4 simpele stappen die ervoor zorgen dat jij wèl uitgenodigd wordt op sollicitatiegesprek

Ik herinner me nog goed dat ik zelf solliciteerde. Elke keer dacht ik, dit is het! Ik kwam een aantal keer bijna door de sollicitatie procedure heen. Maar op veel van mijn brieven kreeg ik niet eens reactie. Niet gek, weet ik nu. Want ik concurreerde met minstens 200 andere kandidaten die waarschijnlijk veel beter in het profiel pasten. En daar zit precies de denkfout.

 

Waarom? Als je denkt dat je één van de velen bent, dan straal je dit onbewust uit in een gesprek. Ik werd aangenomen toen ik dacht: “Voor deze job heb ik precies de skills die ze vragen, ze hebben mij nodig!” Ik solliciteerde op een vacature die exact aansloot op een stage die ik net had afgerond. Door de stage wist ik wat ik kon, de resultaten lagen er. Ik was ervan overtuigd dat ze mij moesten hebben. En ik was binnen.

 

Bedrijven krijgen honderden sollicitatiebrieven binnen. Het is moeilijk voor een werkgever om te onderscheiden wie écht talent heeft en wie mooie praatjes. Maar jij kunt ervoor zorgen dat je jezelf op een authentieke manier onderscheid. Je hebt een goede strategie en een flinke dosis tactiek nodig. Vanaf nu telt 100 brieven sturen niet meer als solliciteren. Jij gaat het heel anders aanpakken waardoor je wel uitgenodigd én aangenomen wordt.

 

Waarom jij niet wordt uitgenodigd

Een werkgever zoekt iemand die exact in het profiel past. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Denk niet dat die – 5 jaar ervaring – een profieleis is. Nee. Dat staat er alleen maar om het kaf van het koren al bij aanvang te filteren. Wanneer je gaat vragen wat een werkgever van jou verlangt, kom je erachter dat zij iemand zoeken die hen kan helpen met een probleem. Een probleem? Yes, een werkgever heeft bijvoorbeeld handen te kort, het lukt hem niet om de juiste doelgroep te bereiken of hij heeft iemand nodig die hem op commercieel gebied een stapje hoger kan krijgen.

 

Do the job before the job

Ik noem dit het “voor-sollicitatie project.”

Een voorbeeld; wil je solliciteren bij een marketing bureau? Maak dan een campagne over jezelf. Of maak een promotiefilm van je sollicitatie. Hoe kan je beter laten zien dat je de juiste skills hebt door ze gelijk toe te passen? Daarnaast zul je opvallen tussen alle sollicitatiebrieven. Wil je een salesfunctie? Sleep dan alvast een paar klanten binnen voor het bedrijf waar je wilt gaan werken.

 

Ik zal in dit artikel een aantal voorbeelden geven van voor-sollicitatie projecten, wie je binnen het bedrijf moet benaderen en hoe je jouw e-mail moet opstellen. Wanneer je dit gaat toepassen, kan ik je verzekeren dat je uitgenodigd gaat worden.

 

Let’s go!

 

STAP#1: RICHT JE NIET OP 100 VACATURES

Onder het mom van ‘spreid je kansen’ sturen veel starters hun CV naar zoveel mogelijk bedrijven. Je denkt: zo krijg ik het snelst een job, maar het tegendeel is waar. Wat je doet is niet effectief. Wat je wel moet doen? Zoek 3 vacatures uit die je écht leuk vindt en waar je écht wilt werken. Deze 3 bedrijven ga je verpletteren met de indruk die je achterlaat.

 

Het maakt niet uit of je nu wel of niet die 5 jaar werkervaring hebt die ze vragen. En het maakt ook niet uit dat je opleidingsniveau lager is dan ze vragen. Wat je zeker moet weten, is dat jij de job kan doen. Je moet de juiste skills hebben om de resultaten te kunnen behalen waar het bedrijf om vraagt.

