Wees een storyteller! 4 handvaten van de curator van TED om je verhaal te laten plakken bij een publiek

De TED spreker is vandaag de dag een superheld; iedereen kan het podium betreden met een verhaal. Vaak lijkt een talk een vaste formule te hebben: een sensitief verhaal uit de jeugd of fascinatie waarop iemand een groots idee stoelt. Niets is minder waar, vindt Chris Anderson, curator van TED. In TED’s geheim voor een geweldige talk vertelt hij wat er nodig is om een idee over te brengen. Bij De Upstarter’s content creation opleiding koppelen we ook enkele trucks aan deze principes om jezelf te trainen – in deze blog vind je er vier!

 

Of je nu presenteert, blogs of een beeld verslag maakt ’wees een storyteller’

 

De studenten van de Content Creation opleiding kennen inmiddels mijn stokpaardje wel: neem de rol aan van verteller. Hiermee bedoel ik dat je verhaal zo moet overbrengen dat het zich afspeelt als een filmpje in het hoofd van jouw lezer. Dingen die je daarbij kunnen helpen: eigenaarschap nemen over het verhaal, de juiste referentiekaders oproepen en een actieve schrijfstijl hanteren. Stuk voor stuk kleine dingen die je kunt trainen met kleine oefeningen zodat je nog beter kunt worden in wat je doet.



‘Je belangrijkste taak als een spreker [bij TED] is in de hoofden van je publiek kruipen’ zegt ook Chris Anderson.  In TED’s geheim legt hij uit hoe het overbrengen van een idee precies werkt in het brein, maar hij heeft ook vier pointers die succesvolle sprekers gebruiken. Deze aanwijzingen kan jij ook zelf in acht nemen als je moet presenteren. Of laten om het nog breder trekken: dingen die je kunt doen als jij een verhaal vertelt – of dit nu geschreven, gesproken of met beeld is.

 

1. De rode draad: Beperk je verhaal tot één idee. 

 

Richt je op het ene ding waar je het meest gepassioneerd over bent en maak het de rode draad van je verhaal. Ideeën zijn op zichzelf al complex genoeg! Geef jezelf de kans om dat idee zo goed mogelijk te vertellen. Alles wat je vertelt moet terug te linken zijn aan ‘the big idea’: de kernboodschap’ van je verhaal. Gebruik voorbeelden om je verhaal kleur te geven.

 

Doen! Hanteer het piramide principe; je kunt alles onder één kernargument laten vallen. Maak een boomdiagramdie zich uitsplitst in de argumenten van jouw verhaal en breng hiërarchie aan. Zie The Minto Pyramid Principle.

 

2.  De sleutel: ’Make sure that people have something to care about’ 

 

Als je een idee over wil dragen aan mensen, in hun brein wil planten – moet je wel de toestemming hebben van je publiek om binnen te komen!’ zegt Anderson. Het is als een deur, waarbij de juiste sleutels moeten hebben om hem te openen. Maak mensen nieuwsgierig: stel provocatieve vragen, intrigeer, identificeer een kromme opvatting in hun belevingswereld. Dan merken ze dat er een gat is hun een kennis en voelen ze de behoefte om dat op te vullen.

 

Doen! Bedenk 10 verschillende openingen voor je verhaal; hoe roep je nieuwsgierigheid op bij je publiek? Wat is jouw sleutel én wat zou je zelf willen weten? En wie is de ander? Achterhaal wie er in je publiek zit om zo je verhaal uit verschillende invalshoeken te bekijken.

 

3. Bouw je idee op, stukje bij beetje

 

Gebruik bekende concepten om een verhaal te vertellen. Met de kracht van taal kun je ideeën aan elkaar verbinden die al bestaan, aldus Anderson. Het is een kwestie van ‘triggeren’ van bestaande concepten om  jouw idee te ondersteunen. Start waar je publiek is, niet bij jezelf zegt hij. ‘Sprekers of experts vergeten heel vaak dat alledaagse termen voor hen, niet zozeer alledaagse termen zijn voor mensen in het publiek.’ Met het gebruik van metaforen kun je de vorm oproepen van iets wat er op lijkt, en een kapstok bouwen waar jij jouw verhaal aan ophangt.

 

Doen! Waar lijkt het op? Vis de moeilijke termen of ideeën uit je presentatie én ga op zoek naar een vergelijkbaar proces of idee. Bedenk verschillend metaforen en deel ze met vrienden, familie en collega’s – kijk welke referentiekaders er geprikkeld worden en wat blijft hangen.

 

4. Maak je idee het waard om gedeeld te worden! 

 

‘Wie komt dit idee ten goede?’ met deze simpele vraag kun je volgens Anderson al snel de authenticiteit van je idee bepalen en of het waard is om de wereld te worden gezet. Komt dit idee alleen ten goede van jou of de organisatie waar je voor werkt? Jammer, dan heeft jouw idee niet de geloofwaardigheid die er voor zorgt dat jouw idee verspreidt wordt. ‘Maar heeft jouw idee het potentieel om iemand anders dag op te fleuren, te inspireren of iemands perspectief ten goede keren? Dan heb je de ‘X-factor’ te pakken van een TED Talk’, zegt Anderson.

 

Doen! Wanneer is jouw idee waardevol voor een ander? Hoe kan jij iemand helpen met jouw artikel? Wat wil je bij de lezer teweeg brengen: herkenning, een gevoel van saamhorigheid, activeren én de lezer aanmoedigen om de volgende stap te laten zetten?