Carrière / Inspiratie / Interviews / Skills
Carrière / Inspiratie / Interviews / Skills

maart 26, 2019

Alumni Stories: Jeffrey houdt ervan om van niets, iets te maken bij BKB

Door: Noor Hubner


Tijdens Talent Tuesday laten we het verhaal zien achter onze Upstarter Alumni. We vertellen hoe hun werkdag eruitziet, wat ze nu doen en wat ze aan hun opleiding bij ons hebben gehad.

 

Deze keer deelt Jeffrey de la Fuente zijn verhaal. Hij volgde vanuit de opleiding Content Creation een traineeship bij Campagnebureau BKB, waar hij ruim twee jaar later nog steeds werkt. Hij is vooral bezig met het bedenken en vertalen van ideeën naar prikkelende content voor de uiteenlopende campagnes van BKB.

 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

 

Een gemiddelde werkdag bestaat niet bij BKB. We werken hier met zoveel verschillende campagnes, dus bijna elke dag ziet er anders uit. Vaak begin ik met een plan van aanpak: hoe staat mijn to-do lijst ervoor? Wat moet er nog gebeuren? Waar staan we met de verschillende campagnes? Dan maak ik voor mezelf een dagindeling.

 

Waar ben je dan op een dag specifiek mee bezig?

 

Ik werk als creatief strateeg, dus ik ben strategisch en uitvoerend bezig met beeld en tekst. Gisteren bijvoorbeeld: er moest een post voor een campagne uit. We hadden foto’s en een blogtekst.

 

Het eerste uur was ik bezig met het opmaken van de foto’s in Photoshop en het bedenken van pakkende tekst, om die vervolgens samen te voegen en af te stemmen op de verschillende kanalen en doelgroepen.

 

Daarna zat ik in een brainstorm voor een andere campagne. Toen ging ik aan de slag met het editen van een video en 2 uur later zat ik weer in een meeting voor de planning van een volgende campagne.

 

Je bent dus vooral uitvoerend bezig met het stukje creatie, vind je dat ook het leukst?

 

Dat is het vetst, zeker. Uit niets, iets maken. Ik ben tijdens mijn stage begonnen met het ondersteunen bij het schrijven van copy en research doen. En dat is interessant, want je doorloopt het hele proces van een campagne. Je denkt mee over de contentstrategie, je maakt een contentkalender en je brengt de doelgroep duidelijk in kaart voordat je iets maakt.

 

Dat strategische gedeelte zit altijd aan het begin van de campagne, op basis daarvan kun je aan de slag met het maken van content.

 

In mijn dagelijkse werk ben ik gewoon dat gifje van die op het toetsenbord rammende kat: creëren, creëren, creëren.

 

 

Heb je tips voor beginnende creatives die zich verder willen ontwikkelen?

 

Ik geloof dat je jezelf de hele Adobe Creative Cloud kunt aanleren aan de hand van online tutorials. Voor korte tips&tricks is Youtube je beste vriend, als je de juiste kanalen kunt vinden. Voor meer verdieping is het de moeite waard om een cursus te volgen.

Jeffrey’s tips voor online cursussen:

 

Skillshare

Coursera

Lynda

CreativeLive

 

Vergeet ook niet: boeken! Op dit moment bovenaan mijn lijstje: The Advertising Concept Book. Schijnt een soort bijbel te zijn voor de creative. Een hele dikke pil, bijna een soort naslagwerk. De ondertitel sprak me aan: ‘think now, design later’.

 

Verder vooral veel doen, veel experimenteren.

 

Schrijven is bijvoorbeeld gewoon dóen. En schrijven is ook schrappen, heb ik gemerkt.  Het is altijd de kunst om met zo min mogelijk woorden zoveel mogelijk te zeggen. Vooral voor online copy geldt dat. Kill your darlings, k.i.s.s. (keep it simple, stupid); al die Engelse clichés zijn gewoon waar.

 

Wat heb je uit de opleiding bij De Upstarter meegenomen?

 

Ik kwam terecht in een toffe groep inspirerende mensen: aan de ene kant de studenten: jonge mensen met een missie. En dan aan de andere kant de docenten: mensen uit het vak die gewoon komen vertellen hoe het zit. Dat is super waardevol en niet iets dat je standaard meekrijgt tijdens een reguliere studie.

Verder is Paul Hillesum van Truman me specifiek bijgebleven. Hij gaf les over ‘true storytelling’, over de kracht van verhalen vertellen en authenticiteit. Daar had ‘ie dan een hele ‘true story canvas’ bij: een A4 waarop je alle vragen van een opdrachtgever verzamelt om tot één mooi kernverhaal te komen. Hij heeft er een boek over geschreven, ook een aanrader!


 

Zie jij het zitten om net als Jeffrey de opleiding Content Creation te volgen en daarna een traineeship te volgen? Kijk hier voor meer informatie over het programma of neem contact op met Aafke.

Volg onze exclusieve nieuwsbrief

Reacties

oprol evorter -

It’s actually a cool and useful piece of info. I’m glad that you shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

Laat een reactie achter