Romy van Baarsen De Upstarter

BLOG / Dé gouden tip voor creatieve duizendpoten – Human Centered Design voor duurzame impact

Hi! mijn naam is Romy – Alumnus Human Centered Design #3 mei/juni 2018. In 1,5 maand stortte ik mezelf helemaal op het proces van Human Centered Design. Deze opleiding is o-n-w-i-j-s interessant voor een duizendpoot als ik. Waarom? Ik was net terug van een half jaar stage in Kaapstad bij het Nederlandse Consulaat, werkte daarvoor als creatief freelancer maar had ook een theoretische achtergrond in Communicatiewetenschappen. Een duidelijke rode draad was: ik wilde impact maken en innoveren, maar had hiervoor houvast en kaders nodig.

 

Dit dagboek werd mijn startpunt van waaruit ik impact kon gaan maken & innoveren. De opleiding duurt 1,5 maand: razendsnelle innovaties worden gecreëerd, waarbij aantekeningen – in de vorm van een dagboek – noodzakelijk zijn. Hoe je zo’n dagboek invult is aan jou: zo maakte ik foto’s en video’s tijdens de lessen. Ook koos ik ervoor om na iedere lesdag op vrijdagavond één uur te schrijven wat de dag met me deed.

 

Benieuwd of zo’n traject ook iets voor jou is? Week voor week neem ik je mee.

 

Week 1 – Creative Confidence & Ideation

Met een groep van 10 gelijkgestemden leren we elkaar kennen via een aantal verrassend-vette Upstarter opdrachten. Om extra grip op je eigen traject te krijgen is het noodzakelijk de ander te kennen. Daaruit ontstaat ‘find a buddy’: mijn sparringpartner voor het traject wordt Loulou van Go With The Glow. In de middag krijgen we inzicht in het creatieve proces, de theorie Ideation wordt geïllustreerd en brainstormtechnieken met elkaar besproken. Tijdens deze middag voel ik dat deze groep elkaar flink verder gaat kunnen brengen.

 

Human Centered Design

 

Week 2 – Creative Confidence & Design Thinking

Tijdens de les Design Thinking kwam Jan Beton, van A/BZ een gastcollege geven. Dit bureau is meesterlijk in het neerzetten van innovaties en ontwikkelen aan de hand van een strategiecirkel human centered design innovaties. Naast dat Jan een aantal projecten met ons deelt, krijgen we voornamelijk ruimte om de strategiecirkel zelf in te vullen. Hierin staat jouw doel centraal en formulier je stap voor stap de stappen die nodig zijn om dit doel te bereiken. Write it down! Hieronder zie je trouwens Gordon Tiemstra van A/BZ, die ook wel eens de lessen Design Thinking verzorgt.

 

Design Thinking bij De Upstarter

 

Week 3 – Experience Design (Google Design Sprint)

De Google Design Sprint bestaat uit meerdere rondes verdeeld over vijf dagen. We deden een verkorte versie van de eerste drie rondes in een dag en de rest kregen we mee als huiswerk. De Google Design Sprint ziet er zo uit:

 

Human Centered Design

In deze les doorlopen we dus een proces dat normaal een week in beslag neemt in één dag. Door het gewoon te gaan doen en niet eindeloos te praten over wat het is en hoe het werkt krijgen we het helemaal in de vingers.

 

Mijn idee werd besproken, ontstaan in Kaapstad: hoe breng ik vrouwelijk empowerment, sexualiteit en genot op hetzelfde level als dat van mannen? Het idee ontstond om eco-friendly dildo’s op een vernieuwde manier aan de man/vrouw te brengen en iets terug te doen in Zuid-Afrika. Hoe? Aan de hand van een platform met content en een duurzaam product.

