Hoe verover je met je one (wo)man army de markt.

Als ondernemer wil je het liefst dat jijzelf, jouw bedrijf en je klanten perfect op een lijn staan. In de praktijk is dat meestal een utopie, maar alleen al het streven daarnaar zorgt voor mooie resultaten. Een klassieke manier van denken bij het opzetten en runnen van een onderneming gaat meestal als volgt: Je start een onderneming, je laat het groeien, neemt personeel aan en probeert nog groter te worden. Hier is op zich niks mis mee, maar bestaat er een andere manier die wellicht beter bij jou past? Het (Engelstalig) boek Company of One van auteur en ondernemer Paul Jarvis, geeft doeltreffende inzichten over je hoe als ondernemer kan groeien zonder groot worden.

Have a purpose. Accepting reality and be adaptable.

Paul Jarvis, 2019.

Passion+resiliency=business

Het mooie van dit boek is dat Paul heel transparant is over de mogelijkheden die er in zijn ogen als ondernemer bestaan. Wat ik fijn vond, was dat hij niet van de daken schreeuwde dat iedereen een bedrijfje moest beginnen en dat iedereen evenveel kans van slagen heeft. Er zit een goede balans tussen nuchterheid en dromerigheid die ikzelf heel fijn vind.

De reden waarom Paul niet iedereen aanraad om een business te starten, is omdat veel mensen vanuit hun passie iets willen beginnen. Passie is een enorme kracht dat als brandstof gebruikt kan worden om een bedrijf van de grond te krijgen. Maar passie alleen is niet genoeg. Ik heb zelf een enorme passie voor gitaarspelen, maar ik weet dat ik daar niet m’n brood mee zou kunnen verdienen, omdat ik simpelweg niet goed genoeg ben. Paul noemt veerkracht een ander belangrijk element om als eenmansleger succesvol te zijn.

In business, resilience is more essential than following all kinds of courses to increase your knowledge. Your drive and ideas, did not came because you studied for it.

Paul Jarvis, 2019

“Veerkrachtigheid zorgt ervoor dat je makkelijker meebeweegt met de dynamiek van je bedrijf en wensen van je klant.” De gebruikelijke grote corporaties hebben de neiging om een stugge houding aan te nemen ten opzichte van verandering. Dat is niet geheel onbegrijpelijk, omdat zo’n organisatie meestal uit vele lagen bestaat en beslissingen niet snel genomen kunnen worden. Als klein bedrijf kan je veel sneller schakelen en inspelen op veranderingen op de wispelturige markt.

Less is more

Paul is geen tegenstander van groei of het hebben van (veel) personeel. Dit boek gaat meer om bewustwording over de keuzes die je maakt als ondernemer. “Wat we vaak zien is dat ondernemers zich focussen op hetgeen dat ze niet hebben. Ze steken daar heel veel energie in, waardoor ze soms vergeten wat ze al hebben.

Grow checklist:

  • Is growth truly beneficial to your business?
  • How could you solve business problems without just adding more?
  • Do you really need funding or venture capital for your idea, or are you simply thinking too big to start?

Paul Jarvis, 2019

Een veel voorkomend fenomeen is dat bedrijven nieuwe klanten belonen met kortingen en cadeaus. De klanten die jaren trouw hun dienst afnemen bij die organisatie worden enigszins voor lief genomen. Het gevolg is dat klanten zich niet gewaardeerd voelen en weglopen. Zorg ervoor dat je waardering toont voor wat je hebt en investeer daarin, in plaats van investeren in wat je niet hebt. Jouw klantenbestand zal wellicht minder snel groeien, maar de waarde die je uit je bestaande klanten haalt zal hoger zijn en voor meer continuïteit zorgen.”

Alone but together

De titel Company of One hoeft gelukkig niet letterlijk te worden genomen. Je hoeft geen meester te zijn in alle facetten als kleine of zelfstandige ondernemer. Zorg ervoor dat je een goed team (bij voorkeur freelancers) om je heen verzamel. De vraag die je jezelf moet stellen is; waar ben ik goed in en welke skills wil ik ontwikkelen? Focus je dan alleen op die specifieke punten. De rest besteed je uit aan andere die beter zijn dan jij op dat gebied. Mocht je business het enorm goed doet en is uitbreiding de enige optie om te groeien, doe het dan vooral! Blijf tot die tijd een kleine grote speler is het bedrijfsleven.