Een goede ondernemer is niet degene met het beste idee, maar degene die bereid is om aanpassingen te doen.

Jip Heijmerink is ondernemer binnen de cultuursector en vlogt over cultuur in opdracht van culturele instellingen. Van musea tot aan dans, muziek, theater en festivals, en alles daartussen in. Dit doet zij via haar platform My Daily Shot of Culture. Haar motto: cultuur kan tof en inspirerend zijn voor iedereen, als het maar op de juiste manier gepresenteerd wordt. Content Creator Hannah ging bij haar op koffiedate.

Op jonge leeftijd namen haar ouders haar mee op een tweejarige zeiltocht rond de Atlantische Oceaan, en op haar 18e ging zij zelf alleen op reis. Wat zij daar allemaal tegenkwam? Veel verschillende culturen, die haar fascineerden. Verschillende eetculturen, reggae-muziek aan boord, of Kaapverdische muziek wanneer we op Kaapverdië waren: dat soort dingen van een bepaalde cultuur namen we een soort van mee.”

De hele klassieke, iconische dingen op het gebied van kunst heb ik eigenlijk nooit gedaan met mijn ouders, maar zij leerden mij juist cultuur in de brede zin van het woord kennen.

Zijn die reizen van invloed geweest op wat je nu doet met My Daily Shot of Culture?
“Ik denk wel dat het mijn interesse voor andere culturen en mijn open blik naar dingen is waar mijn persoonlijke motivatie vandaan komt om dit te doen. Ik identificeer me niet zo snel met: ‘ik ben iemand die naar klassieke muziek luister, dus ik hoor in één bepaalde scene’. Daarin ben ik heel erg open. Heb ik dan eigenlijk geen mening? Dat heb ik vroeger ook wel eens gedacht. Maar juist doordat ik op jonge leeftijd elke paar weken een andere cultuur, een andere taal, en een andere soort type mens zag, kreeg ik wel de wetenschap mee dat er niet één manier is waarop het goed is. Dat is wat ik ook zo leuk vind aan kunst en cultuur: dat het overal is, dat het heel erg bepalend is voor een land, en iets is wat vaak heel erg eigen is.

Die open blik gebruikt Jip nu in haar vlogs om verslag te doen van allerlei culturele activiteiten en events in Nederland, om zo jongeren te laten zien hoe gaaf cultuur kan zijn. ‘Cultuurvloggen’ noemt zij het zelf. In 2014 waren zij en haar business-partner de eerste die hiermee begonnen.

Tijdens haar master Museumstudies liep ze nogal eens aan tegen het beetje hoogdrempelige en elitaire imago dat rondom kunst en cultuur kan hangen. “Natuurlijk: er is kennis, het is prachtig, er zijn echt bijzondere dingen te vertellen over kunst. Maar het is niet zo dat het een soort heilig iets is en als je iets niet weet erover, je dan niet mee telt.”

Dat moet anders kunnen, dacht Jip. Met haar kennis en vlogs weet zij nu de vertaalslag tussen opdrachtgever en een jonge doelgroep te maken, en gaan er vele deuren open. In iedere vlog duikt zij enthousiast met haar kijkers kort in een onderwerp, van de Rotterdamse gabber-scene tot aan Rembrandts Anatomische Les in 3D of het bezoeken van geheime depots in Beeld en Geluid. “Ik denk dat langzaamaan bij musea het besef begint te komen dat als je een jonge doelgroep wil bereiken, je die strakke richtlijnen een beetje los moet durven laten. En dat je ook een influencer daar best deelgenoot van kan maken.”

Je werkte eerst op communicatieafdelingen bij de Hermitage, de Nieuwe Kerk en bij Cultuur+Ondernemen. Wat deed je ertoe beslissen om voor jezelf te gaan beginnen?
“Het ondernemerschap lonkte altijd wel al. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. Mijn opa, mijn vader, mijn broer en mijn zusje hebben allemaal een eigen bedrijf, dus het ondernemerschap zat er al best wel in. Zelf gaan ondernemen was voor mij daarom best wel een natuurlijk gevoel. Ik wilde gewoon echt heel graag een commercieel bedrijf, maar wel met een nobel doel. Dat heb ik altijd zo gevoeld.”

