De Upstarter

Alumni Stories: Branding a Better World met content creative Sophie

Tijdens Talent Tuesday showcasen we onze Upstarter Alumni. We zijn benieuwd naar hoe ze hun opleiding hebben ervaren, wat hun unieke talenten zijn en waar ze zich nu mee bezig houden.

 

Deze keer deelt Content Creation-alumna Sophie van der Ploeg (23) haar verhaal. Haar motto: minder schreeuwen, meer dóen. Dat doet ze bij Branding A Better World, waar ze vorig jaar als Content Creation trainee startte en haar functie kon uitrollen tot Content Creator & Junior Projectmanager.   

 

Wij bezochten Sophie op haar werk. Terwijl de sneeuwstorm buiten steeds heftiger werd, mochten we haar op het kantoor van Branding a Better World uitgebreid uithoren.

 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

 

Eigenlijk is mijn dag nooit hetzelfde. Ik heb één standaard taak: community management voor één van onze klanten. Verder ben ik bezig met content kalenders maken, teksten schrijven, Facebook advertenties maken. Sinds januari doe ik ook een stukje projectmanagement. Daar word ik op het moment nog veel ingewerkt en begeleid door een collega die projectmanager is.

 

“Toen ik hier begon als content creative, was het gewoon van: ga je gang, vogel het zelf maar uit. En dat was voor mij heel goed, want daar leerde ik veel van.”

 

Wat is je grootste onzekerheid?

 

Mijn grootste onzekerheid wás dat ik niet creatief genoeg zou zijn. Mijn zusje was altijd goed met haar handen, kon goed tekenen en schilderen bijvoorbeeld. Ik heb politicologie gestudeerd, dus ik heb een hele andere achtergrond. Zo ben ik ook bij De Upstarter terechtgekomen: ik was op zoek naar iets praktisch en creatiefs waarmee ik aan de slag kon. Daar kwam ik er aan de hand van opdrachten ook vrij snel achter dat ik wél creatief was, maar op andere vlakken; ik ben goed met tekst, taal, strategie bedenken.

 

Wat heeft De Upstarter verder voor jou betekend?

 

Ik heb vooral iets meer rust gevonden. Ik wist nooit wat ik wilde doen. Ik was altijd op zoek naar: wat vind ik leuk? Wat kan ik daar verder mee? Wat wil ik later worden? En wat ik bij De Upstarter heb gemerkt is: je carrière is ‘maar’ je carrière:

 

“Je loopbaan hoeft geen rechte lijn te zijn en het is oke om onzeker te zijn over wat je later wilt.”

 

Iets anders wat ik bij De Upstarter heb geleerd is dat je alles kan, zolang je er maar tijd in stopt. In mijn werk, maar ook in het dagelijkse leven, is dit voor mij een uitgangspunt. Als ik iets niet kan, dan zoek ik uit hoe ik het moet doen en dan kom ik er wel.

 

Welke tips heb jij voor mensen die aan het begin van hun carrière staan?

 

Vooral niet bang zijn en gewoon ergens beginnen. En dan kijken wat het je brengt. Vanaf het begin nieuwsgierig zijn en laten zien: ik wil leren. Met de juiste mindset aanpakken en pro-actief zijn. Binnen het bedrijf zijn er vaak ook mooie kansen die je kan pakken: blijf jezelf ook ontwikkelen als je al een baan hebt.

 

Hoe ziet jouw ideale branded wereld eruit?

 

Ik denk dat dat een wereld is waarin bedrijven die de capaciteit – het geld en de middelen –  hebben veel meer samenwerken met mensen die goede ideeën, creativiteit en know-how hebben om iets tot stand te brengen.

 

“En ook een deel: minder schreeuwen, meer doen.”

 

Minder van de daken schreeuwen hoe goed je bezig bent en daadwerkelijk impact maken met concrete acties. Neem duurzaamheid: duurzaam moet je zíjn, niet alleen dóen.

 

Waarin zou je je nog willen ontwikkelen?

 

Als content creative doe ik nu vooral het uitvoerende werk, dus content kalenders maken en teksten schrijven. Ik wil bij Branding a Better World kijken of ik wat meer in de conceptfase kan doen; dus echt vanaf het begin in gesprek gaan met de klant. En dan vanuit vragen als ‘wat wil de klant?’ ‘wat kunnen wij voor deze klant betekenen?’ het hele proces meemaken en van begin tot eind iets neerzetten.

 

“Wat ik over tien jaar doe qua werk, staat voor mij nog open. In de tussentijd neem ik alle kansen die op mijn pad komen aan en probeer ik zoveel mogelijk te leren binnen mijn vakgebied. Wel hoop ik in mijn carrière altijd die verbindende factor op te zoeken, win-win situaties te creëren, mooie en eerlijke ideeën onder de aandacht te brengen en vooral bezig te zijn met topics die mij interesseren.”

 

Na afloop van het Content Creation Programma bij de Upstarter is Sophie als content creator bij duurzaam branding-en-communicatiebureau Branding A Better World begonnen. Hier is ze verantwoordelijk voor het opzetten en uitwerken van (social) campagnes, community management, het maken van tekstuele content en veel meer. Per januari 2019 mag ze zich officieel Content Marketeer & Jr. Project Manager noemen.