Koffie met Wijnand Beijer: content creator bij Vandebron

Aan de Herengracht in Amsterdam zit het kantoor van de duurzaamste energieleverancier van Nederland: Vandebron. Bij deze leverancier komt je energie letterlijk, rechtstreeks van de bron. Content creator Wijnand Beijer (29, rechts) werkt er bijna één jaar en is onderdeel van het vijfkoppige, succesvolle marketingteam.

 

Wat houdt je job als content creator in?

Ik ga over het grootste deel van de content dat nu op social media komt. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor alle fotografie en de stijl van de fotografie op de website.

 

Waaruit bestaat jullie content team nu?

We hebben iemand die over productie en planning gaat. Dan heb je mij, de video- en fotograaf en een designer, en iemand die ons ondersteunt. De copywriter in het team is net weg. Daarvoor is iemand van de Webcare en Customer Serviceafdeling van Vandebron in de plaats gekomen. Je springt gemakkelijk over binnen de afdelingen van Vandebron!

 

Hoe ziet je dag eruit bij Vandebron?

Elke dag is natuurlijk anders, haha! Het ligt er maar net aan met welke projecten ik bezig ben. Meestal beginnen we met overleg. Eerst ga ik naar Isabel toe, zij is verantwoordelijk voor de planning van het hele content team. Zij is het eerste aanspreekpunt: alle vragen die binnenkomen vanuit het hele bedrijf, komen bij haar terecht. We moeten dan bijvoorbeeld vaak foto’s, video’s of designs aanleveren. We kijken dus eerst of er dingen bij zijn gekomen, en hoe we deze opdrachten allemaal gaan inplannen qua tijd. Daarna ga ik verder met mijn taken; dit is meestal video- of fotobewerking.

 

“Welke doelgroepen willen we aanspreken op dat moment? Onze data-analist vertelt je precies welke doelgroep een beetje ‘extra liefde’ nodig heeft.”

 

Hoe brainstormen jullie over content strategie?

Vandebron is een jong bedrijf, de manier waarop we content produceren is best wel vrij. We hebben veel brainstorms over hoe we bepaalde dingen gaan neerzetten, de contentstrategie. Welke doelgroepen willen we aanspreken op dat moment? Onze data-analist vertelt je precies welke doelgroep een beetje ‘extra liefde’ nodig heeft. Wie heeft ons nog niet genoeg gezien? Dan gaan we nadenken. Wat voor een content kunnen we voor deze doelgroep maken? Welke tone of voice gebruiken we daarvoor? Bij Vandebron maken gebruik van buyer personas. Deze personas zijn alleen nog heel erg in ontwikkeling.

 

Bij de Content Creation course hebben we geleerd dat het eigenlijk een must is om een content kalender te hebben, maakt jullie team hier ook gebruik van?

Eigenlijk hebben we pas sinds kort een content kalender. Voorheen deden we alles per week. Wat voor een evenementen of ‘dagen’ komen eraan? Zoals de Dag van de Duurzaamheid die onlangs was.

 

Kortgeleden hadden we de videoserie, Groen Doen, die om de twee weken online kwam. Daar gingen we langs bij individuen die een bedrijfje hadden opgericht of zelf bezig waren met duurzaamheid op een innovatieve manier. Daar hebben we tien video’s van gemaakt, dat was een vast ding. Alle content die we maken gaat op Facebook of YouTube. Zeker op Facebook verdwijnt het dan op een gegeven moment. Het blijft wel online staan, maar mensen kunnen er niet makkelijk naar terug. Elke post is zo een losse flodder, en eigenlijk is dat zonde. Daarom zijn we bezig om een Vandebron content platform te ontwikkelen, een echte blog op of naast de website.

 

Hoe is jullie marketing funnel ingericht?

Met onze content zaten we veel op brand awareness gezeten, maar er zijn natuurlijk meer stappen in de marketing funnel. Deze hebben we verdeeld in de See, Think en Do fase. Daarna komt nog een Care fase. De brand awareness valt dus onder de See fase, dat draait om naamsbekendheid. Bij Think benaderen we mensen die al bewustzijn van Vandebron en zich afvragen ‘Is dit een goede partij voor mij?’. Bij de Do fase willen we natuurlijk een contract afsluiten of verlengen.

