Victor (32) Je eigen bedrijf beginnen is als het opzetten van een vriendenteam
Elke interviewt Victor van Vloten is Creative Director en oprichter van o.a. Arteffects & SuperMassive.
Je eigen bedrijf beginnen is net als het opzetten van een vriendenteam
Licht euforisch ververst hij de internetpagina. ‘Het project waar ik nu aan werk is zo vet. De afgelopen dagen heb ik non-stop gewerkt. Dan lag ik op bed, maar kon toch niet slapen. Van de spanning van de deadline, maar voornamelijk door de zin om weer aan de slag te gaan.’ Trots laat hij de laatste versie van de promotiefilm zien die zijn bedrijf Arteffects maakt over de Giro d’Italia, die dit jaar Gelderland aandoet. ‘Ik wil een soort beleving creëren met het filmpje. Dat je er helemaal in wordt opgenomen. Voel je dat ook als je het ziet? Hij is echt goed gelukt!’
Als Victor over werk praat, gaan zijn ogen fonkelen. Als hij vertelt over hoe hij zijn ideeën onder handen neemt en uitvoert, gaan mijn vingers kriebelen. Zijn enthousiasme is aanstekelijk. Zijn onuitputtelijke zelfvertrouwen een wijze les.
Arteffects
Iedere dag ziet er weer heel anders uit voor Victor van Vloten. In 2008 richtte hij samen met vriend Robert het creatieve communicatiebureau Arteffects op. Vanuit zijn rol als Creative Director is hij binnen het bedrijf verantwoordelijk voor concept- en ontwerpontwikkeling en leidt interne en externe brainstormsessies. Daarbij zijn het bedenken van nieuwe concepten, regie, fotografie, editing en schrijven van scenario’s slechts een kleine greep uit zijn verdere werkzaamheden. Een vast werkritme is er niet. Bij zijn werk moet je vooral flexibel zijn. Zo zit Victor de ene dag op kantoor in Arnhem, dan houdt hij een presentatie bij een (potentiële) klant, staat vervolgens in een weiland te filmen of zit thuis te editen.
Het is een zelfgecreëerde baan waar Victor helemaal in op kan gaan. Hij heeft al aan mooie projecten mogen werken. Zo heeft Arteffects voor de Bridge to Liberation Experience een film gemaakt die geprojecteerd is op een scherm van 300m2, ontwerpt het bedrijf tientallen websites, verzorgt live verslagen, maakt multimedia producties, reclames voor o.a. Bol.com en heeft als klap op de vuurpijl met de korte documentaire Paul diverse (filmfestival)awards en publieksprijzen gewonnen. Uiteraard ben ik uiterst benieuwd hoe Victor dit samen met zijn collega’s allemaal voor elkaar heeft gekregen.
Begin je eigen voetbalteam
‘Mensen zeggen wel eens tegen me dat ze niet snappen hoe je nou zo’n reclamebedrijf opzet als Arteffects. Maar het is echt niet zo moeilijk. Het is eigenlijk net als het starten van een nieuw zaalvoetbalteam. Je hebt spelers nodig, je moet zorgen dat ze allemaal de contributie betalen, je regelt kleding, een veld, probeert een sponsor te vinden en gaat vervolgens samen knallen. Bij een bedrijf – of dit nu een reclamebureau of kapperszaak is – is het niet anders: gewoon beginnen.’
Is het echt zo simpel? En waar begin je dan precies, vooral als je je passie nog niet helemaal gevonden hebt? ‘Ik zou zeggen; kijk terug naar wat je als kind al deed. Ik was al vanaf mijn vijfde bezig met schrijven, tekenen en m’n gedachtes ordenen. Hele veldslagen en verhalen dacht ik uit en wilde niets liever dan striptekenaar worden. Totdat ik een professionele tekenaar ging interviewen en dit opnam om er een filmpje van te maken. Ik was uiteindelijk meer bezig met het filmen, dan het hele interview. Vanaf het moment dat ik m’n eerste camera kreeg, was ik dan ook verkocht’, aldus Victor.
