Startend creative zonder portfolio: zó maak je jezelf interessant

Misschien ben jij één van de velen die pas na zijn studie, of na wat eerste ‘snuffelbanen’ bedenkt dat hij als creative zijn geld wil verdienen. Waarschijnlijk heb je dan geen journalistieke, marketing- of grafische opleiding gedaan. Maar rechten. Of economie, bedrijfskunde, of – net als ik – en theoretische kunstopleiding. Ja, dan zit je. Want hoe kom je in godsnaam aan dat portfolio waar werk- of opdrachtgevers altijd om vragen? Hoe maak jij je als beginnend copywriter of content marketeer interessant voor de arbeidsmarkt?
 
Eigenlijk is het heel logisch dat je er pas na wat werkervaring achterkomt dat je een creatief talent hebt waar je het liefst je beroep van wil maken. Je schrijft eens wat voor een studiegerelateerd blaadje, je denkt mee over de ontwikkeling van de online marketing van je werkgever, je ontwerpt altijd de affiches voor een bedrijfsuitje of je houdt de website bij. Oh, die affiches? Die maak je in Word, want Photoshop daar heb je geen kaas van gegeten. Helaas zijn al die creatieve bezigheden meestal ondergeschikt aan je kerntaken.

 
Totdat je denkt: “Dit wil ik niet meer.”
 
Je zou je veel blijer voelen als die creatieve bezigheden je kerntaken waren!
 
Er is alleen een klein probleempje: je hebt niks om bij een potentiële werk- of opdrachtgever mee aan te komen. Je kan wel heel hard roepen dat je creatief bent, taalgevoel hebt en out of the box denkt, maar concrete bewijzen aanleveren wordt lastig…
 
Think again.
 
Met de volgende stappen zorg je ervoor dat ook jij als beginnend creative serieus genomen wordt. Soort van Fake it ‘till you make it. Als je in de marketing wil, moet je toch minstens jezelf een beetje in de markt kunnen zetten.
 
Stap 1: Verzamel alles
Al het creatieve werk dat je tijdens je studie- of werkleven hebt gemaakt.
 
Want één ding is zeker: het besluit dat je als creative wil werken, komt niet uit de lucht vallen. Verzamel dus alles waar je creatief aan bijgedragen hebt. Van brochures, tot strategieën, tot social media posts, tot fotografie. Heb je dit niet bewaard? Geen nood, ga gewoon verder met stap 2.
 
Stap 2: ontwikkel je creatieve identiteit
Bepaal eerst waar je het beste in bent. Waar je het gelukkigst van wordt en wat je het liefste wil doen voor werk. Waar ligt je kracht? Autonoom/creatief of commercieel? Op welke sector zou je je willen focussen? Wat is je missie in je werk? Of misschien wel in je leven?
 
Stap 3: ontwikkel eigen content
Een handig uitgangspunt is bijvoorbeeld je carrière tot nu toe. Schrijf over iedere werkgever een blogje. Over iets concreets dat je daar hebt geleerd, iets creatiefs waar je aan mee hebt gewerkt en je visie daarop. Doe het blog style, Niet te zwaar; zorg vooral dat jouw unieke schrijfstijl eruit blijkt. Dat een toekomstige werkgever ook nog een inkijkje krijgt in je ervaringen op de werkvloer, is mooi meegenomen.
 
Stap 4: Work your ass off
Hier kom je niet onderuit als je besluit dat het roer omgaat. Met de verzamelde content uit stap 1 en 3 ben je er niet. Je voorraad publicaties moet blijven groeien. Zoek een toegankelijk platform waar je warm voor loopt en bied je schrijfdiensten aan. Vaak is er best de mogelijkheid om zo nu en dan een blog te schrijven of een interview aan te leveren. Of haak aan bij een startup waar je meehelpt in het ontwikkelen van een marketingstrategie. Kies wel voor onderwerpen waar je energie van krijgt. Je moet dit namelijk doen naast je inkomstenbronnen.
 
Want be real: Rome is ook niet in één dag gebouwd.
 
Stap 5: Bouw een website
Tijd om alles wat je hebt verzameld tentoon te stellen! En tussen de regels door ook nog even te laten zien dat jij weet hoe je een website moet tackelen.
 
Met een gratis WordPressje kan je veel tegenwoordig. Op de blogpagina post je al je publicaties. Maak een werkervaringspagina met je carrièremissie, waar je al je blog style visie-artikelen aanhangt die je hebt geschreven tijdens stap 3. In je ‘About’ zet je alles wat jou leuk maakt, behalve werk. En vergeet de contactpagina niet.
 
Natuurlijk is een website niks zonder goed beeld. Gratis stockfoto’s vind je op: unsplash.com, stocksnap.io of pexels.com. Maar zelf maken is even better. Show je gelijk je gevoel voor visueel.
 
Stap 6: Sluit je cv en LinkedIn aan
Stel al je professionele uitingen in het teken van je website. Voor je LinkedIn-profieltekstje maak je een ingekorte versie van je carrièremissie en about op je website. Voeg in de bijlage van je profieltekst de URL van je website. Verder kun je bij al je werkervaring doorlinken naar de betreffende pagina op je website. Heb je publicaties op je website staan die je voor werkgevers hebt gemaakt? Neem deze dan ook op op je LinkedIn. Als je twijfelt of je ex-werkgevers dat wel kunnen waarderen, #durftevragen.
 
Bovendien kun je nu je cv interactief maken. Link ieder onderdeel van je cv naar een plek op je website. Alleen de URL ergens onderaan vermelden is niet voldoende; mensen vragen zich sneller af wat er achter een link zit, dan dat ze naar een homepage klikken. Nog een voordeel voor je CV: nu je al je werkervaring op je website hebt uitgewerkt, kun je je cv lekker kort en krachtig maken. Zorg dat je cv triggert, en je potentiële werkgever doorklikt naar je website.
 
Zo.
 
Als je jezelf als verse creative nog niet serieus kon nemen, kan je dat nu wel. En knappe werkgever die nog om jou heen kan. Go get them, tiger!