Hoe bepaal je als freelancer je prijs?

De meeste beginnende freelancers stuiten bij het bepalen van hun uurtarief op een lastig dilemma: vraag je te veel dan is de kans op opdrachten kleiner (want je hebt nog geen reputatie opgebouwd). Vraag je te weinig dan word je misschien niet serieus genomen en doe je jezelf en je talenten tekort. Dus waar doe je goed aan? En hoe bepaal je een goede prijs voor de dienst of het product dat jij aanbiedt? Breek je hoofd hier niet langer over: in dit artikel lossen we het dilemma voor je op.

 

Vergeet dat uurtarief

Werken met een uurtarief is een fijne manier voor veel freelancers om van start te gaan, maar het kan op de lange termijn beperkend werken. Vaak gaat het zo: je wordt steeds beter in wat je doet en gaat daarom ook een hoger uurtarief vragen.

 

Dan doemt freelancer-dilemma nummer twee op: je wil jezelf niet buiten de markt spelen door te veel per uur te vragen, maar je hebt ook geen zin om te veel opdrachten tegelijk aan te nemen en jezelf daarmee over de kop te werken.

 

De oplossing: gooi je uurtarief overboord.

 

Kijk naar de waarde van je werk

Wanneer je voor jezelf een redelijke reputatie hebt opgebouwd en zelfverzekerd genoeg bent over wat je te bieden hebt, kun je je tarief baseren op de waarde van je werk in plaats van op je gewerkte uren. Bedenkt een prijs per opdracht. Daarmee verplaats je de focus naar waar het je opdrachtgever om gaat: de unieke waarde die jij toevoegt en het eindproduct dat jij hebt gecreëerd. Zolang je klant uiteindelijk tevreden en enthousiast is over je werk, is het niet interessant of je er drie uur of drie dagdelen aan hebt besteed, toch?

 

Verschil mag er zijn

Hoe bepaal je dan wat je per opdracht vraagt? Dat hangt natuurlijk van de opdracht af, maar ook van de opdrachtgever. Dit schuurt misschien op het eerste oog een beetje -want het voelt waarschijnlijk eerlijker om voor elke vergelijkbare opdracht hetzelfde te rekenen- maar er is nou eenmaal verschil in beschikbaar budget en prijsbeleving per klant. Vraag je te veel, dan vallen leuke klanten misschien af. Vraag je te weinig, dan nemen grotere klanten je niet serieus. Daarom is het goed om van tevoren bij je opdrachtgever te peilen wat het beoogde budget is. Hoe? Gewoon ernaar vragen is de makkelijkste manier, maar in plaats daarvan zou je ook zelf een marge kunnen aangeven waarbinnen je tarief valt en vanuit daar verder onderhandelen richting je uiteindelijke prijs.

 

Ga op je gevoel af

Die uiteindelijke prijs mag best voor een groot deel gebaseerd zijn op je gevoel. Sommige klanten hebben gewoon een hogere gunfactor dan andere, en dat is oke. Andersom zal dat ook zo werken; de ene opdrachtgever voelt meer affiniteit met wat jij te bieden hebt dan andere.

 

Het bepalen van je freelance-tarief is nooit 100% nattevingerwerk, maar hoef je ook niet te verantwoorden aan de hand van een perfecte berekening.

 

Een berekening die je kunt maken is de volgende: bedenk wat je wilt verdienen per maand. Bedenk hoeveel van dit soort opdrachten je wilt doen per maand, trek daar de kosten vanaf en baseer daar je prijs per opdracht op zodat je het beoogde maandtarief overhoudt.

 

Er bestaat geen formule

Er bestaan geen regels rondom het bepalen van de waarde van jouw werk. Zolang jij je tarief aan jezelf kunt verantwoorden, is er niks mis mee. En het is goed om te onthouden dat een opdrachtgever altijd de keuze heeft om wel of niet met jou samen te werken. Dus wees niet bang om een beetje te spelen met je tarief, rond te vragen wat anderen doen en op je gevoel te vertrouwen.

 


 

Wil je meer tips voor een vrij, autonoom freelance carrière? Volg ons op Instagram voor inspiratie of bekijk onze programma’s