Dagen, nachten en weekenden lang ging hij aan de slag. Hij mixte Dragonball Z scènes van videobanden samen, bedacht scenario’s en schreef hele film scripts uit. Vanuit zijn passie leerde hij zichzelf de kneepjes van het vak.
Maak vooral fouten
Plezier als drijfveer. Falen en doorpakken als ultieme leerschool. ‘Dingen die goed gaan, dat is natuurlijk leuk. Je hebt een cool product op de markt gezet. Maar als je het probeert en het gaat fout? Daarvan krijg je de leukste verhalen! Die je tien jaar later nog lachend als anekdote vertelt. De lessen die je leert van proberen en falen onthoud je, en geloof me, dat is even waardevol.’
Zo probeert Victor zichzelf nog dagelijks uit te dagen. Door te blijven vernieuwen en innovatieve technieken uit te proberen. ‘Ik merk om me heen dat er bedrijven zijn die vernieuwen eng vinden en blijven hangen in het ‘oude vertrouwde’. Maar vroeger of later zal je er toch aan moeten geloven.’ Het klinkt als de les die mijn vader (inclusief wijzend vingertje) mij al vroeg bijbracht: handelen uit angst Elke, dat is altijd de verkeerde beslissing!
De meeste besluiten die Victor maakt, maakt hij dan ook vanuit zijn gevoel. ‘Projecten pitchen waarbij je van te voren ook niet helemaal zeker weet of het lukt, hoort ook bij die uitdaging. Gaat het goed? Dan is dat super vet, lukt het niet? Wing it! Gooi het om, roei met de riemen die je wel hebt. Maar als een project niet leuk is of het contact met een opdrachtgever niet soepel loopt; begin er niet aan. Ongeacht of het wellicht veel geld zou opleveren. Positieve energie en plezier zijn veel belangrijker en leveren al gauw weer nieuwe dingen op.’ Als extra tip geeft Victor mee dat het altijd loont om je opdrachtgevers bij het project te blijven betrekken. Samen sparren, direct feedback; je bouwt een vertrouwensband en kunt successen en werkplezier direct samen ervaren en vieren. Win-win dus!
Een potje puzzelen
Eigenschappen die Victor hebben geholpen bij zijn ondernemerschap zijn een flinke portie opportunisme en heel wat enthousiasme. Maar de belangrijkste trade is volgens de 32-jarige vader van 2 toch wel dat je te allen tijden de volste vertrouwen in jezelf blijft hebben. ‘Ik kan met overtuiging zeggen dat ik bij iedere opdracht die ik uitvoer of binnen wil slepen er honderd procent vertrouwen in heb dat ik het kan. Ook al weet ik aan het begin nog niet hoe ik het uit ga voeren.’ Hij vergelijkt het met het maken van een puzzel. ‘Vertrouw erop dat je alle stukjes in handen hebt. Soms is het even zoeken en ordenen, maar op en gegeven moment vallen alle puzzelstukjes op z’n plek.’
Hulp vragen is daarbij ook een belangrijk en vaak noodzakelijk goed. Zo bestaat het team van Arteffects inmiddels uit ongeveer 12 man/vrouw, onder leiding van creative directors Victor en Robert en managing director Paul. Maar waar vind je – vooral als beginnende ondernemer – zulke gelijkgezinde, enthousiaste partners? ‘Robert ken ik van mijn studie Communicatie, en Paul via-via. Maar de meeste mensen kom je onderweg tegen, wanneer je bezig bent met je passie. Het draait om investeren, en ineens gaat het balletje rollen en gaat het snel!’ En welke richting rolt het balletje van Victor de komende tijd op? ‘Ik heb geen specifieke plannen. Wat ik nu doe vind ik zo leuk, zulke vette projecten! Daarbij gaat het leven ook om genieten. Lekker eten, op vakantie, vrienden en familie. Daar is dat harde werken uiteindelijk voor!’