Koffiedate met Content Creation alumni Joyce Knuiman & ondernemer Ruud Raaijmakers: Work-life balance is key!

Voor de beruchte ‘ koffiedate challenge’ grijp ik – Joyce – de kans om personen te interviewen die mij inspireren. Zonder na te denken stuur ik Ruud een appje. ‘Leuk, wij komen wel naar Amsterdam!’ appt Ruud. Op twee februari schuift Ruud samen met zijn vriendin Anne gezellig bij ons thuis aan tafel.

Een koffiedate met een gekke nasleep genaamd ‘Corona’. Een challenge waarmee we vandaag de dag allemaal te maken hebben – de crisis. Lees hier hoe Ruud en zijn team hier momenteel mee omgaan. 

Ruud Raaijmakers (32) is samen met zijn jeugdvriend Eelko van Drongelen eigenaar van Weflycheap. Daarnaast hebben ze Travelstamps en Vakantiebesparen opgericht, allemaal websites voor de reislustige consument. Het team van Weflycheap bestaat uit 8 medewerkers in online marketing en development functies. Ruud, een jonge ondernemer met een inspirerende visie voor zijn bedrijf maar vooral ook op het leven an sich. Daar wil ik uiteraard alles over weten.

 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Geen enkele werkdag is hetzelfde, gelukkig. Wel werk ik in bepaalde patronen die ik mezelf heb aangeleerd. Zo controleer en beantwoord ik mijn e-mails enkele keren per dag, plan ik mijn afspraken buiten de deur het liefst zo veel mogelijk bij elkaar en werk ik iedere week minstens een dagdeel thuis.

Soms leg ik bewust mijn telefoon 1-2 uur weg. Het onprettige gevoel dat dit geeft als ik dat doe zegt eigenlijk genoeg over hoe nodig het is om dit dus wel te doen. Ik doe dit om focus te houden in een wereld waarin alles en iedereen constant je aandacht vraagt.

Wat voor mij werkt hoeft natuurlijk niet voor iedereen te werken, dus dit is niet iets wat ik mijn medewerkers opleg. Wel probeer ik collega’s bewust te maken van de effecten van afleiding. Zo ga ik dit jaar een kennissessie geven waarin ik laat zien hoe ik hiermee omga.

 

Waar gaat jouw aandacht momenteel naartoe?

Mijn belangrijkste twee taken zijn sales genereren en de visie uitstippelen. Ik besteed nu veel tijd en aandacht aan het aantrekken van onze eerste klanten voor ons nieuwste label ‘Blue Flamingos’. Hierbij zetten we de kracht van ons eigen development & marketing team in, om klanten te helpen die een tekort hebben aan development en specifieke online marketing specialismen. Verder hebben we onlangs met het team onze visie en kernwaarden aangescherpt. Ik houd me dagelijks bezig met het coachen van de individuele teamleden en de uitvoer van ons plan van aanpak voor cultuurbehoud.

Een waarde op zichzelf zegt vaak niet zo veel, maar alle kernwaarden bij elkaar zeggen wel degelijk wat over je bedrijf.

En dat geldt ook voor ons. Het geeft een enorme kick en voldoening om te zien hoe onze visie : “Met creativiteit, flexibiliteit en kennis innoveren wij om onze klant gemak te bieden” wordt doorleefd door het team.   

 

Waarom ben jij goed in wat je doet?

Het belangrijkste zit in mijn leergierigheid en enthousiasme. Als het om onderwerpen gaat waar ik energie van krijg, dan heb ik een natuurlijk enthousiasme die aanstekelijk werkt. Daarnaast vind ik het fantastisch om me te ontwikkelen. In mijn vrije tijd ga ik naar feestjes, kijk ik Netflix en lees ik boeken over succesvolle ondernemers, filosofen en persoonlijke ontwikkeling. Dit is voor mij ontspanning. Reizen overigens ook. Ik ga ik dit jaar op vakantie naar Israël, Zuid-Afrika, wintersport in Oostenrijk en 4 maanden op reis. Afhankelijk van de behoefte van het bedrijf werk ik meer of minder mee aan het bedrijf.

Ik ben geen workaholic, ik vind work-life balance namelijk enorm belangrijk.

Ik denk dat een goede work-life balance een vereiste is om het beste uit jezelf te halen op elk vlak. Als ik 60 uur zou werken, dan zou ik waarschijnlijk werk wegnemen bij mensen die er beter in zijn dan ik en me bemoeien met dingen waar ik me niet mee moet bemoeien. Het heeft best wel lang geduurd voordat ik een goed beeld had van wie ik ben, waar ik goed in ben en waarin niet. Dit erkennen, toegeven aan anderen en ook herkennen in anderen helpt enorm.

 

Wat heb ik van Ruud geleerd?

Ruud benoemd dat kernwaarden samen iets zeggen over zijn bedrijf. Hier geloof ik zelf ook in. Niet alleen voor een bedrijf maar ook zeker voor ieder persoon. Ruud inspireert mij enorm omdat het hem lukt om naast de kernwaarden van zijn bedrijf ook zijn belangrijkste persoonlijke waarden na te blijven streven, ondanks zijn succes. En ja, dat is niet vanzelfsprekend bij een jonge succesvolle ondernemer zoals Ruud. Veel ondernemers worden verblind door succes en leveren daardoor in op hun persoonlijke waarden.

‘Vrijheid’, de belangrijkste waarde van Ruud en tevens ook die van mij. De vrijheid om te werken op tijden die hem uitkomen, veel reizen en de vrijheid van een lege agenda. Genoeg tijd voor vrienden en familie en een gezonde levensstijl. In een wereld waarin we vooral heel veel van onszelf moeten, lukt het hem op meerdere vlakken de juiste focus te blijven houden. ‘Work-life balans is key!’.

 

Wat ga ik hiermee doen?

Ik ken mijn persoonlijke waarden, mijn WHY. Toevallig zijn dit precies dezelfde waarden als die van Ruud. Mijn vaste baan opzeggen, starten met de opleiding Content Creation bij De Upstarter en het opzetten van een gaaf glamping concept in het zonnige Porto zijn de eerste mijlpalen op mijn journey om mijn persoonlijke waarden na te streven. Onwijs leuk en ook heel eng allemaal, maar ik erken mijn angst om te falen aan anderen en ik merk nu al dit mij ook helpt de beste versie van mezelf te worden. ‘Start before you’re ready’! 

Ik bedank Ruud en Anne voor de gezellige date en wens ze een hele fijne vakantie in Israël.