 

In één van de rondes (tuesday) hebben we de User Experience stap voor stap uitgetekend in strip-vorm. De groepsgenoten mochten hier commentaar op geven en door middel van dot stickers kiezen welke het best was (wednesday) – we gingen dus niet hardop feedback geven maar puur de beste ideeën uitkiezen door de stickers te plakken. Die stap is me echt bijgebleven. De feedback en het meedenken van de klasgenoten was zó waardevol: in een korte tijd werden alle risico’s en oplossingen hiervoor zichtbaar!

 

Human Centered Design 

Week 4- Lean Startup

Vandaag hebben we les van de twee oprichters van Smart.pr: Martijn en Stef. Heel grappig om te zien vind ik dat beiden heren totaal verschillend van elkaar zijn, dit is dan ook wel een les van vandaag: find a buddy die complementair is. De uitkomst van deze dag is interessant: we leren hoe je het Human Centered Design concept rond maakt door verrassende sales technieken te gebruiken. What, sales? Ja! Waar ik eerst weinig had met sales, begrijp ik nu dat het gaat over het relevant maken voor de gebruiker, door het op een juiste manier te verkopen.

 

Martijn vertelde dat sales is hoe je jezelf verkoopt, hoe je mensen ambassadeur maakt voor je merk door middel van het doen van marktonderzoek. Dit ‘ambassadeurschap’ is een term die wel dicht bij mij staat en die helemaal niet zo ‘opdringerig’ is als het originele beeld van sales dat ik in mijn hoofd had. Zo zei hij bijvoorbeeld ook dat ‘nee’s’ verzamelen net zo belangrijk is als ‘ja’s’ omdat je hier juist van leert.

 

Week 5 – Intervisie & Mentoring

Iedereen mag iets waar hij of zij tegenaan loopt inbrengen en we bespreken twee ‘problemen’ samen met de groep. Dit delen met de groep en het feit dat ze je begrijpen en willen helpen is eigenlijk al heel fijn. Mariette zegt iets wat mij best wel raakt namelijk: “je bent goed genoeg”. Dit advies opent mijn ogen: ik probeer nu allerlei traineeships of sollicitaties, omdat ik weet dat er zoveel mensen meedoen en het toch zoveel rondes zijn, om te kijken hoe ver ik kom. Zo werk ik nu aan verschillende projecten die helemaal Human Centered zijn: Community Lead bij Aimforthemoon, Communication Consultant bij TatMasters en zette ik mezelf weer stevig in de markt als freelancer waarbij ik ondernemers help impact te maken.

 

Les 6- Pitch & Afstuderen

Ik kan niet geloven dat vandaag alweer de allerlaatste les Human Centered Design is. Mijn klasgenoten zijn stuk voor stuk zulke authentieke, warme personen en ik ga ze missen. Ik ben erg blij dat ik deze ‘reis’ met hen heb mogen maken. Zelden heb ik me in zo’n korte tijd zo opengesteld aan mensen en me hierbij ook zo op mijn gemak gevoeld.

 

certificaat innovatie design thinking innovation design

 

Human Centered Design

 

Allemaal hebben we onze eigen reis doorgemaakt. Tijdens een reis sla je informatie op aan de hand van plannen, foto’s, verhalen en realtime dingen die je meemaakt. Een dagboek bijhouden hielp mij mijn traject als Human Centered Designer in de dop concreet maken. Zonder dagboek zou het minder Human Centered zijn geweest: dan had ik minder de tijd genomen om stil te staan bij wat de lessen, theorie, situaties en praktijkvoorbeelden voor mij betekenden.

 

Mijn main take-away van de opleiding is:

 

“think fast, start small, act fast- but not too fast”.

 


Deze blog schreef Romy van Baarsen na het doorlopen van de opleiding Human Centered Design. Goed nieuws: je kunt je inschrijven voor de volgende lichting – deze start 28 september! Leer net als Romy de juiste vragen te stellen, effectief te experimenteren en je producten te testen op real-life users. Eerst meer info ontvangen? Mail Christel!