Waarom wij het sollicitatieproces omdraaien en bedrijven een beetje zenuwachtig worden van ons creatieve talent

Samenwerken op basis van een gezamenlijke missie, echt contact en een lekker bakje koffie: het matching event is De Upstarters blueprint. We draaien het sollicitatieproces om. Skills en ervaring staan niet centraal, wel de ontmoeting van ambitie en passie. Ben jij benieuwd waarom bedrijven zich bij De Upstarter aansluiten als leerbedrijf en welke tips zij hebben voor nieuw creatief talent? Deze week gaan we in gesprek met Jan van Nudge en Nout van vanPlestik, die werden aan twee van onze Content Creation studenten.

Waarom kies je voor een stagiair van De Upstarter?

Jan: Ik merkte dat ik voor mijn communicatiestage respondenten aantrok die veel affiniteit hebben met Nudge’s duurzame missie, maar zonder ambitie om binnen de communicatie door te groeien. Omdat ik zelf drie jaar geleden via De Upstarter bij Nugde terecht ben gekomen weet ik dat jullie stagiairs hebben met geschikte achtergrondskills en een duidelijke motivatie voor dit vakgebied.

Nout: vanPlestik heeft nog geen marketingafdeling, dus we zochten iemand die al aardig zelfstandig aan de slag kon met onze content marketing. Jasmijn heeft die ervaring en daarnaast heeft ze tijdens het Content Creation programma haar bestaande skills aangescherpt.

Waar andere studenten een stage doen omdat het een verplicht onderdeel van de studie is, heeft Jasmijn expliciet gekozen voor het opdoen van werkervaring. Dat ze wil leren op het gebied van marketing maakt samenwerken met haar een feest: ze neemt veel initiatief en is elke dag enthousiast.

Wat heeft je het meeste verrast aan het Matching Event?

Jan: Nou, ik vond het spannender om met studenten in gesprek te gaan dan als student met bedrijven! Normaal ga ik heel ontspannen zo’n gesprek in, maar bij het matching event heb je als bedrijf ook een concurrentiepositie. Ik wilde echt heel graag een goede student, en wij waren niet het enige bedrijf op het event. Laura was degene die heel enthousiast werd van specifieke technische aspecten die ik in de vacature had gezet, en gelukkig vond zij ons net zo leuk als wij haar.

Nout: Ik vond het top dat De Upstarter het selectieproces voor ons uit handen nam. Wij kregen ter voorbereiding het portfolio van de studenten die enthousiast werden van onze vacature.

Net als met daten op Tinder is het superleuk om te weten dat iemand ook al voor jou heeft gekozen.

Omdat iedereen goed voorbereid en enthousiast het gesprek in ging, konden we ons laten leiden door een persoonlijke klik. Dat heeft geweldig gewerkt!

Wat maakt jou nu echt enthousiast in een sollicitant?

Jan: Ik word heel blij van iemand die zijn eigen waarde kent en enthousiast wordt van de inhoudelijke aspecten van de vacature. De grootste afknapper tijdens een sollicitatie? Een superslechte motivatiebrief voor een communicatiestage. Ieder z’n talent, maar ik neem ook geen tuinman met hooikoorts aan, toch?

Nout: Tsja, het klinkt voor de hand liggend, maar wanneer hij of zij de moeite heeft gedaan om te kijken wat wij doen. Iemand hoeft van mij zeker niet alles al te kunnen, maar ik word blij als iemand een idee heeft waar hij iets kan toevoegen en wat hij wil leren. Dan kom je betrouwbaar, proactief en enthousiast over.

Jasmijn kwam bij haar sollicitatie met een paar opmerkingen over onze toenmalige marketing en vroeg of daar een reden voor was. Toen wist ik meteen dat ze meer zag dan ik.

Heb je een leuke tip voor sollicitanten?

Jan: Weet wat je waard bent, lees je in, stel vragen & ontspan!

Nout: Wees bijdehand en kom met een goede tip, spreek uit wat je wil leren en laat je motivatie om dat te doen zien.

Via het matching event heeft De Upstarter bijna 200 studenten aan duurzame, sociale en creatieve bedrijven gekoppeld. In onze alumni stories lees je waar de studenten terechtkomen en hoe hun stage- of werkdag eruitziet. Stagelopen is een effectieve manier om uit de gebrek-aan-werkervaring loop te komen: je verdiept je skills en verbreedt je netwerk. Na de stage krijgt de helft van onze studenten een vast contract aangeboden; veertig procent van de studenten stapt vanuit de stage direct een passende baan in of gaat als freelancer aan de slag. Voor de resterende tien procent van de studenten laat de stageperiode zien dat een andere richting beter bij hen past. You can only know by trying!

Ben jij ook klaar met eindeloze sollicitatierondes en wil je meedoen aan het eerstvolgende matching event? Neem contact op met Aafke om je in te schrijven of voor meer informatie.