Interview met Judith van W.Green: “Je kunt jezelf alles leren, als je maar wilt!”

Romée Lagerveld volgt het fulltime programma Content Creation. Voor het vak Copywriting interviewde ze Judith, die een Visual Communication stage loopt bij W.Green. Over stagelopen, jezelf uitdagen én natuurlijk de werkwijze van W.Green.


 

Juist van elkaars ervaringen kun je veel leren! Daarom sprak ik Visual Communication stagiaire Judith. Ik vroeg haar naar haar stage ervaringen bij W.Green – het groene bureau dat de social media doet voor mijn stagebedrijf Madaga.

 
Na onze leuke gezamenlijke meetings over briefings, design en social media werd ik natuurlijk super nieuwsgierig naar Judith haar verhaal. Toen ik haar vroeg om een kopje koffie te drinken vroeg ze in alle bescheidenheid of ik niet liever iemand met een vaste functie wilde spreken. Maar het is als beginners juist super leuk en leerzaam om van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen! Tijd voor een kopje thee in het gezellige kantoor van W.Green dus.
 
Hoe zou je zelf W.Green beschrijven?
W.Green is een branded communicatie bureau. We ontwikkelen concepten, maken brand documenten en content. We richten ons op duurzame merken en merken met een sociale insteek. Merken met een mooi verhaal. Dit zijn verschillende branches, zoals fashion, food en lifestyle.
 
Onze slogan is ‘ethics and esthetics’: de waarden van een merk moeten dus goed naar voren komen, maar het moet er ook mooi uitzien en vooral passen bij het verhaal. We richten ons op het gehele merkverhaal. Zo hadden we laatst bijvoorbeeld een persdag, waar alle founders van alle merken aanwezig waren. Aan dat persoonlijke zie je dat we ons onderscheiden van andere communicatiebureaus.
 
Wat is jouw officiële functie?
Officieel ben ik Visual Communication Intern, dus ik houd mij veel bezig met beeld ontwikkelen, vormgeving en social media. Ik richt me dus echt op hoe het merkverhaal naar buiten komt. Een Allround Creatief zou je kunnen zeggen. Maar mijn stage zit er bijna op!
 
Waarom heb je voor W.Green gekozen en zij voor jou (denk je)?
Ik kan me over het algemeen goed inleven in een doelgroep, maar ik wilde er achter komen of ik liever voor 1 merk werk of juist voor verschillende merken, zoals bij een creatieve agency. Dat laatste leek mij het leukste, en een vriendin wees mij op W.Green. Daarnaast vind ik duurzaamheid belangrijk en ik zou graag willen dat dit meer een onderwerp wordt dat heel normaal wordt. Ik sta er dus heel erg achter dat W.Green daar voor strijdt.
 

“Onze slogan is ‘ethics and esthetics’: de waarden van een merk moeten dus goed naar voren komen, maar het moet er ook mooi uitzien en vooral passen bij het verhaal.”

 
Waarom zij voor mij hebben gekozen? Dat is een goede vraag. Ik ben een erg enthousiast persoon, en ik had een gericht verhaal waarom ik hier wilde werken. Dat is toch wel belangrijk denk ik. Natuurlijk heb ik ook mijn portfolio laten zien. Bij W.Green hangt een huiselijke sfeer – ze zoeken ook wel iemand die echt in het team past.
 
Leuk! Kun je wat meer over het team vertellen?
Ons team bestaat op dit moment uit 8 mensen, waaronder oprichtster Willa, projectmanagers, creatieven en stagiaires. Het voelt echt als een familie, heel warm. Natuurlijk neemt iedereen wel verantwoordelijkheid voor zijn eigen taken, maar we staan ook altijd voor elkaar klaar om te brainstormen. Samen gezond en uitgebreid lunchen is bij ons ook de standaard en we kunnen ook heel erg lachen met zijn allen!
 
Welke skills of eigenschappen moet je echt hebben om een functie als de jouwe te hebben?
Voor wat ik doe moet je de grafische programma’s van Adobe goed onder de knie hebben. Ook moet je je eigen stijl opzij kunnen zetten en je goed kunnen inleven in het merk waarvoor je werkt. Soms vind je iets zelf niet eens per se mooi, maar past het wel heel goed bij het merk. Ook moet je flexibel kunnen zijn als er dingen tussen komen, de planning zoals jij die zelf hebt lukt niet altijd.
 
