Hoe je promoveert van Gastvrouw tot Hoofd Marketing bij Cineville

Als meisje had Jantine eigenlijk helemaal niks met de Spice Girls of Backstreet Boys. Wel was ze idolaat van Leonardo DiCaprio. De Titanic heeft ze inmiddels al elf keer gezien en haar liefde voor film is alleen maar groter geworden. Sinds drie jaar is ze Hoofd Marketing bij Cineville, het filmplatform met de filmpas waarmee je onbeperkt naar de film kan in filmtheaters.

Het Cineville kantoor is gevestigd in het achterhuis van een statig pand in het centrum van Amsterdam. Zonlicht valt door hoge ramen op vijf rommelige bureau’s wanneer ik langskom voor een koffiedate met Jantine. Het is nog vroeg en haar collega’s zijn nog niet binnen, maar alles in deze ruimte wijst erop dat ze het druk hebben. ‘Dat klopt inderdaad’, beaamt Jantine, ‘Cineville groeit erg hard. Het aantal pashouders is de afgelopen twee jaar zelfs verdubbeld. Er zijn nu meer dan 30.000 Cinevillepashouders die allemaal minstens 2,5 x per maand naar de film gaan.” Onlangs hebben we onze nieuwe website gelanceerd en we zijn constant bezig Cineville het beste en leukste filmplatform van het sterrenstelsel te maken’

Hoe ben je bij Cineville terechtgekomen?

Tijdens mijn studie journalistiek werkte ik achter de kassa in het Louis Hartlooper Complex, een filmtheater in Utrecht. Op een gegeven moment ging de marketingmedewerkster met zwangerschapsverlof en mocht ik haar takenpakket tijdelijk overnemen. Vlak daarna heb ik ook een nieuw filmfestival georganiseerd. Vanuit deze functies leerde ik Cineville kennen en werkte ik met hen samen.

In diezelfde periode kwam er bij Cineville een vacature vrij voor een nieuwe Hoofd Marketing. Ik solliciteerde en na twee heel leuke gesprekken werd ik aangenomen. Aanvankelijk dacht ik dat dit iets tijdelijks zou zijn. Ik ben namelijk een ongeduldig type en ik vind het leuk om verschillende dingen te doen. Maar ik zit hier echt op mijn plek: Ik vind m’n baan elke dag nóg leuker.

Wat is er precies zo leuk aan jouw baan?

Elke dag is anders, ik hou van die afwisseling en reuring. Onze marketingafdeling bestaat uit twee mensen. Mijn collega houdt zich vooral bezig met strategie, data en sales, ik ben ik ben bezig met merkbeleving, communicatie en contentmarketing, en onze doelgroep. Het ene moment ben ik met ons communicatiebureau bezig de nieuwe campagnestrategie door te nemen, dan weer zit ik met de hoofdredacteur te kijken naar de laatste edit van een filmpje voor Cineville.nl. Gisteren hielden we een grote vergadering met alle 42 Cineville-filmtheaters bij elkaar, waarbij we een presentatie gaven over een nieuwe dienst die we voor ze hebben ontwikkeld.

Ik ben bij toeval in de marketing-kant opgerold en daar ben ik erg blij om, maar wat mijn baan vooral erg leuk maakt is het feit dat het zoveel raakvlakken heeft met mijn liefde voor film. Als ik de marketing zou moeten doen voor iets anders, zoals bijvoorbeeld klassieke muziek, zou ik niet zo op m’n plek zitten als hier. Ik heb enorm veel geluk dat ik dagelijks met film bezig mag zijn.

Welke tip zou jij startende content creators willen meegeven?

Denk niet te veel na voordat je begint met creëren. Als wij vroeger iets nieuws wilden proberen, schreven we eerst een ellenlang plan en bleven we veel in ons hoofd hangen. Tegenwoordig beginnen we gewoon klein, gooien we het de wereld in en kijken we wat het doet. Als iets niet helemaal lekker uitpakt, doe je ’t de volgende keer een (beetje) anders. Juist door te doen leer je het meest. Heb je dus een goed idee, begin gewoon, voordat je vast komt te zitten in je hoofd.

Heb je misschien ook nog een goede filmtip?

Voor filmtips raad ik iedereen aan een kijkje te nemen op onze vernieuwde Cineville website. Het is ons doel om als een ultieme gids te fungeren voor het uitgebreide filmaanbod van Nederlandse filmtheaters. In ons overzicht van actuele en verwachte films vind je daarom tegenwoordig ook “verheugfilms en tips”: films die volgens de redactie zeker een bezoekje waard zijn.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar ‘20th Century Women’ een kleurrijke nieuwe film van Mike Mills, de regisseur van ‘Beginners’ en ‘The Circle’, de verfilming van het populaire boek van Dave Eggers.

Heb jij ook zin om je carrière een boost te geven? Er start vier keer per jaar een content creation programma voor.  Kijk hier voor meer informatie.