 

Het is belangrijk om ook content voor te maken voor deze laatste groep klanten, je wilt toch dat mensen terugkomen! Daarom zijn we nu goed aan het kijken welke content we wanneer voor welke fase kunnen maken. Deze artikelen, video’s, foto’s en designs komen uiteindelijk op ons content platform. Vanuit dit punt kunnen we dit verdelen op social media: Facebook, YouTube en Instagram. De bedoeling is om onze doelgroep op ons platform te krijgen, waarmee we eigenlijk de hele marketing funnel gedekt hebben. Van hieruit moet het heel makkelijk zijn om naar onze website te gaan en een contract af te sluiten!

 

Wat vind je het leukste aan je creatieve baan?

Het bedenken van concepten! Per fase, (See, Think, Do en Care) zitten er mensen met een ander beeld van Vandebron in hun hoofd. De laatste tijd vind ik het vooral heel erg leuk om te bedenken hoe we die mensen het beste kunnen converteren, welke content activeert?

 

Misschien had ik drie maanden geleden gezegd “Ik vind het gewoon tof om video’s te editen,” maar die hele strategie is onwijs tof om erbij te leren. Brainstormen met andere mensen, meningen vragen, testen… Dat is wel één echt van de leukste dingen, elke dag nieuwe dingen leren! Er zitten hier super getalenteerde mensen, het is fijn om daar vragen aan te stellen en erg tof om daarvan te leren.

 

“Realiseer je dat met snelle content werkt, je werk komt niet te hangen in een museum.”

 

Heb je een wijze les voor toekomstige content creators?

Wees niet te perfectionistisch! Het belangrijk om niet te veel aandacht aan details te besteden, vooral als je heel veel content voor moet maken. Denk vooral na over de inhoud. Vooral als je het ‘trucje’ doorhebt. Komt je boodschap over, ook zonder kleurcorrectie? Vroeger deed ik heel lang over mijn video’s omdat ik ze perfect aan wilde leveren, de kleurcorrectie moest tot in het detail uitstekend zijn. Maar met social media kan dat gewoon niet. Realiseer je dat je met snelle content werkt, je werk komt niet te hangen in een museum. Het komt eventjes langs bij mensen, en de volgende dag, nee seconde zelfs, zijn ze het alweer vergeten.

 

Wat is dit ‘trucje’ waar je het zojuist over had?

Er zijn kleine handigheidjes op Facebook bijvoorbeeld. Wij maken nu alle foto’s en video’s vierkant. Vooral op mobile werkt dat veel beter. Dat is iets waar ik eerst gewoon niet overheen kon komen. “Video’s zijn gewoon niet vierkant, die zijn breedbeeld, klaar!” Maar dat doesn’t make any sense als je het op je mobiel bekijkt. Maak de tekst van je bericht niet te lang, anders komt er onderaan ‘Lees meer…’ te staan. Dat wil je niet, dan ben je de aandacht kwijt. Ondertitel ook altijd je video’s, want mensen hebben niet altijd hun geluid aan.

 

Dat is grappig dat je dit verteld, toevallig hebben wij al deze trucjes vorige week in de les behandeld!

Tja, dit soort dingen kwamen wij allemaal achter in de afgelopen paar maanden. We kwamen binnen allemaal als ‘specialisten’ van ons vakgebied, en opeens moesten we op social media gaan zitten. Maar dat is eigenlijk ook weer een vak apart. Kleine trucjes zijn belangrijk, besteed er voldoende aandacht aan.

 

“Ohja, en het allerbelangrijkste: audience first!” Denk ‘Wat vindt Truus van 55 ervan?’ Kan zij ook al die snelle cuts in een video aan? Waarschijnlijk niet, dus niet toepassen. Dat is logisch, maar voor mij was dat nieuw. Ik deed altijd wat ik zelf gewoon vet vond, haha.