Inspelen op de toekomst, hoe doe je dat?

Inspelen op de toekomst, hoe doe je dat? Een vraag die altijd geldt, maar vooral in tijden van grote onzekerheid. Want..hoe ziet die toekomst eruit? En is deze maakbaar? Onze maatschappij heeft de afgelopen jaren een enorm aantal versnellingen doormaakt, waarmee mensen en organisaties zich continu moeten aanpassen aan de technologie, economie en nieuwe behoeftes die ontstaan.

Tijden van uitdaging zorgen voor grote sprongen in innovatie en ook nu staat het tij daarnaar. Is een crisis of een tijd van grote onzekerheid per se een red flag voor succes? We kunnen veel leren van het verleden. Zo heeft de laatste recessie, die startte in 2008 bewezen een vruchtbare bodem te zijn voor bedrijven die nu ongelofelijk succesvol zijn. Denk aan Airbnb, Uber, WhatsApp, Pinterest en Slack. Ook iconische bedrijven als Microsoft en General Motors zijn opgestaan in barre tijden.

Is een crisis of een tijd van grote onzekerheid per se een red flag voor succes?

Zo leidde een oliecrisis in combinatie met een beurscrash tot een recessie van 16 maanden in 1973 in de VS. Desondanks lanceerden Bill Gates en Paul Allen Microsoft begin 1975, enkele dagen nadat de recessie officieel voorbij was. Binnen een decennium groeide het bedrijf aanzienlijk en lanceerde het in 1986 een IPO, de rest is geschiedenis. Ook Google (1998), Salesforce (1999) en Facebook (2004) startten net voor grote economische inzinkingen. Na de stormen te hebben doorstaan, boekten deze drie bedrijven alleen al in 2019 een gezamenlijke omzet van meer dan 70 miljard Dollar. Wat kunnen we van hun leren?

Een langzame economie biedt dus een kans om naar de horizon te kijken en toekomstige trends te spotten.

De gemene deler van deze bedrijven is de ontwikkeling van nieuwe en innovatieve bedrijfsmodellen of producten in hun branches. Daarmee winnen ze een voorsprong op de rest en krijgen ze grip op de gevestigde orde, die vaak te log zijn om snel mee te kunnen bewegen. Een langzame economie biedt dus een kans om naar de horizon te kijken en toekomstige trends te spotten. Zo had Gates een vooruitziende blik om de kracht en mogelijkheden van computers te zien. En hoewel de komende markt misschien niet voor iedereen ideaal is, kan dit zelfs het perfecte moment zijn om te handelen.

In de E-course Innoveren met Impact leer je in vier dagen hoe je kan inspelen op de toekomst en een strategie kunt ontwikkelen om jouw innovatie met impact neer te zetten.