Carrière / Inspiratie / Interviews
Carrière / Inspiratie / Interviews

januari 11, 2019

Founder fuck-up: waarom het Vertaalcollectief geen poëtische lulverhalen verkocht aan half-dronken feestgangers op Solar

Door: Noor Hubner


Het is makkelijk je succesverhaal te delen. Social media staan niet voor niets bol van picture perfect vieringen. Wat moeilijker is: met trots en humor vertellen over een enorme fuck-up of misser waar je je nog steeds een beetje voor schaamt. Een gemiste kans, want faalverhalen kunnen voor mooie inzichten zorgen en anderen inspireren. Daarom lanceren wij een artikelreeks over Founder fuck-ups, om als ondernemers en freelancers elkaars fouten te vieren.  

 

Miles, founder van Het Vertaalcollectief, heeft het lef om zo’n faalverhaal met ons te delen.

“Als je bijna acht jaar bezig bent, zijn er natuurlijk altijd misstappen, maar ik moet meteen denken aan wat we hebben meegemaakt in Limburg”, zegt Miles als ik hem vraag naar zijn grootste fuck-up.

 

“Een tijdje geleden begon Het Vertaalcollectief met Cocktails & Lulverhalen, een avond waarop taalliefhebbers bij elkaar komen.

 

“Toen we begonnen hadden we zoiets van: wij zijn een taalbureau. We hebben liefde voor taal, dus dat uiten we via onze avond waarbij mensen zich kunnen verwonderen over taal.”

 

“Op een gegeven moment liep dit lekker en dachten we: we gaan ergens op een festivalletje staan. Dat deden we op FRANK festival.”

 

“We hadden een bescheiden succesje, want we probeerden dit voor het eerst en het ging goed in onze tent. Dat was heel leuk en we dachten: dit kunnen wij! Toen werden we in 2016 benaderd door Solar; dat bekende, grote festival bij Roermond.”

 

Dat doen we wel eventjes, dacht het team van Het Vertaalcollectief. Maar dat pakte even anders uit. “Op het festival zijn we als proppers gaan werken, want soms was de tent helemaal leeg. We hadden bordjes gemaakt en deden ons best om publiek te lokken, maar de mensen verwachten totaal iets anders dan wij te bieden hadden.

 

“Het publiek van Solar wilde gewoon plat naar de tering gaan, met een creatief randje. En dan meer in de zin van een gekke bingo dan een mooi inhoudelijk verhaal of poëtisch liedje.”

 

Naast de overschatting van de open-mindedness van het publiek, hadden Miles en zijn team een logistiek detail over het hoofd gezien. De meeste mensen die als vrijwilliger mee waren gekomen om te helpen, moesten namelijk op zondag (de laatste dag van het festival) gewoon weer naar huis om maandag fris op hun werk in Amsterdam te kunnen verschijnen.

 

“We dachten: wie gaat dit nog allemaal regelen als het grootste deel van het team al vertrokken is? Dus op zondag, aan het eind van de middag, besloten we alvast wat te gaan afbouwen. Dat mocht eigenlijk niet, want er werd van ons verwacht dat we het hele festival volmaakten. Toen de directeur van Solar langsliep terwijl wij aan het afbouwen waren, is ze flink tekeer gegaan. Terecht wel, want het is heel raar dat mensen die een kaartje hebben gekocht zien dat je al aan het afbouwen bent terwijl het festival nog in volle gang is.”

 

Het Vertaalcollectief is hierna nooit meer gevraagd voor Solar. Maar de grootste fail was volgens Miles een overschatting van de toegevoegde waarde voor zijn bedrijf. “Als klein vertaalcollectief moet je niet beginnen aan grote producties. Als je met een bedrijf begint, wil je op een gegeven moment leuke dingen doen naast het harde werken.

 

“Wij zijn taalmensen, dus wij wilden op dat vlak iets bijdragen. Dat is op zich goed, maar het is belangrijk om je altijd te blijven afvragen: waarom doe ik wat ik doe en voor wie?”

 

De belangrijkste les is geweest om te blijven bedenken waarom we het bedrijf in eerste instantie begonnen zijn. We hebben een leuk weekend gehad op Solar en het is achteraf een grappig verhaal, maar het heeft ons weinig publiciteit opgeleverd en we hebben natuurlijk geen vertaaldiensten verkocht aan die halfdronken feestgangers in Limburg.”

 

Cocktails & Lulverhalen wordt nog steeds georganiseerd. Voel jij wel affiniteit met taal en wil je je een avond laten verrassen? Kijk hier: Cocktails & Lulverhalen

 

Meer van dit soort verhalen? Volg ook fuckupnightsamsterdam, de Amsterdamse chapter van het internationale initiatief Fuckup Nights.

 

Het Vertaalcollectief is een partnerbedrijf van De Upstarter. Ze zijn regelmatig op zoek naar content creators die hun verhaal naar een volgend level kunnen helpen! Check ons Content Creation programma hier.

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Reacties

Laat een reactie achter