Heb je tips voor beginnend ondernemers?
“Gewoon maar beginnen. Van het hele proces heb ik heel veel geleerd. Ik zeg daarom ook altijd tegen iedereen: als je wil ondernemen, moet je het gewoon maar gaan doen. Want er komt geen eureka-moment waarbij je denkt: “Eureka, dít is het gat in de markt! Ik weet nog heel goed het moment dat het businessplan voor me lag en ik dacht: waarom zou ik het eigenlijk niet doen? Ik heb het idee, mijn tijdelijke baan is ook af, dus het was ook een moment waarop ik dacht: “ik ga het gewoon doen.”

Nu zeggen mensen vaak tegen mij: je bent als eerste gaan cultuurvloggen, wat slim dat je dat hebt bedacht! Maar het idee is niet zo plotseling gekomen, maar meer ontstaan uit een langer proces.

Want hoe kwam je precies op het idee om te gaan cultuurvloggen?
“In eerste instantie was het idee om te gaan bloggen. Maar toen besefte ik dat ik schrijven helemaal niet echt leuk vond, en mijn business-partner haar eerste taal was Engels. Waarom gaan we dan eigenlijk bloggen als we het niet echt leuk vinden? Mijn huisgenoot vlogte destijds en ik hielp hem daar al vaak bij. En toen ontdekten we dat niemand anders in de cultuursector nog aan cultuurvloggen deed, ook niet in het buitenland. Toen dachten we: dan gaan wij het gewoon maar doen. Soms moet je iets dus ook afdwingen door het gewoon maar te gaan doen, en dingen te ontdekken.

Je wist dus ergens wel wat je wilde, alleen de juiste vorm moest nog gevonden worden.
“Precies! Ze zeggen altijd: een goede ondernemer is niet degene met het beste idee, maar is degene die bereid is om flexibel te zijn en om aanpassingen te doen. En natuurlijk moet dat niet te ver liggen van waar je dromen liggen en wat bij jou past. Maar als je heel erg star vasthoudt aan dat ene punt dat je voor ogen had, terwijl dat het eigenlijk niet is, dan wordt het geen succes. Achteraf kun je vaak heel goed het punt dat je wilde bereiken omschrijven, maar dat het één rechte lijn ernaartoe is, was in ieder geval in mijn geval, absoluut niet zo.”

De weg naar dat gat in de markt verloopt niet in één rechte lijn, maar is meer een hobbelig proces waarbij je je gaandeweg steeds moet blijven voegen.

Het was dus meer zo dat je je doel gaandeweg ontdekte?
“Ja! Nu na 3 jaar kan ik inmiddels heel duidelijk zeggen wat mijn doel is met My Daily Shot of Culture. We willen die vergrijzing in de kunst- en cultuursector tegengaan met ons platform. Maar zo duidelijk was mijn doel toen nog niet. En de meeste ondernemers die ik spreek, daar geldt hetzelfde voor.” “En dat bedrijfsverhaal, dat is ook puur oefening. Van een elevator pitch werd ik altijd heel zenuwachtig en daar ging ik dan heel lang over nadenken. Later ontdekte ik dat je het gewoon honderd keer moet doen. En dat je ook echt goed moet nadenken over: waar sta ik voor, waarom doe ik wat ik doe?”

Heb je nog toekomstdromen voor My Daily Shot of Culture?
“Ik zou het heel tof vinden – en dat is nu echt nog een droom – dat als we iets bewust promoten in een vlog, dat we dan voor een kleine maker die iets heel gaafs heeft gemaakt echt een boost kunnen betekenen. Dat er door onze vlog een theaterzaal van 100 mensen ineens vol zit, bijvoorbeeld. Dat we écht concreet een verschil kunnen maken met onze vlogs, en het doel meer is dan alleen naamsbekendheid genereren en imago verbeteren.”

“Ook zou ik wel reis-vlogs willen combineren met cultuur. Floortje Dessing is voor mij een groot voorbeeld. Ik denk dan bijvoorbeeld aan: een kunstenaar uit Peru gaat exposeren in Nederland. Dat ik die persoon dan als het ware opzoek in zijn eigen habitat, en dáár een video maak. En misschien zou ik nog wel een keer met Máxima een museum willen bezoeken, haha.”