Alumni Stories: Alex Cheuk deelt zijn life-hacks als freelancer: hij vertelt o.a. hoe je kunt blijven leren, je progressie meet en aan leuke klussen komt.

Met Alumni stories laten we het verhaal zien achter onze Upstarter Alumni. We vertellen hoe hun werkdag eruit ziet, waar ze nu staan, en wat ze concreet aan hun opleiding bij ons hebben gehad. Deze week gaan we in gesprek met Alex Cheuk, die na zijn stage bij duurzaam modebedrijf Cortazu als freelancer verder ging. Hij noemt zichzelf een full service marketing agency, in een one man show. Dit is wat Alex ons vertelt als we hem het hemd van het lijf vragen.

In mei 2018 deed je mee met het Content Creation programma. Waar sta je nu?
Ik doe op freelance basis verschillende klussen op het gebied van marketing en Content Creation. Ik vind het tof om de grote lijnen voor een project uit te denken en ik werk graag samen. Video’s maak ik met een klasgenoot uit het Content Creation programma, en voor design klussen huur ik vaak iemand in die beter werk in minder tijd kan leveren. Zo heb ik meer ruimte om te doen wat ik echt leuk vind, zoals fotografie en copy.

Wat ik minder leuk vind of waar anderen beter in zijn, besteed ik uit.

Vind je het wel eens spannend of je genoeg klussen krijgt?
Nee, daar heb ik me nooit zo druk om gemaakt. De jaren voor het Content Creation programma werkte ik fulltime in de horeca, waar nu een groot deel van mijn klanten vandaan komt. Mijn opgebouwde netwerk heb ik bij deze nieuwe uitdaging als Content Creator dus voor me laten werken. In de eerste maanden was het natuurlijk ook zoeken, en moest ik voor mijzelf de juiste weg vinden. Het hielp dat mijn stagebedrijf Cortazu, een duurzaam kledingmerk, me meteen voor anderhalve dag aannam om de strategie en grote lijnen voor hen uit te zetten. De nieuwe stagiair kleurt dit dan verder in.

Als ik mijn werk goed doe, dan gaan mensen daar vanzelf over praten. Positieve gedachten
(en keihard werken) zorgen ervoor dat werk mijn kant op komt. Dat noem je de Law of
Attraction.

Wat is je leukste klus so far?
Mijn eerste opdracht was mijn leukste opdracht. Dit was bij The Green Rose, een natuurwijnbar in Arhnem met ambachtelijk en lokaal eten. Een vriend van me heeft dit concept opgezet. Ik besloot mijn baan bij de horeca op te zeggen om zijn marketing te doen. Er stond nog niks: ik deed vanaf het allereerste begin de branding, de strategie, de content, en de events. Voor mij was het natuurlijk ook nieuw, en het was spannend om zo in het diepe te springen, maar ik heb er zó veel van geleerd.

Freelancen is sowieso echt een sprong die je moet wagen, maar ik zou het zo opnieuw
doen. Ik doe elke dag werk dat ik leuk vind!

Wat heb je tot nu toe geleerd?

Ik heb tijdens die eerste klus geleerd dat ik echt goed moet plannen. ‘Just Wing it’ was mijn werkethos, maar improviseren ging voor grote klussen niet meer op. Ik had structuur en een plan nodig. Google Calendar is nu mijn bijbel, daar plan ik al mijn afspraken en to do’s in. Daarbij maak ik dagelijks gebruik van Toggl, een app die bijhoudt hoeveel tijd ik aan een project besteed. Door de app kan ik zien dat ik bepaalde werkzaamheden nu veel sneller kan. Het is leuk om je eigen progressie te zien.

Ik heb altijd gewerkt met een project prijs. Hierdoor creëerde ik in het begin voor mezelf de tijd om nieuwe dingen uit te proberen zodat ik mijn beste werk kon laten zien. Later, nu ik effectiever werk hanteer ik diezelfde projectprijs en verdien ik dus verhoudingsgewijs meer.

Hoe ontwikkel jij jezelf?
Aan het ontwikkelen van mijn eigen expertise heb ik veel tijd besteed! Op Google vond ik artikelen, en op Youtube filmpjes over bepaalde topics. Daarbij volg in een forum genaamd Blackhatworld, waar je veel tips kan vinden over Social Media Marketing en SEO. Als ik vragen over een bepaalde strategie heb dan kijk ik eerst daar of er een thread is dat ik kan volgen. Verder ben ik een actieve bezoeker van de site Medium.com, waar veel goede blogs op staan.

Wat heeft het Content Creation programma jou gebracht?
De Creative Confidence lessen vond ik het tofst. Tijdens de eerste dagen opende dat echt mijn ogen, en kreeg ik meer vertrouwen in mijzelf. Mijn creativiteit leefde op. Ik heb een opleiding tot artdirector afgerond, maar door de horeca verslapte mijn creatieve kant. De Creative Confidence lessen waren daarom een fijne wake-up call! Daarnaast heb ik van de Branding Bootcamp lessen veel geleerd. En -als ik zo terugkijk- vind ik het heel leuk dat wij pitch de Pitch voor creatief bureau Buutvrij 4 life hadden gewonnen. We hadden een film voor hun opdrachtgever Auping gemaakt en ik presenteerde onze campagne. We waren de laatste groep, dus alle mensen in de zaal zaten een beetje vol. Ik besloot daarom om iedereen vijf minuutjes naar buiten te sturen. Daarmee creëerde ik ruimte voor onze ideeën: volgens Reuben van Buutvrij een supersterke binnenkomer!

De goede band die tijdens het programma met mijn klasgenoten is ontstaan is er nog steeds; we zien elkaar elke drie maanden voor een drankje. Daar rollen soms leuke opdrachten uit: laatst kreeg ik een toffe copy klus via een oud-klasgenoot. We zijn allemaal onze eigen weg gegaan, maar als we kunnen helpen we elkaar graag.