Niels Paauw: Ceci n’est pas un professeur

Bij De Upstarter krijg ik les in PR en Copywriting van Niels Paauw. Niels runt zijn eigen bedrijf, Pow Comms, waarmee hij ‘Public Relations, copy and creative for nice brands’ verzorgt. Onder andere Tony’s Chocolonely en Rude Health kloppen bij hem aan voor zijn advies en teksten. In de lessen inspireerde Niels me om na te denken over waaróm ik eigenlijk voor bepaalde bedrijven wil werken, en over wat ik teweeg wil brengen. Hoog tijd dus voor een gesprekje.

We spreken af bij Niels op kantoor, op het Timorplein naast Studio K. Ik krijg een kop thee (‘ik heb geen groen, maar wel iets anders dat heel goed voor je is’). Eenmaal binnen beseffen we ons dat het toch zonde is om niet te genieten van de lentezon. We vinden buiten een bankje dat eruit ziet alsof het gemaakt is voor deze vrijdagochtend. Niels brandt los.

“Ik ben van huis uit geen docent, maar gelukkig heb ik veel vrienden die dat wel zijn. Bij hen kan ik terecht voor advies. Daarnaast probeer ik me vooral af te vragen waar ik zelf in het verleden iets aan heb gehad. Als er maar één persoon tussen zit die daar in de toekomt iets aan heeft ben ik al tevreden.”

Writersblock-hacks
Niels wil in de lessen vooral zijn eigen ervaringen doorgeven. Hij vertelt me over de tijd dat hij nog voor innocent werkte. “Daar hadden we speciale middagen waar alle schrijvers bij elkaar kwamen en gewoon met elkaar gingen praten. Je bent als copywriter namelijk al snel een einzelgänger en werkt vaak alleen. Daarom was het heel prettig om collega’s te spreken en te praten over waar we tegenaan liepen.

Ik probeer me bij het samenstellen van de lessen vooral af te vragen waar ik zelf in het verleden iets aan heb gehad.

Tijdens deze middag leerde ik bijvoorbeeld een tactiek om mijzelf uit een writersblok te slepen; 3 minuten lang non-stop schrijven. Of de truc om juist wat afstand te nemen van een briefing als ik vast zat; helemaal uit te zoomen en te kijken naar wat ik zelf nou zo mooi of belangrijk vind aan copy. Dat zijn precies de dingen die ik in de les probeer te stoppen.”

Het leed dat PR heet
We kletsen verder over de lessen, die bestaan uit een combinatie van creative copy en PR. Het verbaast Niels hoe weinig mensen er zijn die weten hoe PR in zijn werk gaat. Hij lacht: “Ik spreek dan mensen die zeggen ’dat is toch wanneer je te maken krijgt met de media?’ Gek, want iedereen krijgt er op een bepaald moment mee te maken.” Mijn nieuwsgierigheid is gewekt: wat houdt PR dan in volgens jou?

“Met Public Relations zoek je de overeenkomst tussen jouw bedrijf en de media. Wat is de boodschap die jullie allebei graag willen vertellen? Dat kan heel simpel zijn. Als er een nieuwe chocoladereep van Tony’s is, dan willen heel veel media dat graag vertellen: ‘kijk volgende week in de winkel.’ Maar het kan ook zo zijn dat een blad dat gaat over duurzame ontwikkeling graag wil laten zien wat Tony’s in Afrika doet, omdat het vernieuwend is, en omdat het maatschappelijke problemen oplost.

Het geheim van goede PR is dat je weet welke verhalen je moet kiezen, en hoe je je werk daarna goed uitvoert.

Wij werken met Pow Comms gelukkig voor prachtige merken die allemaal supercoole dingen doen, vernieuwend zijn en de wereld beter proberen te maken. De identiteit en de missie van die bedrijven zijn vaak zo goed, dat de verhalen voor het oprapen liggen. Het geheim van goede PR is dat je weet welke verhalen je moet kiezen, en hoe je je werk daarna goed uitvoert. Dat probeer ik een beetje uit te leggen in de les. Zo ingewikkeld is het namelijk niet, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die dat op school geleerd heeft.”

Ik denk dat ik het snap. Ik vraag hem nog snel wat hij de nieuwe lichting Content Creation wil meegeven. “Ik denk dat het al een hele feestelijke trend is dat er steeds meer jonge mensen zijn die werken niet alleen zien als een middel om geld te verdienen, maar om iets moois teweeg te brengen. Als je ergens heel goed in wordt en dat kunt inzetten om de wereld wat mooier te maken, ben je zinvol bezig.”

Zonder jas loop ik terug naar de tram. En google ik stiekem nog eens op “wat is PR”.

———
Psst! Niels vertelt trouwens ook nog het één en ander in ons nieuwe filmpje!