 

STAP #2: WAT GA JE DOEN OP EEN DAG BIJ DEZE JOB

Zorg dat je weet hoe een dag op de job eruit ziet. Welke taken zul je gaan uitvoeren, welke contacten zijn belangrijk, hoe moet je communiceren en welke resultaten moet je behalen?

 

Onderzoek welke taken je al kunt doen zonder dat je bij het bedrijf werkt. Je kunt bijvoorbeeld niet data gaan analyseren, omdat je deze gegevens niet hebt. Je kunt wel een leuke opdracht binnenslepen voor het bedrijf of een campagneplan opzetten.

 

STAP #3: DOE 1 PRE-JOB VOOR ELKE JOB

Stel, je wilt voor De Upstarter solliciteren op de functie talent scout. De functie houdt in dat jij voor ons ambitieuze starters gaat werven. Hoe laat je zien dat JIJ dit kunt?

 

Toen ik voor een soortgelijke functie solliciteerde, het werven van 100 internationale talenten, heb ik een schaduwproject gedaan. Er werd een filmfestival georganiseerd en er werden niet genoeg tickets verkocht. That’s where I came in! Binnen één week heb ik de marketing uitgezet en zijn alle 200 kaarten verkocht. Hoe? Teksten redigeren, samenwerkingspartners opzetten en online alles verspreiden. Met deze aantoonbare skills en resultaten heb ik mijn nieuwe opdrachtgever overtuigd dat zij mij nodig hadden om het project te doen slagen. Geen twijfel mogelijk ;-) Zo zelfverzekerd kon ik daar zitten.

 

STAP #4: STUUR JOUW PROJECT IN

Je hebt de opdracht gedaan en nu moet je ervoor zorgen dat hij in de juiste handen terecht komt. Wanneer je gaat solliciteren bij een kleiner bedrijf dan is het vrij makkelijk. Je stuurt een korte mail waarin je je project presenteert naar het hoofd van de afdeling of de eigenaar van het bedrijf.

 

Lees de website van het bedrijf goed door. Zo kom je erachter wat de naam van de persoon is die je zoekt. Wanneer er geen e-mailadres te vinden is, kun je deze ook gokken (en gewoon een aantal dingen proberen). Vaak is het voornaam.achternaam@bedrijf.nl of voornaam@bedrijf.nl

 

Beste [naam],

 

Ik ben [jouw naam] en ik zag dat jullie opzoek zijn naar een [de positie]. Ik ben geïnteresseerd in de functie en ik dacht dat het handig zou zijn om alvast [de naam/uitleg van je project] te doen.

 

Op deze manier wil ik mijn interesse in en mijn toegevoegde waarde voor jullie bedrijf laten zien.

 

Presenteer hier je project [een link, foto, beschrijving].

 

Een korte beschrijving van mij: geef een samenvatting van 2 a 3 zinnen van je relevante achtergrond en/of werkervaring en de link hiervan met de functie.

 

Bedankt voor je tijd en ik hoop van je te horen over de vervolgstappen van het sollicitatieproces.

 

Met vriendelijke groeten,

 

[jouw naam]

 

Wanneer je bij een groter bedrijf gaat solliciteren is het lastiger. Ik zou in dat geval aanraden om het project pas écht uit te voeren wanneer je bent uitgenodigd voor een gesprek. Dan weet je met wie je het gesprek gaat voeren en weet je wie je moet benaderen.

 

Denk je nu stiekem: “Maar dit werkt niet in mijn werkveld. Mijn werkveld is heel anders” Nee. Dit is niet waar. Geloof me, jouw werkveld werkt niet anders. Dit gaat namelijk over menselijk gedrag. Je solliciteert bij een bedrijf, maar je gaat werken met mensen. En de mensen in dit bedrijf zijn opzoek naar een oplossing voor hun problemen.

 

Jij bent de oplossing en je bewijst dit door de oplossing alvast te bieden. Probeer het uit en merk dat het werkt. Krijg je geen reactie? Dan weet je dit een bedrijf is waarvoor je niet wilt werken.

 

Ga jij aan de slag met deze tips? Of heb jij een soortgelijk verhaal? Deel het met ons, dat vinden wij leuk!