacaturetaal te spreken. Vaak krijg ik van mijn opdrachtgevers terug dat ze mijn heldere communicatie waarderen. En natuurlijk goede teksten. Ik word vaak gevraagd, omdat ik simpele copy kan schrijven.’ Floor raadt elke beginnende copywriter aan zich niet te laten afschrikken door vacatureteksten vol marketingjargon waarvan ook zij nog wel eens denkt ‘what the fuck?’. Het is een business waarin alles voortdurend verandert en je doet er goed aan je in te lezen en veel tutorials te blijven kijken. Zelfs bij een doorgewinterde copywriter als Floor breekt het zweet nog wel eens uit wanneer ze met een nieuw CMS-systeem aan de slag moet, maar op dag drie is het alsof ze nooit anders deed.

 

Uiteindelijk betaalt de copywriting vooral Floors echte passie: het schrijven van boeken. Vorig jaar debuteerde ze met ‘Schorem’, een biografie over Leen en Bertus uit Rotterdam die het barbiersvak in Europa hebben teruggebracht. Het boek leest volgens Floor haast als een businessbijbel. ‘Deze gasten zijn voor mij een grote inspiratiebron en het ultieme voorbeeld van succesvolle storytelling. In 2011 openden ze een klein winkeltje. Op het destijds relatief onbekende Facebook vertelden ze verhalen over de ouderwetse barbershop waar alles gericht was op mannelijkheid. Ze publiceerden aansprekende foto’s en goede verhalen, dat sprak enorm aan. Al snel veroorzaakte hun klein zaakje een rij van fans die de hele Rotterdamse Binnenweg blokkeerde. Hun eigen haarvet wordt inmiddels in 98 landen verkocht en ze hebben meer dan een miljoen volgers op de socials, zoveel heeft KLM er niet eens!’ De barbiers hebben volgens Floor als geen ander begrepen hoe marketing werkt. Hun verhalen en producten roepen emoties op waar mannen wereldwijd zich mee kunnen identificeren.

Floor schrijft namelijk alleen over onderwerpen die haar echt na aan het hart liggen. Wanneer ze vertelt dat dat op dit moment Hans van der Togt is, vermoed ik dat de cava mijn luistervaardigheid inmiddels heeft vertroebeld.

Van het succes van ‘Schorem’ heeft Floor door de hele Corona misère maar nauwelijks kunnen genieten. Dat zij weer een biografie wil schrijven staat echter buiten kijf. Ik vraag de nuchtere Friezin met de rauwe randjes wat het onderwerp van haar dromen zou zijn. Floor schrijft namelijk alleen over onderwerpen die haar echt na aan het hart liggen. Wanneer ze vertelt dat dat op dit moment Hans van der Togt is, vermoed ik dat de cava mijn luistervaardigheid inmiddels heeft vertroebeld. Niets blijkt minder waar. De voormalige presentator van het Rad van Fortuin stortte in een diep dal van eenzaamheid toen de spelshow stopte. Juist dit thema van eenzaamheid spreekt Floor aan en met haar vele anderen schat de debutante in. Er is alleen één probleem. Floor heeft Hans meerdere keren benaderd, maar hij wil niet meer in de spotlight staan.

Hans, neem van mij aan, een betrouwbaardere, integerdere schrijver dan Floor ga je niet vinden!