Alumni Story #9: Annelot Zietse (26) Freelance Eventmanager
“Mensen zeggen wel eens: gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Ik ben het daar niet mee eens. Als mijn oude schoenen niet lekker zitten of ze geven me blaren, dan loop ik liever op blote voeten”
Welke functie heb je en bij welk bedrijf?
Op dit moment ben ik weer op zoek naar werk! Ik was locatiemanager bij Wicked Grounds, maar daar ben ik nu mee gestopt.
Je bent zelf gestopt? Wat een stoere beslissing! Waarom?
Het was wel echt een hele moeilijke keuze. Ik heb het echt heel erg naar mijn zin gehad bij Wicked Grounds en ik heb er super veel geleerd. Daarnaast ben ik de mannen mega dankbaar dat ze mij een kans hebben gegeven om te kunnen laten zien wat ik kan. Ik ben gestart als locatiemanager van de Warehouse – dat is de grootste locatie van WG. Door een verschuiving in taken werd mijn functie meer die van hostess en dat wilde ik niet. Mijn hart ligt echt bij event management. Ik moest voor mezelf een lijn trekken. Als ik mijn hart niet in mijn werk kan stoppen, dan kan ik er ook niet voor vechten. En bij een baan als deze moet je nu eenmaal vechten, het is echt hard werken.
Wat houdt het in om locatiemanager te zijn bij Wicked Grounds?
Vanaf het moment dat Tom de onderhandelingen had afgerond, kon ik aan de slag. Dat begon bij het verzamelen van alle gegevens en een klantgesprek. Ik stel tijdens dat gesprek veel vragen: Wat wil de klant? Wat voor evenement is het? Hoeveel tafels hebben jullie nodig? Hoeveel stoelen? Wat voor stoelen? Alles wat zij nodig hebben om het evenement goed te laten verlopen. Vervolgens maak ik een draaiboek en overleg ik dit met de klant. Tijdens het evenement ben ik op de locatie aanwezig en zorg ik dat alles op rolletjes loopt en stuur ik de hostesses aan.
Wat heb je geleerd in deze functie?
Heel veel dingen! Maar er zijn 2 leermoment die er voor mij echt uitspringen:
- Freelancer zijn. Ik heb me ingeschreven bij de KvK en ik heb nu dus een eigen bedrijf. Hier komt zoveel bij kijken, dingen die ik eerst echt niet wist. Ik doe mijn eigen belastingaangifte, ik maak facturen, doe de boekhouding, etc. Dit is heel interessant om te leren. Het enige nadeel is dat je veel risico loopt. Je moet je écht verzekeren, want anders ben je op een gegeven moment gewoon de sjaak.
- Voor mezelf opkomen. Ik heb geleerd hoe ik voor mezelf op moet komen en dat is een super grote stap voor mij. Ik heb daar altijd moeite mee gehad. Ik ben 8 maanden op zoek geweest naar een baan. Dan heb ik iets en stop ik er weer mee. Maar ik weet nu dat ik voor mezelf moet kiezen. Coaching met Mariëtte – De Upstarter – heeft mij laten inzien dat het grootste ‘iets’ dat je tegenhoudt, je toch echt zelf bent. Ik ben erachter gekomen dat dit niet meer voor mij werkte en ook niet voor hen. Daarom heb ik de beslissing genomen om te stoppen.
Welke eigenschappen zorgen ervoor dat jij goed bent in deze functie?
Voornamelijk het feit dat ik organisatorisch heel sterk ben. Daarnaast kan ik heel goed met stress en drukke momenten omgaan. Hoe goed je een evenement ook plant en organiseert: alles gaat altijd mis. In ieder geval 9 van de 10 dingen. Op zulke moment geef ik stress geen kans. Stress bestaat dan even niet. Gewoon tot 10 tellen en doorgaan.
Organiseren is toch echt mijn talent. Ik regel alles. Dat is ook hoe mijn vrienden mij zien. Ik BEN letterlijk een eventmanager. Geef me een opdracht of noem iets wat geregeld moet worden. Ik doe het en het gebeurt goed. Zelfs als ik er maar een paar uur de tijd voor heb. Daarnaast wil ik me verder ontwikkelen in de ervaring. Ik wil steviger worden in wat ik kan en daar zelfverzekerder over zijn.
Hoe kom je erachter welke baan bij je past?
Door te doen! Serieus. Past het niet, dan past het niet. De enige manier om erachter te komen is door dingen uit te proberen. Ik heb een tijdje in een callcenter gewerkt. Wat verschrikkelijk was dat. Nu weet ik dat dat niet bij mij past. Net als iemands persoonlijke assistent zijn. De hele tijd aan de telefoon hangen is niet wat ik wil. Daarnaast zijn er 3 dingen om te checken of iets ‘goed’ is: je vindt het werk wat je doet heel leuk, je collega’s zijn leuk of je verdiend goed. Heb je 2 van de 3 dingen? Dan zit je goed! Bovendien is het goed om te beseffen dat werk niet altijd leuk is, dat kan niet.
Je bent nu zelf ook weer op zoek naar een baan, hoe pak jij dat aan?
Ik heb mezelf een jaar om een toffe baan te vinden. De evenementen branche is een lastige. Ik probeer eruit te springen en een goed netwerk in mijn branche aan te leggen. Ik ben bezig om mijn sociale hygiëne en bedrijfshulpverlening diploma te behalen. Stel dat er iemand neer gaat op een evenement dan weet ik hoe ik moet handelen. Daarnaast ben ik nu veel mails aan het sturen voor koffiedates met mensen uit mijn veld om mijn netwerk te vergroten.
Welk advies had jij jezelf een aantal jaar terug gegeven?
Je ziet overal mensen met super toffe banen. Of je hoort verhalen van anderen dat ze zó van hun studie in een baan zijn gerold. Bij mij lukte dat niet. De eerste afwijzing is het meest pijnlijk. Ik trok het me heel persoonlijk aan. Ik had tranen in mijn ogen dat ik niet eens op gesprek mocht komen. Of wanneer ik dat wel mocht, dat ik het niet geworden was. Mijn advies zou zijn: trek het je niet aan! Aan een brief kunnen ze niet zien wie je bent. Geef niet op! Vragen ze om 3-5 jaar werkervaring? Bullshit! Stuur die brief gewoon op.
Achteraf, als ik terugkijk dan zou ik ook aan mezelf willen vertellen dat je echt moet werken om dingen voor elkaar te krijgen. Ik dacht vroeger altijd: ik doe een studie en daarna heb ik een baan. Dan is alles goed. Ik zou ook aan iedereen die nog studeert willen zeggen: je kunt wel in de kroeg hangen, naar school gaan en je bijbaan blijven behouden. Maar daar heb je niks aan. Je moet echt bezig zijn met je toekomst als je dingen wilt bereiken. Ga nadenken over wat je wilt en hoe je dat wilt gaan bereiken. Het is nu eenmaal niet meer zo dat je automatisch een baan vindt wanneer je een studie afrond.