Human Centered Design

Een brief aan mijn Human Centered Design-klas

 
16/02/2018

 

Lieve allemaal.

 

Ten eerste: Dank jullie wel voor het eventjes metgezel zijn op mijn reis van de afgelopen maanden. HCI was geen conventionele cursus, en jullie waren geen conventionele groep. Ik wil dit moment van loslaten en verder gaan niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom deze brief.

 

In november, toen we begonnen met de cursus, was het stof net neergedaald… Het stof van afstuderen, een zomer vol ontlading en een paar rumoerige sollicitatie-pogingen. Lidewij maakte van mij een treffende collage tijdens de kennismaking: een vrouw die schetst op een white board, met een groot vraagteken in haar hoofd…, op zoek naar een passend verhaal.

 

Dat was ik in november.

 

Toen schreef ik in mijn Upstarter-boekje de volgende leerdoelen:
1. Wat in mijn vakgebied vind ik leuk? Waar wil ik naartoe groeien? Hoe combineer ik de werelden van conflict resolution, een design thinking/ een startup mindset, en mijn wens om Nederland mooier te maken?
2. Ik wil mijn eigen conflict resolution workshop ontworpen en getest hebben met een groep.
3. Ik wil een volgende stap gezet hebben in uitdagend en passend werk vinden in lijn met 1.

 

Nu is het half februari en ik vraag me af: Hoe dan?!!

 

Op al deze punten is er veel gebeurd:

 

15 januari begeleidde ik mijn eigen 4 uur durende training over dealen met conflict op het werk, voor 12 deelnemers. Het was spannend, waardevol en gaf energie om door te ontwikkelen.

 

Afgelopen maandag ben ik begonnen als assistent projectmanager voor de Gemeente Amsterdam. Het project waar ik in ondersteun gaat over de verplaatsing van de Amsterdamse cruiseterminal, de PTA. En dat hangt weer met van alles samen: winst, het milieu, beperkte fysieke ruimte en toerisme. Dit is conflict resolution, maar tussen meer dan twee partijen en zonder geëscaleerd te zijn.

 

Ook ben ik in gesprek met een bureau dat gespecialiseerd in conflict resolution trajecten met overheidspartijen. HCI gaf me de tools om scherper te zien hoe ik in professionele zin van toegevoegde waarde ben, juist door verschillende interesses en skills te combineren.

 

Zijn al mijn wensen dan uitgekomen?

 

Nee, gelukkig niet. Want Human Centered Design is een zoektocht, telkens weer opnieuw. Naar authenticiteit, naar echt aansluiten bij de vraag, werken vanuit een echte drive, een echt ‘kloppen’. Als je op deze manier wilt vernieuwen en veranderen, gaat het niet alleen om een mindset waarmee je nieuwe producten of diensten maakt; maar ook een mindset waarin je jezelf vernieuwd. Authentiek mens zijn. Omdat je zelf jouw belangrijkste gereedschap bent. Cliche maar waar!

 

Dat is het belangrijkste wat ik meeneem van deze cursus: vermijd vooronderstellingen en aannames, blijf (onder)zoeken. Omarm het vraagteken, en doe dit terwijl je probeert, experimenteert, valt en weer opstaat, je plan aanpast, en weer probeert. Snel vallen is snel leren. Laten we het vallen vieren!

 

Met liefs, en tot ziens!

 

Meret


Deze brief schreef Meret Muntinga na het doorlopen van de opleiding Human Centered Design. Goed nieuws: je kunt je nu inschrijven voor de volgende lichting! Leer net als Meret de juiste vragen te stellen, effectief te experimenteren en je producten te testen op real-life users. Eerst meer info ontvangen? Mail Christel op christel@deupstarter.nl!