Over inspiratie gesproken, hoe blijf jij op de hoogte van alle ontwikkelingen in de online wereld en waar haal je verder je inspiratie vandaan?
Ik volg de website WGSN: dit is een trend forecasting platform. Het gaat over mode, lifestyle en veel meer en is lekker visueel. Ook let ik oprecht graag op wat ik om me heen zie, en ga ik graag naar films, musea en dat soort dingen. Zo loop ik soms letterlijk ergens tegenaan omdat ik teveel naar iets anders aan het kijken ben, haha. En uit het AMFI haal ik ook wel inspiratie, van bijvoorbeeld gastlezingen op inspiratie colleges.
 

“Mijn tip voor aanstormende Content Creators? Blijf niet te lang in een keuzeproces hangen, ga gewoon, doe! Durf je mond open te trekken en onderuit te gaan.”

 
Wat vind je het leukste en minst leuke aan je stage?
Het leukste vind ik toch wel echt het maken en het creatieve vlak, echt iets produceren. Het contact met klanten is ook erg leuk. Wat minder leuk is moet ik echt even over nadenken… Ik denk dan toch rapporteren, feiten verzamelen, na mailen en dat soort dingen, eigenlijk alles waar geen greintje creativiteit in zit, haha!
 
Wat vond je tot nu toe het gaafste project waar je aan hebt meegewerkt?
Voor Propercorn doen we hele grote projecten. Dat wil zeggen, hele campagnes uitdenken die ik dan mag visualiseren. Over het algemeen is het gewoon gaaf om me bezig te houden met het visuele aspect van verschillende merken, maar ook op een strategisch niveau meedenken is leuk.
 
Mijn eigen leven deel ik trouwens nauwelijks op social media, maar hier voor merken mee bezig zijn vind ik wel heel gaaf. Social media als Instagram is eigenlijk een soort groot moodboard, super leuk! Daarnaast is het een laagdrempelige manier om je boodschap over te brengen en een verhaal naar de consument te krijgen.
 

“Ik heb ook geleerd dat ik weleens nee mag zeggen, er zijn ook andere mensen die dingen op kunnen pakken wanneer iets niet lukt.”

 
Wat heb je zelf geleerd van je stage?
Ik heb zelf veel geleerd door het gewoon te doen, en ik heb hier echt het plezier voor vormgeving verder ontwikkeld. Dat had ik aan het begin van mijn studie minder. Ik heb ook geleerd dat ik weleens nee mag zeggen, er zijn ook andere mensen die dingen op kunnen pakken wanneer iets niet lukt.
 
Zou je mij en mede beginnende content creators nog een tip kunnen meegeven?
Blijf niet te lang in een keuzeproces hangen, ga gewoon, doe! Durf je mond open te trekken en onderuit te gaan. Denk ook niet te snel dat je iets niet kunt, want je kunt jezelf tegenwoordig alles leren in dit vakgebied, als je het zelf maar wilt! Je kunt zoveel online vinden, en met illustreren en fotograferen bijvoorbeeld moet je gewoon beginnen en oefenen.
 
Wat is jouw toekomstdroom?
Ik wil vooral heel veel proberen, hoe stom dat ook klinkt. Mijn nieuwsgierigheid blijven prikkelen. Ik weet nog niet per se wat ik heel graag zou willen doen in de verre toekomst. Wat mij bijvoorbeeld wel gaaf lijkt is mij specialiseren in art direction, en dan met name film. Ik ben er wel achter gekomen dat ik hoe dan ook absoluut in de creatieve industrie moet werken! En ik droom ook dat we in die wereld allemaal wat beter met elkaar omgaan en we bewuste keuzes gaan maken.
 
Een paar dagen na onze thee afspraak hoorde Judith dat ze na haar stage in elk geval deze zomer aan de slag gaat voor W.Green. Ze is er erg blij mee en legt uit dat het echt voelt als waardering voor wat ze tijdens haar stage heeft bereikt. Als je het mij vraagt super verdiend! Gefeliciteerd!
 
 


 
 
Ook onder professionele begeleiding leren hoe je gave artikelen schrijft? Check dan even onze opleiding Content Creation, waar je trouwens ook aan de slag gaat met o.a. visual design, online marketing en branding.